Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsfiguren Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #91
    Elisabeth HASSINK.

    Elisabeth HASSINK alias VAN DER LINDEN

    De ouders van Elisabeth HASSINK zijn:

    Henricus HASSINK geboren te Maastricht. Hij huwde Goverdina VAN DER LINDEN 21 maart 1867 te Maastricht. Henricus overleed 7 november 1890 te Maastricht.

    Goverdina VAN DER LINDEN.

    Tante Lies werd geboren op 19 maart 1865 te Maastricht.
    Zij huwde Nicolaas MERCKS (de zoon van Joannes MERCKS en Maria LAHAIJE (LAHAYE)) 23 oktober 1889 te Maastricht.

    Kinderen:

    i. Agnes MERCKS alias Hassink geboren op 7 oktober 1888 te Maastricht.

    ii. Joanna MERCKS geboren op 27 september 1897 te Maastricht. Joanna huwde Lambertus PAES 20 juni 1917 te Maastricht. Joanna overleed 23 mei 1951 te Maastricht. Joanna werd begraven te Maastricht.

    Tante Lies huwde Petrus Johannes DIRIX (DIRRIX) (de zoon van Jan Mathijs DIRIX en Maria Theresia VAN DER WEYDEN) 17 juni 1908 te Maastricht.
    Tante Lies overleed 23 mei 1951. Zij werd begraven te Maastricht.

    Wollendekenweefster in 1889. De soldatenmoeder. 1929: Franschensingel. Kleine Gracht 3 in 1940. Sedert 1930 draagster van het witte mobilisatiekruis.
    Last edited by Breur; 30 mei 2014, 14:29.

    Opmerking


    • #92
      Frans Hassink

      Frans Hassink - Lederwaren Grote Gracht 60a te Maastricht is een neef van Elisabeth Hassink.

      Opmerking


      • #93
        Bidprentje Elisabeth Hassink




        Collectie Breur.

        Opmerking


        • #94
          Lies Hassink tussen haar jongens.



          Collectie "Draadhaar".

          Opmerking


          • #95
            Zijn de teksten op het leitje en tegen de muur te lezen? En valt de locatie te benoemen?

            Opmerking


            • #96
              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
              Zijn de teksten op het leitje en tegen de muur te lezen? En valt de locatie te benoemen?
              Teksten zijn niet goed te lezen. Bij de spoorbrug westzijde Kreije Dörrep.

              Opmerking


              • #97
                Oorspronkelijk geplaatst door Ellyan
                Breur, ik heb zo'n gevoel dat we familie zijn.. Ben jij niet eens bij mij
                geweest in Heer?
                Dat zou best kunnen Ellyan. Ik kwam veel in Heer vanwege mijn werk en heb ook nog even onderwijzer gespeeld op basisschool Heer.

                Opmerking


                • #98
                  Die zanger in de grote staat (grote donkere man met gitaar) was Sem Jimmy. Hij is in 1984 overleden.

                  Opmerking


                  • #99
                    Met plezier heb ik dit onderwerp gelezen. Brengt oude herinneringen terug. Er zijn nog twee stadsfiguren die ik mis.
                    De Bef. Een motoragent met een kin als een centenbakje. Als jongen met snelle brommers moest je voor hem opletten.
                    Van Inde. Een in sjiek zwart geklede grote man op een degelijke fiets. Meestal met een wandelstok (onder de arm?). Voor zover ik weet woonde hij naast kasteel Rijckholt.

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door blinker Bekijk bericht
                      De Bef. Een motoragent met een kin als een centenbakje. Als jongen met snelle brommers moest je voor hem opletten.

                      Van Inde. Een in sjiek zwart geklede grote man op een degelijke fiets. Meestal met een wandelstok (onder de arm?). Voor zover ik weet woonde hij naast kasteel Rijckholt.
                      Dag Blinker, welkom op Mestreech Online! Nou ja, eigenlijk kan ik dat niet zeggen: u bent al lid sinds 10 augustus 2017. Maar nu dan uw eerste berichtje. Tot mijn spijt kan ik zelf die herinneringen aan De Bef en Van Inde niet delen, maar ik hoop dat u of anderen nog wat meer over beide heren weten te verzamelen.
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 21 november 2021, 12:44. Reden: correctie naam Bek=Bef

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Marco Dessart Bekijk bericht
                        Die zanger in de grote staat (grote donkere man met gitaar) was Sem Jimmy. Hij is in 1984 overleden.
                        Op Google zie ik dat er een facebookaccount bestaat voor Sem Jimmy. Dat kan dan toch niet dezelfde persoon betreffen. Weet iemand hoe dat zit? (ik heb geen Facebook).

                        Opmerking


                        • Over de Bef uit MVVFans.nl:

                          Vond nog per toeval een stukje op het internet (duckfiles.org ) over een "oude bekende" van menig MVV supporter:

                          ""Ik weet nog de goeie ouwe tijd, toen hadden we er hier eentje rondlopen, die noemden we "de bef".
                          Alle mensen uit Maastricht en omstreken kennen die man. Een forse agent met een hele grote snor.
                          Als er ruzie was ging die voorop, niet buiten wachten, nee gewoon cafe inlopen en degenen die aan het vechten waren kiepte hij gewoon naar buiten en dan kon je pas praten.

                          Heb hem eens met een supporter zien smijten, die was lastig, een tweetal agenten kregen hem niet de bus in, Bef kwam aan, supporter legde zich op de grond met de buik naar de grond, Bef pakte in zijn eentje die gast echt bij kraag en broekriem en kiepte hem dus zo de bus in (afstand ongeveer 1,5 meter!).

                          Nu was dat ook niet altijd volgens het boekje, maar toen had je nog respekt voor een agent, en ik weet jammergenoeg die man zijn echte naam niet, maar dat was pas een agent."

                          Met vervolg:

                          Heb deze ,,de bef,,jaren geleden nog zien zitten in alle stilte zijn binnen werk doen op een politie bureau in heerlen.
                          Dus hij was er nog,indd deze persoon had een uitstraling die in deze maatschappij niet zou misstaan ..gr opa .

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door blinker Bekijk bericht

                            Heb deze ,,de bef,,jaren geleden nog zien zitten in alle stilte zijn binnen werk doen op een politie bureau in heerlen.
                            Dus hij was er nog,indd deze persoon had een uitstraling die in deze maatschappij niet zou misstaan ..gr opa .
                            Deze heer is inderdaad opa en nog springlevend. Zijn naam wil ik echter niet noemen uit privacyoverwegingen.

                            Opmerking


                            • Een lintje voor Jef Bartelet

                              Ik volg over het algemeen niet de jaarlijkse lintjesregen (in Maastricht).
                              Maar uiteraard zie of hoor je in de loop van de dag, voorafgaand aan (de Maastrichtse) Koningsdag, wel wie er (in Maastricht) dit jaar een lintje ontvangt.
                              Tot mijn verrassing, maar ook grote tevredenheid, is ons actief MO-lid Jef Bartelet, vandaag benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

                              Jef Bartelet (76)


                              Jef, van harte gefeliciteerd en een hele terecht lintje
                              dat wij nog heel lang van al jouw bijdragen, als dan niet over Maastrichtse gevelstenen, mogen genieten!
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • Jef Bartelet

                                Jef Bartelet is als onderwijzer aan de Monulphus- en Gondulphusschool (tussen Elisabeth Strouvenlaan en Hertogsingel) voor een paar generaties jonge Mestreechtenere een gids geweest in de geschiedenis van Maastricht. Dat leverde in samenwerking met de Kring Maastricht van Limburgs Geschied- en Oudheidkundig Genootschap zelfs een vijftal kleine boekuitgaven op.

                                Zijn inventarisatie van de Maastrichtse gevelstenen, vaak door moeizaam onderzoek in het RHCL/Stadsarchief verworven kennis, heeft tal van gegevens opgeleverd, die nu met de vernieuwde website 'Kiek 'ns nao boave'
                                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 27 april 2022, 13:18.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X