Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
Wethouder van Sociale Zaken Roef de Vries (1974-1978)
Overlijden oud-wethouder Sociale Zaken Roef de Vries
Voor de volledigheid van deze thread.
Op 23 oktober 1992 stond onderstaande rouwadvertentie in het Limburgs Dagblad.
Oud-wethouder Roef de Vries overleed op 21 oktober 1992, na een langdurig ziekbed op 77-jarige leeftijd.
Volgens mij is het nu niet meer afhankelijk van het ambt (hoe kort dat misschien ook had geduurd), maar van het aantal dienstjaren dat iemand heeft gemaakt. Vroeger kregen volksvertegenwoordigers bijna automatisch dat lintje. Maar met die snelle wisselingen in de laatste jaren leidde dat tot devaluatie. Volgens mij is de regeling veranderd in de jaren negentig.
Ik heb het maar even nageslagen op Google.
Dit vond ik op wikipedia
Decoratiestelsel
Het decoratiestelsel is in april 1996 herzien. In het vernieuwde decoratiestelsel ligt de nadruk op de bijzondere, persoonlijke verdiensten die iemand voor de samenleving heeft gehad. Als men zeer aansprekende prestaties heeft verricht, kan men in aanmerking komen voor een koninklijke onderscheiding. Het is de bedoeling van de wetgever dat er, ten opzichte van het verleden, in het bijzonder meer vrijwilligers, vrouwen en personen uit minderheidsgroepen in aanmerking komen voor een onderscheiding.
Onderdeel van de herziening was onder andere het afschaffen van de automatische onderscheiding na een zeker aantal dienstjaren in bepaalde functies. Iemand die in zijn werk een bijzondere prestatie heeft geleverd kan nog wel een lintje ontvangen, maar "zulke bijzondere of zeer uitzonderlijke verdiensten in de hoofdfunctie moeten echt uitgaan boven wat normaal gesproken van iemand in een dergelijke functie mag worden verwacht".
In die tijd was het gebruikelijk dat (oud-)wethouders een Koninklijke Onderscheiding kregen. Tegenwoordig is dit bijna ondenkbaar.
Volgens mij is het nu niet meer afhankelijk van het ambt (hoe kort dat misschien ook had geduurd), maar van het aantal dienstjaren dat iemand heeft gemaakt. Vroeger kregen volksvertegenwoordigers bijna automatisch dat lintje. Maar met die snelle wisselingen in de laatste jaren leidde dat tot devaluatie. Volgens mij is de regeling veranderd in de jaren negentig.
In 1974 werd Frits Gybels opgevolgd door een niet KVP'er/CDA'er.
In 1978 kreeg het CDA deze wethouderspost weer terug toen Jan Hoen wethouder werd.
Even een prijsvraag voor de eeuwige roem
Wie was de opvolger van Frits Gybels als wethouder van Sociale Zaken?
Het antwoord op deze vraag werd door Breur gegeven namens Sjef.
Het is Roef de Vries van de PvdA.
Roef de Vries was vanaf september 1966 wethouder van Openbare Werken en Sport in Maastricht, maar in 1974 volgde hij Frits Gybels, na 29 jaar, op als wethouder van Sociale Zaken.
In 1978 nam Roef de Vries afscheid van de Maastrichtse politiek.
Bij zijn afscheid werd ook deze wethouder door de toemalige burgemeester, Fons Baeten, benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.
In die tijd was het gebruikelijk dat (oud-)wethouders een Koninklijke Onderscheiding kregen.
Tegenwoordig is dit bijna ondenkbaar.
Of dit terecht is laat ik maar in het midden.......
Leave a comment: