Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Paardenstad - Chinezen - Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Chinezen en statistieken

    Op de website van de gemeente is een overzicht te vinden van allochtonen en autochtonen per stadswijk (klik hier en vervolgens op buurt/ethniciteit). De cijfers zijn soms zo gedetailleerd dat ze bijna persoonlijk worden ("o, dat is die ene Griek van de Meerssenerweg").

    De meeste allochtonen worden echter niet naar nationaliteit uitgesplitst, maar vallen onder de categorie overige allochtonen. Ook de Chinezen vallen onder die categorie. Dat is vreemd omdat bijvoorbeeld Portugezen, Ethiopiërs en Somaliërs wèl expliciet worden benoemd, terwijl het daarbij om zeer geringe aantallen gaat.

    Probeert de gemeente de opmars van de Chinezen, die onze Pier heeft waargenomen, op deze manier te verhullen? Of hoe zit dat?

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
      Inmiddels hebben jullie een eigen subforum..
      hoop alleen dat het niet een one-topic subforum blijft
      Rubke, bedankt !!

      We zullen zeker ook andere sociale ontwikkelingen nu gaan bespreken.

      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
      De meeste allochtonen worden echter niet naar nationaliteit uitgesplitst, maar vallen onder de categorie overige allochtonen. Ook de Chinezen vallen onder die categorie. Dat is vreemd omdat bijvoorbeeld Portugezen, Ethiopiërs en Somaliërs wèl expliciet worden benoemd, terwijl het daarbij om zeer geringe aantallen gaat.
      Inderdaad heel raar.
      Italianen, Portugezen, Spanjaarden en Grieken verschillen formeel gezien niet van Belgen en Duitsers.
      Toch zijn ze expliciet genoemd.

      De Arubanen en Antillianen zijn note bene Nederlanders en dat geldt zeker ook voor enkele Surinamers.

      Maar ik mis wel bijvoorbeeld de (ex)-Russen, Israeliërs of Nigerianen...... raar !!

      Via CBS (www.cbs.nl) kun je ook veel cijfers genereren zie ik.
      Maar ik weet nog niet precies hoe dat werkt.
      Na wat 'spelen' met de cijfertjes op de CBS-site, krijg ik net datgene wat ik niet wil. Volgens mij moet ik op die site nog even oefenen, maar moet het mogelijk zijn om bijvoorbeeld het aantal Chinezen in Maastricht te genereren.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #18
        Artikel Chinezen in Maastricht

        Ik vond dit artikel in Crossroads Magazine. Wel enigszins gedateerd (2005), maar geeft toch een aardig beeld van de 'Chinese community' in Maastricht, toendertijd 531 zielen sterk. Als de groei in het afgelopen decenium constant is geweest, zouden er nu zo'n 750 Chinezen in Maastricht kunnen wonen.

        Kennelijk is er zelfs een Chinese school in Maastricht. Of dat een volwaardige basisschool is of een soort supplementair onderwijs, zoals de Japanese Saturday School, is niet duidelijk.

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
          Ik vond dit artikel in Crossroads Magazine. Wel enigszins gedateerd (2005), maar geeft toch een aardig beeld van de 'Chinese community' in Maastricht, toendertijd 531 zielen sterk. Als de groei in het afgelopen decenium constant is geweest, zouden er nu zo'n 750 Chinezen in Maastricht kunnen wonen.

          Kennelijk is er zelfs een Chinese school in Maastricht. Of dat een volwaardige basisschool is of een soort supplementair onderwijs, zoals de Japanese Saturday School, is niet duidelijk.
          Heel goed gerechercheerd El Loco !!

          Wat de Chinese school aan de Sint Lucassingel 34abetreft, moet ik je wel teleurstellen.
          Die school, destijds gevestigd in een houten noodgebouw, is ongeveer 5-6 jaar geleden gesloopt.
          De school lag, als je voor de Marokkaanse Moskee staat aan de Sint Lucassingel 70 te Maastricht, rechts van de moskee.

          Het was overigens geen volwaardige school. Op zaterdagochtend kregen de kinderen van Chinese ouders op die school wat bijles in het Chinees en de Chinese cultuur.
          De school er is, voor zover ik weet, overigens nog steeds. En ik heb ook geweten waar ze naartoe is gegaan. Alleen....... dat ben ik vergeten. Mij staat echter iets bij van Malberg, maar dat onder een zeer groot voorbehoud!

          Hoe ik aan die wijsheid kom?
          Heel simpel, ik heb enkele jaren geleden wel eens gesproken met enkele personen (2de generatie) van Chinese afkomst.
          Zij vertelden toen over 'hun' school.

          Ik was toen nog mee MO'er dus aan het bijhouden van brongegevens deed ik toen nog niets :(
          Daar heb ik nu uiteraard spijt van, maar ik ga dat snel weer allemaal inhalen (hoop ik).

          Overigens, als je veel Chinezen wilt zien, moet je eens gaan eten bij Wen Chow aan de Spoorweglaan 5 (genoemd in het artikel Crossroads Magazine).
          Je bent dan echt direct in de Chinese cummunity. In het restaurant zitten Chinezen te eten. Dit zie je zelden in andere Chinese restaurants.
          Een andere zaak waar veel Chinezen komen is de Chinees (Kantonees) aan de Boschstraat 58, Yong Kee.
          Last edited by Pier; 6 april 2011, 07:46.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #20
            Chinese school

            Weer een klein steentje.

            Op 30 april 2010 werd in Meerssen, mevr. L.H. Fung-Cheng door burgemeester Offermans, vanwege
            "
            1993 – 1996: Lidmaatschap bij Nga Yin Chinese Vrouwenvereniging
            De vereniging is in eerste instantie opgezet om als ontmoetingsplek te dienen voor Chinese vrouwen in de omgeving Maastricht. Daarnaast zet de vereniging zich in - samen met de Algemene Chinese Vereniging Limburg - voor het behoud en voortbestaan van de Chinese school in Maastricht. Deze school is opgezet, zodat de kinderen van de Chinese gemeenschap op zaterdagmiddag lessen kunnen nemen in de Chinese taal, cultuur en geschiedenis om hun achtergrond beter te kunnen begrijpen en te respecteren. Nga Yin Chinese Vrouwenvereniging organiseert donatiebijeenkomsten om met zijn allen geld in te zamelen voor het behoud van de Chinese school, om lesmateriaal te kopen en schoolreisjes te organiseren.

            1997 – heden: Vice-voorzitter (later voorzitter) Nga Yin Chinese Vrouwenvereniging

            2004 – heden: Bestuurslid Landelijke Federatie Chinese Vrouwenvereniging
            Federatie heeft als doel het welzijn van de Chinese gemeenschap in Nederland te bevorderen.

            2005 – heden: Via de Landelijke Federatie Chinese Vrouwenvereniging is mevrouw Fung-Cheng verbonden aan het Inspraakorgaan Chinezen Nederland.
            Deze organisatie is in het leven geroepen om de belangen van de Chinese gemeenschap
            in Nederland te behartigen en zet zich in om de maatschappelijke positie van Chinezen
            in Nederland te verbeteren,"

            geridderd.
            Last edited by Pier; 6 april 2011, 08:44. Reden: grammatica
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #21
              Hoewel geen langdurige inwoners van Maastricht geven studenten Maastricht kleur. De UM probeert nadrukkelijk Chinese studenten binnen te halen, zie hier. Die filmpjes ook: kosten noch moeite wordt gespaard! (let vooral even op die gong op de achtergrond!)

              En met enig doorklikken vind je dan ook de Facebook-pagina van de Chinese UM studenten en docenten. Toch 85 leden.

              Wen Chow, lekker! Probeer de volgende keer dat je gaat eens de 'sizzling squid'! Zeer apart en lekker.
              Last edited by burgemeester; 6 april 2011, 08:35.

              Opmerking


              • #22
                Chinezen in Nederland

                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Via CBS (www.cbs.nl) kun je ook veel cijfers genereren zie ik. Maar ik weet nog niet precies hoe dat werkt.
                Ook ik heb moeite met die website, Pier, maar ik dacht dat het aan mij lag! Ik heb evenmin Maastrichtse cijfers kunnen vinden, maar de algemeen Nederlandse bevindingen zijn ook al interessant.

                De immigratie van chinezen naar Nederland kwam in 2009 uit op 5.241 personen (heel Nederland), ruim meer dan bijvoorbeeld Turken of Bulgaren die ergens in de 4.000 bleven steken.

                Tegenover de immigratie staat echter emigratie en er lijken nogal wat chinezen 'huiswaarts' te keren, met name eerste generatie Hongkong-chinezen, die hun oude dag willen doorbrengen in het oude land. Die migratiemobiliteit is het onderwerp van deze tabel.

                Opvallend vind ik echter dat die tendens minder sterk lijkt te worden. Eerste generatie-chinezen die hier veertig jaar of langer hebben geleefd en dus zestig jaar of (veel) ouder zijn, lijken de laatste jaren meer te kiezen voor Nederland. Of dat een kwestie is van assimilatie en integratie, of eerder te maken heeft met de overgang van Hongkong naar de Volksrepubliek China (1997) of nog iets anders, blijft een vraag.

                Opmerking


                • #23
                  Honderd jaar Chinezen in Nederland, 1911-2011

                  Ik geloof dat El Loco het dezer dagen elders op de site had over toevallig tegelijkertijd plaatshebbende gebeurtenissen? Hier hebben we er nog een: Piers nieuwsgierigheid naar de eerste Chinezen in Maastricht. Die blijkt namelijk parallel te lopen aan een jaar lang activiteiten rond Honderd jaar Chinezen in Nederland. Men leeft en leert.

                  De eerste Chinezen vestigden zich in 1911 in Nederland en het waren geen pindakoekjesverkopers ('Pinda pinda, lekka lekka') of restaurateurs, maar stakingbrekers voor de Nederlandse Stoomvaartmaatschappij: stokers en wasknechten op de grote passagierschepen. Erg welkom waren ze overigens niet en ze zijn in het nog zeer homogeen kaukasisch Nederland van voor de Tweede Wereldoorlog soms bar slecht behandeld. Een overzicht van deze onbekende geschiedenis is hier te vinden.

                  Aanstaande zondag vertelt Bettine Vriesekoop in het Tropenmuseum in Amsterdam over haar Chinese ervaringen, maar de website van de organiserende werkgroep heeft nog veel meer te bieden.
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 7 april 2011, 07:29. Reden: tekstcorrectie

                  Opmerking


                  • #24
                    Meer Chinese immigranten in M'tricht dan Turken en Marokkanen bij elkaar

                    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                    Ik vond dit artikel in Crossroads Magazine. Wel enigszins gedateerd (2005), maar geeft toch een aardig beeld van de 'Chinese community' in Maastricht, toendertijd 531 zielen sterk. Als de groei in het afgelopen decenium constant is geweest, zouden er nu zo'n 750 Chinezen in Maastricht kunnen wonen. (..)
                    Met dank aan Ingrid Evers, die elders in dit subforum een goede uitleg gaf van wat nu Allochtonen zijn, ben ik terecht gekomen op deze tabel.

                    Wat in deze tabel ook opvalt is dat er zich de afgelopen jaren (2005 t/m 2009) meer Chinezen in Maastricht hebben gevestigd, namelijk 293, dan Marokkanen en/of Turken bij elkaar, zijnde 289 !!

                    Dat maakt ook dat er nu waarschijnlijk rond de 800 Chinezen in Maastricht wonen.
                    Ik vind dit een behoorlijk aantal.
                    Ik heb Wilders nog nooit iets over Chinezen horen roepen....
                    Waarschijnlijk is het ook de meeste "Maastrichtenaren" totaal ontgaan.
                    Dat is een goed teken. Gelukkig maar !

                    Alleen zoek ik mij al de hele dag wezenloos naar het nieuw adres van de Chinese school
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #25
                      La Chine (Markt)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                      Alleen zoek ik mij al de hele dag wezenloos naar het nieuw adres van de Chinese school
                      Ik heb maar eens mijn oude buurman van Chinees-Nederlandse afkomst opgebeld, die echter ook geen pasklaar had (neet van hei en meer thuis in universitaire kringen). Hij wist me wel te vertellen dat het waarschijnlijk oudste Chinese restaurant in Maastricht La Chine is, op de Markt.


                      La Chine in 1951 (website Limburgs Museum). Jammer genoeg ziet het er zo niet meer uit (zie website restaurant).

                      Naar het schijnt is La Chine gesticht door de (groot)vader van de huidige eigenares (ca. 60). In de geschiedenis van het Chinese restaurant in Nederland blijkt 1951 vroeg te zijn. De meeste ontstonden pas in de jaren 1960 en 1970.
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 7 april 2011, 08:12. Reden: inkorting en aanvulling

                      Opmerking


                      • #26
                        Chinese school "Ho-Nam"

                        Neen HermanW, het gebouw aan de Sint Lucassingel 34a te Maastricht is enkele jaren geleden gesloopt.
                        Toch bedankt.

                        Het meest actuele wat ik over de Chinese school vind, is dit hyves adres.
                        Nu ben ik helaas geen "Hyver" en kan ik geen berichtje sturen.
                        Overigens is het wel opmerkelijk dat deze site ook weer redelijk gedateerd is (2009).
                        De naam van de bewuste school, toen gevestigd op de Sint Lucassingel, blijkt "Ho-Nam" te zijn (geweest).

                        Grappig is ook dat wanneer je op wikipedia Chinese school intypt, daar vermeld wordt dat er 2 Chinese scholen in Maastricht zijn

                        @Ingrid.
                        Het is zeker een goede tip om met die mevrouw te gaan praten.
                        Ik heb echter nog wat andere ijzers in het vuur, dus ik hoop op korte termijn toch eindelijk het (de) antwoord(en) te vinden.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #27
                          Het Limburgs Museum heeft een paar pagina's over Chinezen in Limburg. Dat de details hier en daar worden tegengesproken door de teksten op de uitgebreidere websites van Wiki en het Comité Honderd jaar ... mag geen naam hebben.
                          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 6 april 2011, 23:54. Reden: inkorting tekst

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            Neen HermanW, het gebouw aan de Sint Lucassingel 34a te Maastricht is enkele jaren geleden gesloopt.
                            Toch bedankt.
                            Sorry Pier, ik zag te laat dat het al aan de orde was geweest. Ik ben mezelf wel vaker te snel af...

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                              Wen Chow, lekker! Probeer de volgende keer dat je gaat eens de 'sizzling squid'! Zeer apart en lekker.
                              Ik vond een stokoude column (1993) van Fred Backus waaruit blijkt dat de roem van Wen Chow een lange geschiedenis heeft.

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                                Grappig is ook dat wanneer je op wikipedia Chinese school intypt, daar vermeld wordt dat er 2 Chinese scholen in Maastricht zijn.
                                Als iets mij inmiddels duidelijk is geworden is het, dat de Chinese gemeenschap een zeer breed scala aan culturen omvat, van Suriname naar Vietnam en van communistisch en atheïstisch China naar het animistisch en islamitisch Indonesië. Het is begrijpelijk dat in Nederland neergestreken leden van de ene subgroep soms heel weinig contact met een andere Chinese groep hebben.

                                Dat zie je terug in de twee cultuurondersteunende Chinese scholen in Maastricht: ze bedienen uiteenlopende groepen. De school in De Heeg (Borghaag) is specifiek gericht op leerlingen van Chinees-Vietnamese herkomst.
                                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 7 april 2011, 07:23. Reden: aanvulling

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X