Vergeet dan ook niet dat een fors deel van Limburg (met uitzondering van de vestingen Maastricht en Venlo) vanaf 1839 tot Nederland en tot Duitsland hoorde. Volgens de verdragstext had een constructie Luxemburg en Duitsland ook tot de mogelijkheden gehoord. bij de splitsing van Limburg in 1839 werd het tegenwoordige Nederlands-Limburg namelijk aan Willem toegewezen 'hetzij in zijn functie als Groothertog van Luxemburg, hetzij in zijn functie als Koning der Nederlanden'. De genoemde persoon uit Sibbe had dus aan het eind van zijn leven twee staatsburgerschappen.
Ik gebruik liever de term staatsburgerschap. Die is beschrijvender, geeft een staatsrechtelijke situatie aan. Zeker na mijn verblijven in Oost-Europa ben ik liefhebber geworden van de Oost-Europese manier van redeneren, staatsburgerschap en nationaliteit staan los van elkaar. Het een geeft een juridische feitelijkheid weer, het ander een gevoel, hoe iemand zichzelf definieert.
Ik gebruik liever de term staatsburgerschap. Die is beschrijvender, geeft een staatsrechtelijke situatie aan. Zeker na mijn verblijven in Oost-Europa ben ik liefhebber geworden van de Oost-Europese manier van redeneren, staatsburgerschap en nationaliteit staan los van elkaar. Het een geeft een juridische feitelijkheid weer, het ander een gevoel, hoe iemand zichzelf definieert.
Opmerking