Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastricht en omstreken gedurende de Eerste Wereldoorlog

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Maastricht en omstreken gedurende de Eerste Wereldoorlog

    WIST JE DAT...

    ... in Centre Céramique in juni van dit jaar een tentoonstelling van start gaat over Maastricht en omstreken gedurende de Eerste Wereldoorlog?

    Het is dit jaar honderd jaar geleden dat deze oorlog uitbrak. Nederland was dan weliswaar neutraal, maar op Zuid-Limburg had deze oorlog, die op enkele kilometers van de grens woedde, behoorlijk wat invloed: er werden vluchtelingen opgenomen, er verrezen hulplazaretten, er waren voedseltekorten. Smokkelaars, spionnen en contraspionnen vonden hun weg. Er gingen, ondanks de neutraliteit, toch Limburgers in vreemde krijgsdienst, bijvoorbeeld de Maastrichtenaar Jos Huijsmans die daarvoor na de oorlog nog jaren gevangen heeft gezeten. Er ontstonden relaties tussen Limburgers en Belgische vluchtelingen…

    Onder andere aan dit soort verhalen gaat Cente Céramique aandacht besteden in de tentoonstelling, en daar heeft Centre Céramique jouw hulp bij nodig.

    Misschien heb je nog foto’s, dagboeken, correspondentie of bijzondere voorwerpen in je bezit die in de tentoonstelling opgenomen zouden kunnen worden? Of ken je al door vele generaties bewaarde verhalen over gebeurtenissen die voor deze expositie van belang zouden kunnen zijn? Centre Céramique hoort graag van je. Je reactie kun je sturen naar: eerstewereldoorlog@maastricht.nl



    Bron : https://nl-nl.facebook.com/historia....mosam?filter=3

    Ik weet niet of deze site al elders op MO vermeld is, maar er staan leuke en interessante foto's op. Wellicht een site voor bij je favorieten.
    't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
    is es Mestreechteneer te mage leve ...

  • #2
    Koeleköpke ontzettend bedankt voor die geweldige site, heb hem inderdaad bij mijn favorieten staan en gelike op FB.
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

    Opmerking

    Bezig...
    X