Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De Eerste Wereldoorlog in beeld

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • De Eerste Wereldoorlog in beeld

    Eerder plaatste Toller in een ander draadje deze foto:

    Last edited by Breur; 11 februari 2014, 15:17.
    De leefs mer eine kier .

  • #2
    Ik dacht ergens op een achtererf aan de Grote looierstraat, we spreken wel over waarschijnlijk WOI. Je ziet namelijk op de achtergrond een grote poort.
    Kompleminte

    Toller

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
      Ik dacht ergens op een achtererf aan de Grote looierstraat, we spreken wel over waarschijnlijk WOI. Je ziet namelijk op de achtergrond een grote poort.
      Volgens http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ur...&size=variable

      Eerste Wereldoorlog, Vluchtelingen. Een door de Engelsen geworpen bom, die een schuur in Maastricht verwoestte, Nederland 1914.
      De leefs mer eine kier .

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
        Volgens http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ur...&size=variable

        Eerste Wereldoorlog, Vluchtelingen. Een door de Engelsen geworpen bom, die een schuur in Maastricht verwoestte, Nederland 1914.
        Ik ben overtuigd dat het in 1914(-191 was.
        Maar klopt de locatie?
        Gelet op de achtergrond lijkt mij het O.L.V.-plein niet logisch, toch?
        Last edited by Rubke; 19 november 2012, 14:42.

        Opmerking


        • #5
          Vliegtuigbom Brusselsestraat: 22 september 1918

          'Een vliegtuigbom die op 17 augustus 1914 op de achterbouw van het huis Brusselsestraat 76 terecht kwam, mocht niet in de publiciteit komen. De kranten schreven er dan ook niets over. De schade beperkte zich overigens tot een dakgoot, een regenton en wat straatkeien.´

          Bron:
          J.G.J. Koreman, Maastricht in oude ansichten, dl. 1, Zalbommel 1981, nr. 57.

          De heer Koreman was onder meer als beheerder van de historisch-topografische atlas ('de plaatjes') verbonden aan het Gemeentearchief Maastricht. Hij had in 1980-1981 echter geen toegang tot de huidige krantenbanken. Het bericht blijkt inderdaad geweerd te zijn uit de plaatselijke pers, maar in de landelijke kranten is het op diverse plaatsen terug te vinden.

          Het blijkt dat Koremans datering onjuist is. Deze vliegtuigbom is niet gevallen op 17 augustus, maar op 22 september 1914.

          In dit bericht van de 23e september worden nog tal van details genoemd. De berichten zijn nu en dan wat chaotisch. De bom is gevallen in de tuinen van jhr. Graafland en dhr. Krekelberg, dus mogelijk op de grenslijn. Een tweede bom is gevallen in de Calvarieweide, maar dat laatste werd - zoals deze krant schrijft - niet vermeld door de plaatselijke krant.
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 13 oktober 2013, 10:33. Reden: redactie

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
            Vliegtuigbom Brusselsestraat: 22 september 1918

            Neuzend in de KB krantenbank vond ik dat de datering van deze foto door Koreman c.q. het Gemeentearchief toch onjuist is. Deze vliegtuigbom is niet gevallen in augustus, maar op 22 september 1914.

            In dit bericht van de 23e worden nog tal van details genoemd. De berichten zijn nu en dan wat chaotisch. Zo zou de bom zijn gevallen in de tuinen van jhr. Graafland en dhr. Krekelberg. Hoe we ons dat moeten voorstellen, zou ik op dit moment niet weten. Op de grenslijn?
            Ook zou er nog een tweede gevallen zijn in de Calvarieweide, maar dit werd - zoals deze krant schrijft - niet vermeld door de plaatselijke krant.
            Deze foto kwam ik vandaag bij "toeval" tegen in het boekje
            "Van Generaalshuis naar de 'Koompe" een uitgave bij gelegenheid van de officiële opening van het nieuwe politiebureau aan de St. Hubertuslaan in Maastricht.

            Het onderschrift bij deze foto, op blz. 29, vermeldt het navolgende:
            Inslag van een verdwaalde bom augustus 1914 in een achterbouw aan de Brusselsestraat. V.l.n.r. de agenten Luyten, Gulikers en Lenssen.

            Het grappige is dat alle foto's in dit boekje onlangs getoond zijn bij de rondleiding op 23 januari 2013 van MO in het nieuwe hoofdbureau van politie in Maastricht.
            Toller had deze foto's gevonden in een map, waarvan de foto's kennelijk zijn gebruikt voor de illustraties van het genoemde boekje.

            Toller heeft zij mij inmiddels gegeven, waarvoor dank!
            Last edited by Tedje; 3 februari 2013, 12:04.

            Opmerking


            • #7
              Tedje, Merci voor het rectificeren van de juiste datum en de aanvullende informatie.
              Mestreechter Geis mage beleve
              en dat door te kinne geve.
              God, wat is dat sjiek ! © Wigo

              Opmerking


              • #8
                Nou Wigo,

                Ik geloof eerder dat Ingrid Evers gelijk heeft met de rectificatie van de datum naar 22 september 1914.
                Kijk maar eens naar het door haar aangehaalde krantenbericht.

                Ik denk dat de datum onder de foto, augustus 1914, niet juist is.
                Mij ging het mn. om de namen van de 3 oude politieagenten.

                Opmerking


                • #9
                  Merci Tedje voor de reactie.
                  Het klopt dat Ingrid Evers gelijk heeft wat de datum 22 september 1914 betreft.
                  Na het, nu nogmaals doorlezen van alle aangehaalde krantenartikelen, is het mij duidelijk.
                  Mestreechter Geis mage beleve
                  en dat door te kinne geve.
                  God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                  Opmerking

                  Bezig...
                  X