Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De Hertog van Monbazon

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • De Hertog van Monbazon

    Op 11 september 1703 werd de dochter van bovenvermelde hertog na vonnis van de krijgsraad in Maastricht opgehangen. Heeft iemand hier meer informatie over? Was deze hertog een lid van de bekende en vaker beruchte Franse adellijke familie Rohan? Wat was de exacte reden voor het vonnis? Verraad, in welke vorm?

    Met dank,
    Jo

  • #2
    In de briefwisseling van Anthonie Heinsius komt de hertogin voor op pagina 372 en 603

    In de briefwisseling van Hugo Grotius (pdf 1453 pagina's) op pagina 130, 133 en 280

    Opmerking


    • #3
      "Getortureert zijnde"

      Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
      In de briefwisseling van Anthonie Heinsius komt de hertogin voor op pagina 372 en 603

      In de briefwisseling van Hugo Grotius (pdf 1453 pagina's) op pagina 130, 133 en 280
      Iedere keer verbazingwekkend hoe Herman deze vondsten doet

      De brieven lezende ontgaat mij helaas de gehele samenhang wel een beetje. Daarbij is mijn Latijn niet meer wat het was.... :(

      Grappig vind ik wel de zinsnede: "(..) de tweede mael getortureert zijnde, (...)".

      Ik moest het een paar keer lezen, maar ik neem aan dat hier het oude handwerk van de marteling wordt bedoeld?
      Last edited by Pier; 3 april 2014, 14:06.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        volgens mij zit er een typo in de titel, het is:
        De Hertog van Montbazon
        Fallor ergo sum

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
          volgens mij zit er een typo in de titel, het is:
          De Hertog van Montbazon

          ik gebruikte de spelling zoals die in het document voorkwam, er werd steeds anders gespeld, groetjes, jo

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
            Iedere keer verbazingwekkend hoe Herman deze vondsten doet

            De brieven lezende ontgaat mij helaas de gehele samenhang wel een beetje. Daarbij is mijn Latijn niet meer wat het was.... :(

            Grappig vind ik wel de zinsnede: "(..) de tweede mael getortureert zijnde, (...)".

            Ik moest het een paar keer lezen, maar ik neem aan dat hier het oude handwerk van de marteling wordt bedoeld?
            Dank voor de info, en groet, Jo

            Opmerking

            Bezig...
            X