Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Bidprentjes Maastricht.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Bidprentjes Maastricht.

    Zoals jullie wellicht weten ben ik bezig het kerkhof van St. Pieter te Maastricht te visualiseren. Zie http://www.breurhenket.com/kerkhof.htm

    Veel bidprentjes (doodsprentjes) heb ik al gedigitaliseerd. Let wel, ik ben géén bidprentjes verzamelaar. Wel weet ik dat nog veel bidprentjes bij mensen thuis liggen. Jammer. Vaak verstrekken deze waardevolle genealogische informatie en hebben een bepaalde kunsthistorische waarde. Ik zal regelmatig bidprentjes plaatsen en nu hoop ik wat bidprentjes op deze manier "terug te krijgen".
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by Breur; 14 november 2009, 10:29.

  • #2
    Bidprentjes Maastricht

    Hallo Breur; welkom op MestreechOnline.

    Jammer genoeg kan ik je niet aan bidprentjes helpen.
    Maar heb je er wel eens aan gedacht om de diverse bejaarden- en verzorgingshuizen in Maastricht te benaderen?
    Ten slotte woont daar de generatie mensen die nog erg trouw aan de kerk is gebleven en regelmatig een liturgische viering bijwonen, en die ook nog een missaaltje of gebedenboek bezitten, dat veelal vol bidprentjes zit, van de dierbaren die zijn overleden.
    Het is maar een suggestie; maar ook het denken en overwegen waard.

    In ieder geval veel succes!
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      Robert Hubert Willem Regout.

      Kijk, dat is al een goede vondst voor mij en dus thank You!

      En wat uitleg:

      Robert Hubert Willem REGOUT.

      De ouders van Robert Hubert Willem REGOUT waren:

      2. Louis Hubert Willem REGOUT werd geboren op 27 oktober 1861 te Maastricht. Louis huwde Wilhelmina Joanna EVERARD 17 mei 1888 te AMSTERDAM (NL). Louis overleed 27 oktober 1915, 54 jaar oud te ROME (IT).
      3. Wilhelmina Joanna EVERARD werd geboren op 2 oktober 1868 te AMSTERDAM (NL). Joanna huwde Louis Hubert Willem REGOUT 17 mei 1888 te AMSTERDAM (NL). Joanna overleed 25 december 1956, 88 jaar oud te 's-GRAVENHAGE (NL).
      Robert werd geboren op 18 januari 1896 te Maastricht.
      Robert overleed 28 december 1942, 46 jaar oud te DACHAU (D).

      Opleiding en werkzaamheden:
      Robert Regout was de zoon van oud minister Louis Hubert Willem Regout. Hij studeerde rechten te Leiden waar hij ook promoveerde en werd in 1927 priester gewijd. Vanaf 1939 was hij buitengewoon hoogleraar volkenrecht aan de Katholieke Universiteit Nijmegen.
      Activiteiten tijdens de oorlog.
      Toen de oorlog uitbrak reisde Regout stad en land af om advies te geven over de ontstane situatie. Hij riep op tot verzet en besprak de mogelijkheden hiertoe. Hij adviseerde universiteiten om een rechte rug te houden tegenover de Duitse bezetter. In juni 1940 verscheen een artikel van zijn hand geheten "De rechtstoestand in bezet gebied". Hierin werd helder uiteengezet welke rechten de bezetter in dit gebied volgens het Haags Landoorlogsreglement kon doen gelden en welke niet. Dit alles wekte bij de Duitsers wrevel en achterdocht, omdat de jurist Regout met zijn kennis van zaken afbreuk kon doen aan hun plannen met bezet Nederland. Wegens zijn kritische houding ten aanzien van het naziregime werd hij op 3 juli 1940 gearresteerd.
      Gevangenschap en overlijden.
      Er volgde een lange tijd van gevangenschap in Arnhem, Berlijn en uiteindelijk het concentratiekamp te Dachau, waar hij vele lotgenoten moreel bijstond. Uiteindelijk stierf hij in Dachau in 1942. Tien dagen voor zijn dood schreef hij in zijn testament: "Als Onze Lieve Heer het 'offer' van mijn leven vraagt, dan met grote vreugde voor geloof en vaderland en bijzonder voor studenten en professoren van de Nijmeegse universiteit."
      Nalatenschap.
      Op 15 mei 2006 is door minister Piet Hein Donner in de aula van de Radboud Universiteit te Nijmegen onder de titel "Vestigen van recht en waarheid in deze wereld" de eerste Robert Regout-lezing uitgesproken. Deze lezing wordt sindsdien jaarlijks georganiseerd ter nagedachtenis aan Regout en zijn gedachtegoed.
      Op woensdag 9 mei 2007 heeft de voormalige bijzonder gezant van de Verenigde Naties voor Soedan en oud-minister voor Ontwikkelingssamenwerking Jan Pronk in de aula van genoemde universiteit de tweede Robert Regoutlezing uitgesproken.
      Literatuur.
      M. Lindeijer & A. Welle (red.), Robert Regout. Maastricht 1896-Dachau 1942, Drachten: Omnia Fausta 2004 (biografische bundel met bijdragen van M.A.G. Struycken, E. van Deutekom, J. van Gennip, H. de Waele, M. Lindeijer S.J. en A. Welle).
      Last edited by Breur; 7 november 2009, 14:17.

      Opmerking


      • #4
        Bidprentjes Sint Pieter?

        Olijfje, je zou ervan opkijken hoeveel Maastrichtenaren uiteindelijk uitkomen op St. Pieter als zij verder teruggaan in hun familiehistorie!
        Veel St. Pieternaren hebben ook banden met Maastricht. Dus ook bidprentjes uit het Maastrichtse zijn welkom. En deze Maastrichtse gegevens passen vaak bij een historisch verhaal oet Mestreech.

        Opmerking


        • #5
          Bidprentje Van Oppen.

          Bij deze. Oud-burgemeester van Maastricht Van Oppen.
          Bestanden bijvoegen

          Opmerking


          • #6
            Theodor Weijnen

            Dag Breur,

            Ik kom jou nog eens tegen zo hier en daar! Ik heb maar weinig Mestreechse prentjes, maar als ik ooit eens aan die doos toekom (Kerstmis?), mag je ze allemaal inscannen.

            Heb jij misschien het bidprentje-met-portret van Theodor Weijnen (Aken 1835-Maastricht 1904), c.q. kun je aan een scan van voor- en achterkant komen? Mijn vraag geldt eigenlijk elke Maastrichtse/Limburgse fotograaf die geboren is voor pakweg 1900. Dat is nuttige informatie voor mij én voor de Stichting In de Kiekkas fotografisch erfgoed.

            Groeten,
            Ingrid

            Opmerking


            • #7
              Theodor Weijnen

              Dag Ingrid.

              Een bidprentje van deze fotograaf heb ik helaas nog niet.
              Wel heb ik onlangs een foto gezien gemaakt door deze Theo met daarop reclame van hem en zijn eigen foto! Maar deze foto zit nog in een boedeldeling.

              Als troost een foto van "De Gruyter" Grote Staat Maastricht.
              Bestanden bijvoegen

              Opmerking


              • #8
                16 september 1944. Slachtoffers granaatinslag Wittevrouwenveld te Maastricht.

                16 september 1944. Slachtoffers granaatinslag Wittevrouwenveld te Maastricht.

                Zie verder: http://forum.mestreechonline.nl/show...9&postcount=32
                Bestanden bijvoegen
                Last edited by Breur; 26 maart 2010, 17:18.

                Opmerking


                • #9
                  bidprentjes

                  bij het opruimen van de kamer van mijn overleden oom ben ik een hele doos met bidprentjes tegengekomen. MIjn oom is geboren en getogen in maastricht en heeft er zijn hele leven gewoond (witte vrouwenveld). De prentjes liggen bij mij thuis. Wie kan ik er een plezier mee doen?????

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door ilona63 Bekijk bericht
                    bij het opruimen van de kamer van mijn overleden oom ben ik een hele doos met bidprentjes tegengekomen. MIjn oom is geboren en getogen in maastricht en heeft er zijn hele leven gewoond (witte vrouwenveld). De prentjes liggen bij mij thuis. Wie kan ik er een plezier mee doen?????
                    Ilona, Breur natuurlijk!

                    Opmerking


                    • #11
                      zoeken naar Anna Brech

                      Ik doe aan stamboomonderzoek naar de Maastrichtse familie Brech
                      Mijn grootvader Reinier Brech is geboren te Maastricht
                      Ik zoek het bidprentje of overlijden van Anna Brech
                      Waarschijnlijk is Anna geboren onder de naam Maria Anna Brech op
                      11 augustus 1880 te Maastricht

                      http://gw5.geneanet.org/rlhvanrooij


                      Wie kan mij verder helpen?
                      Alle informatie over de familie Brech is welkom
                      Hoogachtend
                      Reinier van Rooij
                      rlhvanrooij@kpnplanet.nl

                      Opmerking


                      • #12
                        Welkom Reinier op dit forum. Ik heb de verzameling bidprentjes nagekeken: helaas geen Brech aanwezig.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door rlhvanrooij Bekijk bericht
                          Ik zoek het bidprentje of overlijden van Anna Brech. (...) Wie kan mij verder helpen?
                          U zou het eens kunnen proberen bij het RHCL aan de Sint Pieterstraat in Maastricht. Men heeft daar in de GAM-collectie (= vml. gemeentearchief) veel bidprentjes van Maastrichtenaren. Maar dat geldt ook voor de RAL-collectie (= vml. rijksarchief). Daarvoor is wel een bezoekje nodig.

                          Opmerking


                          • #14
                            Bidprentjes Vrijens

                            Naast belangstelling voor en onderzoek naar de geschiedenis van Kanne en haar inwoners, ben ik natuurlijk ook altijd op zoek naar gegevens over mijn voorouders. Kan iemand mij (scans van) bidprentjes van leden van de familie Vrijens bezorgen?

                            Opmerking


                            • #15
                              Breur misschien?
                              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X