Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Rechterskamer st. Pietersberg

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    De rechters

    De vraag met betrekking tot de afbeeldingen van de Rechters is neem ik aan beantwoord.

    Als eerste bron zou ik wijzen naar:
    - het fotoarchief van Jan Spee, of
    - het fotoarchief van van Schaïck (gemeentearchief)
    Zie ook "Die myn kamervint, die moetse niet bederven" van Marjan Melkert (Wetenschapswinkel jan 1997)

    Ik vond nog wat foto's van mijn bezoek 20 jaar geleden. Verder staat mij bij dat er een onverlaat is geweest die de tekening naar eigen visie heeft "gerestaureerd" of zogezegd verbouwd zoals men dat in de loop der jaren doet op toeristische routes. Zachte houtskooltekeningen worden dan met dikke donkere streken vet aangezet. In dat opzicht ben ik dan geneigd te zeggen dat de tekening van de Rechters niet meer bestaat.

    "Die myn kamervint, die moetse niet bederven"
    Bestanden bijvoegen

    Opmerking


    • #17
      Bedankt voor de extra info, Ed. We hopen nog veel van je te horen, over de 'grotten' van Maastricht en alle andere zaken, die je aandacht hebben.
      Oorspronkelijk geplaatst door Ed Stevenhagen Bekijk bericht
      "Die myn kamervint, die moetse niet bederven"
      Mooi citaat. Waar komt het vandaan? Ik zou het haast als mijn motto willen gaan gebruiken

      Ah, reeds gevonden: Gerardus Rosier, 1806.
      Dit opschrift staat in de kamer van Gerardus Rosier, ook wel de Rechters(kamer) genoemd, Noordelijk Gangenstelsel (Sint Pietersberg).
      Bron: http://www.mynkamer.eu/entree.htm
      Last edited by El Loco; 8 maart 2010, 08:19.

      Opmerking


      • #18
        Rechter Meller?

        Deze discussie is begonnen door 'Amor', die op zoek was naar een goede foto van de rechterstekening omdat daarop helemaal links een rechter 'Meller' zou staan. Maar ik denk dat dat een mislezing is. Heeft iemand een foto met grote resolutie zodat alle opschriften kunnen worden uitgelicht?

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
          Bedankt voor de extra info, Ed. We hopen nog veel van je te horen, over de 'grotten' van Maastricht en alle andere zaken, die je aandacht hebben.

          Mooi citaat. Waar komt het vandaan? Ik zou het haast als mijn motto willen gaan gebruiken

          Ah, reeds gevonden: Gerardus Rosier, 1806.
          Dit opschrift staat in de kamer van Gerardus Rosier, ook wel de Rechters(kamer) genoemd, Noordelijk Gangenstelsel (Sint Pietersberg).
          Bron: http://www.mynkamer.eu/entree.htm
          Gerardus ROSIER schrijft in 1806 in een doodlopende gang, de zogenaamde "rechterskamer":
          "Die myn kamer vint, Die moet se niet
          bederven. Laat uwen besten vrint, Niet schryven op
          de verven. Diet is een gedagtenis, Bid aan Godt
          den Soon, Daet Hey ons genadig is, Een Synen heemelsen troon"

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
            Deze discussie is begonnen door 'Amor', die op zoek was naar een goede foto van de rechterstekening omdat daarop helemaal links een rechter 'Meller' zou staan.
            Maar ik denk dat dat een mislezing is.
            Heeft iemand een foto met grote resolutie zodat alle opschriften kunnen worden uitgelicht?
            Nee, geen foto in hoge resolutie en in groot formaat te vinden c.q. in bezit.
            Er staat trouwens ook niet 'Meller', maar 'MELAVER'.
            In het boekje van Van Schaik staat verder ook niets vermeld over de afbeelding van de 'rechterskamer'.

            En ik heb een oproep geplaatst bij een forumpagina over de gangenstelsels van de Sint Pietersberg.
            ===========================
            Beste mensen van dit forum.

            Ik ben al een tijdlang op zoek naar een of meerdere foto's van de zogenaamde Rechterskamer en de portretten die er op de wand getekend staan in het Noordelijk Gangenstelsel.

            Hopelijk zijn jullie me behulpzaam.

            Bij voorbaat dank.

            Met vriendelijke groet,

            SJEF.
            ==========================
            Last edited by SJEF †; 8 maart 2010, 21:16.
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #21
              Die myn kamer vint die moetse niet bederven.
              Laet uwen besten vrient niet schryven
              op de verven. Diet is een gedagtenis
              Bid aan Godt den soon Daet hy ons genadig is
              een synen hemeelsen troon.
              Sint Pietersberg met aanvullend gedeelte..., van Schaïck pag 60
              Bestanden bijvoegen

              Opmerking


              • #22
                Misschien ook even plaatsen bij Maastricht kort en actueel (of zoiets)?

                Opmerking

                Bezig...
                X