Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Rechterskamer st. Pietersberg

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Rechterskamer st. Pietersberg

    Is er iemand die me kan helpen bij het zoeken naar een (hoge resolutie)foto over de zgn. rechterskamer in Sint-Pietersberg. Ik ben meer bepaald op zoek naar de tekening die Maastrichtse rechter Meller voorstelt.
    Momenteel is deze kamer afgesloten voor het publiek wegens instortingsgevaar.
    Een lage resolutiefoto vond ik op deze site:
    http://www.pietersberg.nl/start2.php...imestone&id=68

  • #2
    Als je een afbeelding wilt hebben van de 'rechterskamer' in groot formaat (3000*2000 pixels) en een hoge resolutie (300 dpi), dan is het zeer onwaarschijnlijk dat je die afbeelding via internet kunt verkrijgen/downloaden.
    Zelf vermoed ik dat het een gescande foto is, afkomstig uit het boek:
    Maastricht en de Sint Pietersberg;
    Ir. D.C. Van Schaik
    Je kunt volgens mij het beste zelf contact opnemen met de beheerder van de webpagina waar je de foto gezien hebt of met iemand van de Stichting ir. D.C. van Schaïk en vragen naar de herkomst/bron van de bewuste afbeelding.

    Iemand die je wellicht ook aan het nodige informatiemateriaal kan helpen, is Ed Stevenhagen, beheerder van de webpagina Geonet.

    In ieder geval: heel veel succes gewenst.

    Hopelijk is de 'rechterskamer' het lot bespaard van onderstaand voorbeeld.



    Collectie: Fotocollectie Elsevier
    Beschrijving: Houtskooltekening "Lezende Monnik" door Koninx in het gangenstelsel van de ondergrondse mergelgroeve Zonneberg, in de Sint Pietersberg, te Maastricht, in het zogenaamde museum.
    Afgegraven door de ENCI, tbv de cementproduktie.
    Datum: 1924
    Opmerkingen: Prins 23-2-1924
    Fotograaf: Frankl & Velleman
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      Ik heb het geluk gehad een keer in de rechterskamer te mogen staan. We hadden net de wintertelling van de vleermuizen achter de rug, toen iemand van ons groepje bij de tellingleider (zelf grottenloper) om naar de "rechters" te gaan. We wisten hem over te halen en de tocht begon. De gangen waar wij in het noordelijk gangenstelsel geteld hadden, stonden nog alllemaal fier overend; het gebied dat we nu betraden was een grote puinhoop. Mergelpuinhoop naar mergelpuinhoop moesten we over. Geen idee hoe groot de afstand is, die we toen hebben afgelegd, maar vermoedelijk niet groot, omdat die ingestorte gangen het tempo danig vertraagden. Uiteindelijk kwamen in een kleine gang, die wonder boven wonder gespaard was gebleven. Daar stonden de rechters met houtkool op de mooie. Nog gave tekeningen. Toen kregen we het verhaal erachter te horen, dat hier recht gesproken was, wat neerkwam op "eigen rechter spelen".
      Of dit gangetje er nu nog is? Het instortingsgebied tussen het noordelijk gangestelsel en zonneberg is groot en indrukwekkend.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door rotor Bekijk bericht
        Ik heb het geluk gehad een keer in de rechterskamer te mogen staan.
        Een zeer indrukwekkend verhaal, rotor.
        Heb jij (of iemand anders van de groep) toen ook een gelegenheid gehad om foto's te maken van die rechterskamer?
        Dat zou helemaal mooi zijn, uiteraard.
        In ieder geval bedankt voor je bijdrage en het geeft de mensen toch een bepaald beeld hoe gevaarlijk het in dat gebied is.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #5
          Ik zie de tekeningen van de rechters nog zo voor me. In een gangetje dat helemaal omringd is door ingestorte gangen. Ja, ik weet nog dat wel een beetje angst had toen we die tocht ondernamen.

          Bij een andere vleermuistelling zijn we in slavante een paar keer onder een loshangend plavond moeten kruipen. Dat doe je ook niet vaak!
          Zelf ben ik weleens vroeger door de instortingen naar het fort st. pieter gelopen. Dat is heel indrukwekkend. Bij het begin van de tocht sta je helemaal beneden, kijk je omhoog naar 12 meter hoge gangen, vervolgens beklim je een puinhelling (het hele omlaaggekomen plavond) en zit je vlak onder de mergellaag, een plek waar een eens door mensenhanden vervaardigd plavond was. Vervolgens gaat het gebukt verder naar het fort.

          Trouwens de veiligste gangen zijn de zogenaamde driehoek gangen, die je in het voormalige (alleen nog een klein stukje aan de kant van de Caestertgroeve is nog over, de rest is ingestort) zuidelijk gangenstelsel vindt en in de Caestertgroeve (Belgisch gebied, grens ligt staat ondergrond aangegeven). De gewone rechthoek gangen zijn ook veilig, mits er geen roofbouw op de pilaren wordt gepleegd. Ik heb staaltjes van winnen voor eigen gewin over de Belgische grens gezien. Een pilaar begint van boven met normaal dikte, maar steeds verder onder toe wordt ie smaller. Je begrijpt dat de druk van het dak op die pilaar steeds groter wordt, totdat die bezwijkt. Dat was in de grote berg van zussen, qua gangdiversiteit de mooiste groeve waar ik in ben geweest. Niet illegaal overigens, we telden samen met de Belgen daar vleermuizen.
          O, een interessant feit. De berg waar we intelden was pas gedeeltelijk in kaart gebracht. Wij kregen een stuk kaart waarop het gebied stond waar we telden, liepen we een gang verder zaten we ineens in het onbekende gebied! En dat met in het achterhoofd dat de grote berg van zussen (daar waar halverwege de grote instorting ligt, zich bovengronds uitend in o.m. een weggezakt voetbalveld) maar liefst 3 kilometer diep is. Ieder stukje (men noemt dat daar een zak) staat met een of twee gangen met een volgend stukje in verbinding. Een gangenstelsel waar je heel makkelijk in kunt in kunt verdwalen.

          Volgens mij staat in een publicatie over de berg, die ik thuis heb, een foto van een van de rechters. Maar ik kan die niet scannen, want mijn scanner is kapot.
          Ik meen dat deze gids en tellingleider, die ik goed ken, toen foto's genomen heeft. In zijn grotten fotocollectie moeten daarom wel foto's van deze tekeningen zitten. Ik zal zelf eens kijken of ik een foto van de rechters kan opdiepen. Dan kan iemand anders die ook deze publicatie heeft er wellicht een scan van maken.

          Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
          Een zeer indrukwekkend verhaal, rotor.
          Heb jij (of iemand anders van de groep) toen ook een gelegenheid gehad om foto's te maken van die rechterskamer?
          Dat zou helemaal mooi zijn, uiteraard.
          In ieder geval bedankt voor je bijdrage en het geeft de mensen toch een bepaald beeld hoe gevaarlijk het in dat gebied is.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door rotor Bekijk bericht
            Toen kregen we het verhaal erachter te horen, dat hier recht gesproken was, wat neerkwam op "eigen rechter spelen".
            Kan iemand hier wat meer over vertellen over de historische achtergrond hiervan? Ik word steeds nieuwsgieriger...

            Opmerking


            • #7
              De historische achtergrond weet ik ook niet. Betwijfel eerlijk gezegd of die te achterhalen is. Omdat het hier geen gewoon recht spreken betrof, zal er ook niks over op papier gezet zijn. Hier hebben mannen in 1806 eigen recht gesproken. En dat gingen ze natuurlijk niet aan de grote klok hangen.

              In de dikke van Schaik staat die mooie tekst ook (van Gerard Rosier), zonder foto van de rechters.
              In het deeltje over de St. Pietersberg van Maastrichts silhouet ontbreekt een foto en het verhaal.

              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
              Kan iemand hier wat meer over vertellen over de historische achtergrond hiervan? Ik word steeds nieuwsgieriger...

              Opmerking


              • #8
                Deze rechterskamer bestaat nog steeds. Ze is ontdekt in 1932 door ir. D.C. van Schaïk.

                Ik weet niet welk verhaal je precies hebt gekregen want er worden verschillende versies verteld. De officiële versie is: Deze Gerardus Rosier zou veroordeeld zijn (onbekend wat ie uitgespookt heeft) door dit tribunaal, maar heeft zijn straf niet uitgezeten omdat hij is kunnen vluchten. Ondergedoken in de Sint Pietersberg heeft hij in dit "kamertje" de tekeningen van zijn straftribunaal gemaakt.

                Lang is Gerardus Rosier aangezien voor de maker van deze kamer. Dit is gebaseerd op het feit dat zijn naam onder het opschrift staat. Tegenwoordig wordt er echter getwijfeld aan de juistheid hiervan.

                Verschillende personen hebben onafhankelijk van elkaar gezocht naar deze veroordeling maar hebben niets gevonden. De personen afgebeeld op deze tekening hebben allemaal echt geleefd en ook hun functie klopt maar men heeft nooit een veroordeling die betrekking op het verhaal of op Gerardus Rosier heeft kunnen vinden!

                Waarschijnlijker is het dat dit tribunaal is afgebeeld als eerbetoon. Denk hierbij aan een bezoek in de grotten dat vereeuwigd werd met een tekening. Een niet ongebruikelijke gang van zaken. Het ging tenslotte om hoge heren, nietwaar? Tevens moet niet uit het oog worden verloren dat het een knap gemaakte tekening is. Als Gerardus Rosier een zulk begenadigd tekenaar was geweest zou er meer over hem en zijn werk bekend moeten zijn.

                De "rechters" liggen ongeveer een 500 meter diep in het instortingsgebied, er vlak naast ligt nog een gaaf gedeelte dat alleen bereikbaar is via het ingestorte gedeelte. Dit gebied word "janssen-Eggels" genoemd.

                Gerardus Rosier kwam van Sint Pieter en zou op het kerkhof aldaar begraven liggen. Maar ook hier is niets bekend over een veroordeling.

                Ik heb een panorama foto (samengesteld uit meerdere foto's) van dit tribunaal. Ik zal de lage resolutie versie hier plaatsen. Ik heb er nog meer in mijn archief maar dan moet ik even zoeken. De hoge resolutie versie is ook leverbaar.

                een opmerking uit de voorgaande berichten: De houtskool tekening van de lezende monnik is gelukkig niet afgegraven en bestaat nog steeds. Elsevier heeft het dus fout en de vermelding bij deze foto klopt dus niet.

                Ik beheer overigens een soortgelijk forum als dit over ondergrondse zaken. Te vinden via www.caestert.net

                Groet,
                Rob
                Bestanden bijvoegen

                Opmerking


                • #9
                  Bedankt voor deze gedegen uiteenzetting, Rob!

                  Ik herinner me nu ook weer dat het zo verteld is, maar dat ik dat weer was vergeten.

                  Het lijkt me toch onwaarschijnlijk dat deze Gerardus Rosier deze tekeningen zou hebben gemaakt, omdat een voor een tribunaal gevluchtte man, niet de goden zou hebben verzocht door zijn "plaaggeesten" tekeningen te vereeuwigen. Daarbij zou hij, zoals je al zelf aangeeft een ware kunstenaar moeten zijn geweest. Mogelijk dat dit verhaal een kunstenaar ter ore is gekomen en het daar heeft vastgelegd op een lange tocht ondergronds.
                  Of het is een naamgenoot geweest. Maar nou ben ik in het wilde weg aan het speculeren.

                  In het "Janssen-Eggels" stuk ben ook een keer geweest. Kruipen door een rechte gang. In dit overbleven gedeelte vind je nog een bewijs in houtskool dat D.C. van Schaik hier is geweest. Jaartal is meen ik 1947 of 1948.
                  Vroeger kon je trouwens nog achter de schuilkelder, in de tunnel naar de dagbouwgroeve aan mergelweg, links en rechts het instortingsgebied in. Zo ben ik ook een keer rechts via het instortingsgebied in een gaaf gedeelte gekomen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Robboxxx Bekijk bericht
                  Deze rechterskamer bestaat nog steeds. Ze is ontdekt in 1932 door ir. D.C. van Schaïk.

                  Ik weet niet welk verhaal je precies hebt gekregen want er worden verschillende versies verteld. De officiële versie is: Deze Gerardus Rosier zou veroordeeld zijn (onbekend wat ie uitgespookt heeft) door dit tribunaal, maar heeft zijn straf niet uitgezeten omdat hij is kunnen vluchten. Ondergedoken in de Sint Pietersberg heeft hij in dit "kamertje" de tekeningen van zijn straftribunaal gemaakt.

                  Lang is Gerardus Rosier aangezien voor de maker van deze kamer. Dit is gebaseerd op het feit dat zijn naam onder het opschrift staat. Tegenwoordig wordt er echter getwijfeld aan de juistheid hiervan.

                  Verschillende personen hebben onafhankelijk van elkaar gezocht naar deze veroordeling maar hebben niets gevonden. De personen afgebeeld op deze tekening hebben allemaal echt geleefd en ook hun functie klopt maar men heeft nooit een veroordeling die betrekking op het verhaal of op Gerardus Rosier heeft kunnen vinden!

                  Waarschijnlijker is het dat dit tribunaal is afgebeeld als eerbetoon. Denk hierbij aan een bezoek in de grotten dat vereeuwigd werd met een tekening. Een niet ongebruikelijke gang van zaken. Het ging tenslotte om hoge heren, nietwaar? Tevens moet niet uit het oog worden verloren dat het een knap gemaakte tekening is. Als Gerardus Rosier een zulk begenadigd tekenaar was geweest zou er meer over hem en zijn werk bekend moeten zijn.

                  De "rechters" liggen ongeveer een 500 meter diep in het instortingsgebied, er vlak naast ligt nog een gaaf gedeelte dat alleen bereikbaar is via het ingestorte gedeelte. Dit gebied word "janssen-Eggels" genoemd.

                  Gerardus Rosier kwam van Sint Pieter en zou op het kerkhof aldaar begraven liggen. Maar ook hier is niets bekend over een veroordeling.

                  Ik heb een panorama foto (samengesteld uit meerdere foto's) van dit tribunaal. Ik zal de lage resolutie versie hier plaatsen. Ik heb er nog meer in mijn archief maar dan moet ik even zoeken. De hoge resolutie versie is ook leverbaar.

                  een opmerking uit de voorgaande berichten: De houtskool tekening van de lezende monnik is gelukkig niet afgegraven en bestaat nog steeds. Elsevier heeft het dus fout en de vermelding bij deze foto klopt dus niet.

                  Ik beheer overigens een soortgelijk forum als dit over ondergrondse zaken. Te vinden via www.caestert.net

                  Groet,
                  Rob

                  Opmerking


                  • #10
                    Voilà, een grotere afbeelding van de Rechterskamer.
                    Gevonden in en gescand vanuit het boekje 'Maastricht en de Sint Pietersberg' van Ir. D.C. van Schaïk uit 1948.

                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #11
                      Ah, daar stond ie dus wel in! Dat heb ik ook, maar ik kon het niet vinden. Ik heb dat ergens anders gelegd, maar weet ik niet meer waar.
                      Maar beter dat jij het gevonden hebt Sjef, want hij kunt het tenminste scannen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                      Voilà, een grotere afbeelding van de Rechterskamer.
                      Gevonden in en gescand vanuit het boekje 'Maastricht en de Sint Pietersberg' van Ir. D.C. van Schaïk uit 1948.

                      Opmerking


                      • #12
                        Op mijn versie heb je de gehele wand. gewoon even aanklikken dan heb je 'm groot. Hi-res op verzoek beschikbaar.

                        Opmerking


                        • #13
                          Bedankt

                          Bedankt iedereen die zo snel reageerde en vooral de scanners van dienst.
                          Rechter Meller is nu ten minste goed zichtbaar (uiterst links).

                          Opmerking


                          • #14
                            Gerardus Rosier

                            Volgens deze site
                            http://www.breurhenket.com/maastricht.htm
                            zou Rosier gevlucht zijn om aan een gedwongen militaire loopbaan in Franse dienst te ontsnappen.

                            Opmerking


                            • #15
                              Hoofddeksel

                              De hoofddeksels van de "juges du trubinal criminel" zijn juist getekend.
                              Op deze tekening van Goetsbloets is een gelijkaardige hoed te zien.
                              Bestanden bijvoegen

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X