Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Cranenborch(burg)

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Cranenborch(burg)

    Mendoça,officier in Alva’s leger , schrijft dat Alva de 7 oktober (-1568-) de Sint Pietersberg ontruimde en zijn hoofdkwartier verlegde naar de landhove Cranenburg.
    Ik vind die hoeve wel terug in de archieven maar weet verder niets over de ligging.


    237
    Schepenbrief van Borgharen en der laten van de "carte" van de heer en van Adam van der Hagen, waarbij Paeschen, burgeres van Antwerpen, dochter van wijlen Adam van der Hagen in bijzijn harer moeder Gertrude van Meer de "carte" van Adam van der Hagen overdraagt aan Peter Lauweryns zoon in de Cranenborch te Maastricht. Met transfix waarbij Henrick van Merssen deze laatkaart van Peter Mens beschudt en eerstgenoemde ze hem overdraagt
    Last edited by SJEF †; 17 maart 2009, 13:48.

  • #2
    De moeilijkheid bij het zoeken naar en het vinden van informatie, begint al met de diverse schrijfwijzen die gehanteerd worden.
    Mendoça is typisch de Spaanse schrijfwijze; Mendoza is de Vlaamse en Nederlandse schrijfwijze.
    In ieder geval heb ik de dikke HEM van Ubachs en Evers geraadpleegd en kon niets vinden over Mendoza.
    Over Alva (Fernando Alvarez de Toledo; hertog van Piedrahita te Avila in Castilië) het volgende .
    Hij bezocht twee keer Maastricht in het jaar 1568.
    Op 28 augustus op de terugweg naar Brussel na de veldslagen in Heligerlee.
    Alva steeg af op de binnenplaats van herberg De Ring (thans Groote Sociëteit) aan het Vrijthof en inspecteerde zijn soldaten die in slagorde op het Vrijthof stonden.
    Daarna woonde hij een Te Deum bij in de Sint Servaaskerk als dank voor de behaalde overwinningen.
    Op 9 oktober stonden Alva's tercios (= legerafdelingen) op de Dousberg, van waaruit zij in het noorden het leger van Willem van Oranje westwaarts zagen trekken in de richting van Eigenbilzen via de schipbrug (pontonbrug) over de Maas.
    Over de schipbruggen lees je meer via deze artikelen.

    De informatie over de resterende vragen moet ik je helaas schuldig blijven.
    Ben je wel eens in de archieven van het RHCL gaan zoeken?

    En als je spreekt over Mendoza, bedoel je dan Don Bernardino de Mendoza?
    Last edited by SJEF †; 17 maart 2009, 14:36.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      Merndoça Mendoza

      De kronikeur is inderdaad Don Bernardino Mendoza.
      Hij is in zijn plaatsbenoeming bijna altijd precies.
      In "De beoordeling van Alva en van Oranje voorkomend in het opstel: Legertochten tusschen Maastricht en Mook (1568-1575)", nader toegelicht en gehandhaafd / door J.L. Meulleners / Meulleners, J.L. . - Maastricht, 1891 wordt de hoeve Cranenburg gelijkgesteld met Caberg.
      Een geheel onlogische en vergezochte conclusie natuurlijk.

      Opmerking


      • #4
        Cranenburg

        Ik heb niet beweerd dat Alva nooit op de Caberg zou geweest zijn.
        Ik zie alleen geen argumenten om de beide toponiemen (Cranenburg en Caberg) tot één en dezelfde plaats te herleiden.

        Opmerking

        Bezig...
        X