Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

JAC-Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • JAC-Maastricht

    JAC Maastricht.

    Een voor mij blinde vlek in de geschiedenis van Maastricht, is het Jongeren Advies Centrum (=JAC) Maastricht.
    Toentertijd (eind jaren '70 tot en met midden jaren '80 vorige eeuw) een zeer belangrijke functie vervullend voor jongeren, die alternatieve hulp zochten en hoopten te vinden.

    Tijdens mijn part-time studie MO-pedagogiek A+B (differentiatie sociale pedagogiek; onderwijs- en beroepenvariant) heb ik in 1981 een jaar lang gewerkt bij het JAC-Sittard, en kwam zodoende regelmatig in contact met JAC-Maastricht.

    De enige naam die mij is bijgebleven is die van Paul van der Hijden.
    Gedurende die tijd (jaren '80 vorige eeuw) pretendeerden we alternatieve hulp te bieden aan jongeren.
    In werkelijkheid werd er meer aandacht besteed aan vergaderen (=oeverloos gezwets) en over het begrip "alternatieve hulpverlening".
    Mede daardoor lieten we "de jongere" meer in de kou staan, dan dat er daadwerkelijk hulp werd geboden.
    Ook kan ik me nog herinneren dat het "Agologisch werkboek" van Roel Bouwkamp als zogenaamde 'verboden literatuur' werd beschouwd.

    Kortom: wie kan die blinde vlek omtrent het JAC-Maastricht aanvullen?
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Ik kan alleen op dit oudere bericht mijn eigen ervaring delen.
    Thuis werd ik door mijn ouders zwaar mishandeld. Toen mijn vader mij een keer dusdanig veel geslagen had en ik blauwe plekken in mijn gezicht en handen had, is een klasgenoot met mij naar het JAC in Maastricht gegaan tijdens een tussenuur.
    Na een gesprek met een van de jongerenwerkers daar, zou er een vervolggesprek plaatsvinden om mij uit huis te plaatsen en begeleid zelfstandig te laten wonen.
    Toen ik in de namiddag thuis kwam, had de jongerenwerker mijn vader thuis gebeld om te vragen of mijn verhalen waar waren.
    Ik ben die avond dusdanig mishandeld omdat ik het lef had hulp te zoeken, dat ik op mijn blote voeten ben weggerend uit huis, en nooit meer teruggekeerd.
    Blinde vlek? Incompetent en zeer onveilig. Blij dat het JAC niet meer bestaat en ik wil niet weten wat ze nog meer aangericht hebben.

    Ik ben hier terechtgekomen nav een nieuwsbericht over 2 zussen en een schadevergoeding van de jeugdbescherming. Het rakelde veel oud zeer op.

    Opmerking


    • #3
      Hallo Ladida,

      Welkom op ons forum!
      Soms is geschiedenis iets van heel lang geleden. Soms iets recenter en af en toe een heftig verslag van een 'ooggetuige'.
      Lijkt mij hevig om aan die periode terug te moeten denken.
      Hoop dat uiteindelijk alles goed is gekomen.
      Veel sterkte bij het ophalen van deze herinneringen en als je het leuk vindt om actief te zijn op ons forum is dat prima!!
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        NOS Nieuws•Vandaag, 18:27 Mishandelde zussen confronteerden hulpverleners: 'We doen dit ook voor anderen'

        ​vandaag in het nieuws triest .

        Opmerking

        Bezig...
        X