Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

tricheerderij Joh. Stegeman

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • tricheerderij Joh. Stegeman

    T.b.v. een stukje familie historie ben ik op zoek naar het adres en de jaren dat de firma Joh.Stegeman Tricheerderij in Maastricht gevestigd is geweest (zie de afbeelding).

    Frits
    Bestanden bijvoegen

  • #2
    Ververij en tetricheerderij Joh. Stegehuis

    Als ik het goed lees gaat het om een tetricheerderij, dus een soort stomerij, (maar het is volgens de folder 'beter dan stomen'). Het Belgisch woordenboek geeft voor 'tetricheren': 'een bepaalde methode voor ontvlekken'.

    De naam is overigens niet Stegeman, maar Stegehuis. De firma komt niet in Maastricht voor in de telefoongids van 1950. Kennelijk had men voor de oorlog een aantal vestigingen in de Oostelijke mijnstreek en in het Brabantse (onder de oorlog). Ik vond in de Limburger Koerier deze advertentie (1932).
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 augustus 2014, 13:39. Reden: correctie

    Opmerking


    • #3
      als PCB triChloor verbindingen, niet gezond...


      quote:

      Naam: Winkelhuis Stegehuis Wijckerbrugstraat 7a en 7b Maastricht
      Type: winkelwoningen;

      Opdrachtgever: Dhr. Stegehuis
      Uitgevoerd: ja
      Bestaand: ja
      Architecten: Boosten, A.J.N. / 1930;
      Bijdragen: Bronswaer - uitvoering,
      Adres: Wijcker Brugstraat 7a+b
      6221 EA Maastricht

      Archiefgegevens: Stadsarchief Heerlen/AAB C5, W6
      Bijzonderheden: Dhr. Stegehuis was een van de spaarders bij Ons Belang.
      Hij exploiteerde een agentschap voor wasserij De Lelie.
      De gevel van het nieuwe pand werd evenals bakkerij Royal, het belendende pand, uitgerust met puntige erkers en met grote blokken gietbeton bekleed.
      Iets te oud voor re-educatie
      iets te jong voor afdanking
      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

      Opmerking


      • #4
        In 1923 zat Johan Stegehuis in de Heggenstraat nrs. 16-18 en verfde rouwkleding binnen 24 uur. De oudste advertentie die ik vond op Delpher dateert van juli 1922.
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 augustus 2014, 13:40.

        Opmerking


        • #5
          aha zijn er meerdere,
          Iets te oud voor re-educatie
          iets te jong voor afdanking
          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

          Opmerking


          • #6
            Joh. Stegehuis

            Het gaat me eigenlijk om de coderingen. Er zijn nog meer losse velletjes met coderingen in deze folder. Vraag is, of dit iets te maken heeft met de tweede wereldoorlog of dat het de dependances zijn van Stegehuis. Intrigrerend is waarom het gecodeerd is.

            Opmerking


            • #7
              als U eerder daarop gewezen had dat het U te doen is om de coderingen van personen en woonplaatsen, zouden er wellicht meer resultaten zijn geweest.

              maar die pagina 40 kan ook door iemand anders gebruikt zijn dan stegehuis himself...
              het is immers een notitieblok en papier was zeldzaam in de crisistijd.

              heeft u alle personen en plaatsnamen onderzocht betreffende eventueel ingeschreven staan in de gemeentelijke registers / kerken?
              Iets te oud voor re-educatie
              iets te jong voor afdanking
              m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

              Opmerking


              • #8
                Ik sta pas aan het begin van het onderzoek en ben anderzijds ook verzetshistorici aan het raadplegen. Mogelijk dat die gelijk iets herkennen. Destijds waren er al met initialen voorziene strookjes om in kleding te naaien. Ik hoop eigenlijk op een reactie van iemand die, als het om een klantencodering gaat iets herkend.
                Zodra ik er meer tijd voor heb ga ik zelf adhv de namen en plaatsen aan de slag.

                Opmerking

                Bezig...
                X