Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Burgemeesters van Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Burgemeesters van Maastricht

    Maires en burgemeesters in Maastricht vanaf 1800
    Bron (gedeeltelijk): Gens Nostra, 1974
    Overgenomen en uitgebreid door: Arie Jan Stasse
    Emanuel Joseph Lefebvre, geb. 13-3-1772, maire 1800-1801

    Pierre Etiene Monachon, maire 1801-1808

    Christiaan Coenegracht, geb. Maastricht 29-6-1755, maire/burgemeester 1808-1815, overl. Maastricht 18-8-1818.

    Jhr. Andr? Charles Membrede, geb. Maastricht 4-11-1758, burgemeester 1815-1818, overl. Aken 25-10-1831.

    Jhr. Godard Jan Cornelis van Slijpe, geb. Maastricht 22-11-1757, burgemeester 1818-1835, overl. Maastricht 28-11-1838.

    Hendrik Nierstrasz, geb. Maastricht 26-1-1773, burgemeester 1835-1850, overl. Maastricht 19-2-1855.

    Jacques Pascal Wijnandts, geb. Maastricht 30-5-1797, burgemeester 1851-1855, overl. Maastricht 16-3-1855.

    Hieronymus Joannes Wilhelmus van Aken, geb. Maastricht 22-1-1796, burgemeester 1855-1860, overl. Maastricht 19-7-1860.

    Willem Hubert Pijls, geb. Maastricht 28-2-1819, burgemeester 1861-1867 en 1873-1900, overl. Maastricht 6-2-1903.

    Hendrik Raat, geb. Wognum 18-11-1815, burgemeester 1867-1873, overl. 's-Gravenhage 13-2-1899.

    Petrus Christianus Hubertus Bauduin, geb. Roermond 22-10-1836, burgemeester 1900-1910, overl. Maastricht 13-8-1910.

    Mr. dr. Leopold Bernard Josef van Oppen, geb. Maastricht 23-8-1871, burgemeester 1910-1937, overl. Maastricht 20-10-1941.

    Jhr. mr. Willem baron Michiels van Kessenich, geb. Langebr?ck (Sachsen) 16-10-1902, burgemeester 1937-1941 en 1944-1967, overl. De Bilt 9-1-1992.

    Mr. Louis Ph. J. Peeters, burgemeester 15-10-1941-1943

    Mr. Alphonsus Maria Ignatius Hubertus (Fons) Baeten, geb. Maastricht 10-4-1920, burgemeester 1967-1985, overl. Maastricht 7-1-1996.

    Mr. Philippus Josephus Ignatius Maria (Philip) Houben, geb. 's-Gravenhage 29-1-1941, burgemeester 1-5-1985-2002.

    Gerardus Bernardus Maria (Gerd) Leers, geb. Kerkrade 12-7-1951, burgemeester 1-2-2002-

    bron: http://de-wit.net/bronnen/maastricht...ers-1800ev.htm
    Fallor ergo sum

  • #2
    Zonder een discussie te willen starten over de uitslag van de Eindejaarsquiz 2010, wil ik toch nog even terugkomen op vraag 7a.

    Oorspronkelijk geplaatst door Elvis Eindejaarsquiz 2010
    Vraag 7
    Op 5 mei 1814 werd Maastricht – het is niet anders – overgedragen aan de Hollanders.
    A. Wie werd de eerste, door de Koning aangestelde, burgemeester en (..)
    In de bijlage zien wij een uittreksel van de oprichtingsacte van de gemeentepolitie Maastricht, gedateerd 3 augustus 1814, en ondertekend door burgemeester Christiaan Coenegracht (1755-1818 ).
    Toegegeven, in de vraag staat "door de Koning aangestelde".

    Betekent dit dat C. Coenegracht in 1815 door Koning Willem I uit zijn ambt is ontheven en is vervangen door Jhr. A.C. Membrede?

    De door mij geraadpleegde literatuur "Tweeduizend jaar Maastricht", "HANDBOEK VOOR DE GESCHIEDENIS VAN LIMBURG (pagina 280)" en de "HEM", van de auteurs Dr. P. Ubachs en Drs. I. Evers, bieden, voor zover ik kan vinden, geen duidelijkheid.

    Of is die duidelijkheid er nu wel?
    Hoe zit het dan precies?

    Click image for larger version

Name:	Burgemeester Coenegracht Handtekening 1814.JPG
Views:	1
Size:	40,4 KB
ID:	89304
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Wat ik uit alle googlewerk begrepen had, is dat Coenegracht en alle andere ambtenaren aangesteld bleven tot 1915, om de boel draaiende te houden, waarna Willem I een andere gouverneur en burgemeester aanstelde in mei 1915. Of heb ik het mis?
      Last edited by elletje; 11 januari 2011, 19:28.
      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
        Maires en burgemeesters in Maastricht vanaf 1800


        Bron (gedeeltelijk): Gens Nostra, 1974

        Overgenomen en uitgebreid door: Arie Jan Stasse

        (...)

        Gerardus Bernardus Maria (Gerd) Leers, geb. Kerkrade 12-7-1951, burgemeester 1-2-2002-

        bron: http://de-wit.net/bronnen/maastricht...ers-1800ev.htm
        Voor de volledigheid van deze thread:

        Gerd Leers trad "vrijwillig" af op 14 januari 2010 te 00.30 uur.

        J.J.H. "Jan" Mans (9 april 1940 te Heerlen) werd een dag later, 15 januari 2010, door gouverneur L. Frissen, benoemd tot burgemeerster a.i. van Maastricht.

        Op 1 november 2010 werd Onno Hoes (5 juni 1961 te Leiden) beëdigd als burgemeester van Maastricht
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
          Wat ik uit alle googlewerk begrepen had, is dat Coenegracht en alle andere ambtenaren aangesteld bleven tot 1915, om de boel draaiende te houden, waarna Willem I een andere gouverneur en burgemeester aanstelde in mei 1915. Of heb ik het mis?

          Zoooo...... dan zijn al die ambtenaren en Coenegracht wel erg oud geworden

          Sorry, flauw grapje..... je bedoelt natuurlijk 1815

          Kan dat je gelijk hebt. Waar heb je het gevonden ??
          Last edited by Pier; 11 januari 2011, 19:49.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #6
            Ik zou het niet meer weten, ik heb zoveel gegoogled, maar had het wel op m'n kladblok staan met een vraagteken! En natuurlijk 1815!
            Misschien ergens in een artikel over Willem I! Of ergens bij Membrede?
            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

            Opmerking


            • #7
              Dan nog het navolgende punt.

              In deze thread
              vermeld SJEF
              Oorspronkelijk geplaatst door SJEF
              (...)
              1821
              Proces tegen burgemeester Hennequin.
              De HEM (blz. 221-222) vermeld over Jean Francois HENNEQUIN (1772-1846) o.a.
              "Een van de drie burgemeesters die samen het dagelijks bestuur van de stad vormden (1819-1821). Afgezet vanwege de schutterijkwestie. (...)
              In oktober 1830 door de Belgen herbenoemd tot burgemeester van Maastricht, dat Nederlands bleef, waardoor de benoeming geen gevolg had. (..)"

              HENNEQUIN wordt in bovenstaand lijstje van burgemeesters van Rubke totaal niet genoemd.

              Wat wordt bedoeld met "Een van de drie burgemeesters die samen het dagelijks bestuur van de stad vormden"?

              Hoe zit dat?
              Wie waren de andere twee dan?
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #8
                Ik denk dat Ingrid daar het beste antwoord voor heeft!
                Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  De door mij geraadpleegde literatuur "Tweeduizend jaar Maastricht", "HANDBOEK VOOR DE GESCHIEDENIS VAN LIMBURG (pagina 280)" en de "HEM", van de auteurs Dr. P. Ubachs en Drs. I. Evers, bieden, voor zover ik kan vinden, geen duidelijkheid.
                  Graag enig geduld. Ik had hier een hele uiteenzetting getypt en drukte toen op de verkeerde knop. Wég verhaal! :( Het is duidelijk kinderbedtijd.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                    Graag enig geduld. Ik had hier een hele uiteenzetting getypt en drukte toen op de verkeerde knop. Wég verhaal! :( Het is duidelijk kinderbedtijd.
                    Dat komt mij héél bekend voor............. :035:

                    Doe vooral rustig aan!
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                      Graag enig geduld. Ik had hier een hele uiteenzetting getypt en drukte toen op de verkeerde knop.
                      Heel verveldend. :(

                      Voor de quiz heb ik deze info gebruikt.

                      "Bij de overgave der stad aan den Souvereinen Vorst der Nederlanden op 5 Mei 1814 werd de geheele regeering voorloopig gehandhaafd, bepaaldelijk maire Coenegracht als burgemeester Coenegracht. Hij is burgemeester gebleven tot de bestuursvernieuwing door koning Willem I op 16 Mei 1815. Een jongere kracht, A.C. Membrede, is hem toen als eerste burgemeester opgevolgd, terwijl Coenegracht uit erkentelijkheid benoemd werd tot raadslid, hetgeen hij tot zijn dood toe gebleven is."

                      Stond hier: http://www.inghist.nl/retroboeken/nn...ing%3Dmembrede

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik had de info uit: Maastricht, Maestricht, Mestreech, van Marina Kessels van der Heide. Daar staat o.a. dit (ik geef een link, ik weet niet zo goed hoe ik dat moet veranderen in 'klik hier'.

                        http://books.google.nl/books?id=NP3d...litair&f=false
                        Don't PRESS me....

                        Opmerking


                        • #13
                          15 februari 1809 verkoopt de Franse administratie het geconfisceerde particuliere bezit Lichtenberg voor 76.000 francs aan Christianus (Christiaan, Chrétien) Coenegracht "maire" te Maastricht. Hij was lid van de administratie van het Arrondissement Maastricht 1794, 1796-1798, door keizer Napoleon benoemd tot maire van Maastricht 1808, bleef dit tot mei 1815, president van het kiescollege van het arrondissement 1812; hij had aan de universiteit van Leuven wijsbegeerte en rechten gestudeerd, was na 1815 nog lid van de Provinciale Staten van Limburg en lid van het stadsbestuur. Hij woonde op huize "De Hoogenweerth" te Heugem. Christiaan overleed 18 augustus 1818, 63 jaar oud en werd 20 augustus begraven midden in de kerk van St. Pieter onder de kroon. Naast eigenaar van der Lichtenberg was Christiaan nog eigenaar van Hoogcruts, Sinnich en Kasteel De Hoogenweerth (waar hij woonde).
                          Drs. Mr. Chrétien Coengracht, Maire van Maastricht 1808-1815. Bron:
                          http://www.breurhenket.com/Omdekerk/omdekerk.htm

                          Opmerking


                          • #14
                            Burgemeester(s) en gemeenteraad in 1815 en volgende

                            Op 16 mei 1815 vaardigde de kersverse koning Willem I een KB uit dat in Maastricht leidde tot de vervanging van de bestaande, uit de Franse Tijd geërfde gemeenteraad. Op 3 juni 1815 had de plechtige eedsaflegging van de nieuwe raad plaats.

                            Maastricht kreeg in 1815 vier (4) nieuwe burgemeesters. A.C. Membrede werd onder het nieuwe regime eerste burgemeester (1815-1818 ). Hij werd bijgestaan door drie adjoints/adjuncten, namelijk Van Slijpe, De Billehé de Valensart van Leuth en E.D. Pichot. De gemeenteraad bestond uit negentien leden, waaronder de eerdere ‘Franse’ burgemeester Chrétien Coenegracht.[1]

                            In 1818 werd Membrede als eerste burgemeester opgevolgd door jhr. Van Slijpe. Ook hij werd aanvankelijk tijdens zijn bewind (1818-1835) bijgestaan door enkele mindere goden. Hennequin was er daar een van in de periode 1819-1821. Uit het lemma Hennequin in de HEM kan men opmaken dat Maastricht vanaf 1818/1819 nog slechts drie (3) burgemeesters had. Ik kan dat van hieruit niet verifiëren, maar het lijkt me gezien de latere ontwikkelingen niet onjuist.

                            Was Maastricht in juni 1815 ‘bijzonder’ met vier burgemeesters? Nee, een snelle, niet systematische Google-search leert dat een stad als Groningen[2] er ook vier had, d.w.z. een eerste burgemeester en drie adjuncten. 's-Hertogenbosch, maar ook Valkenburg, Venray, Heerlen en andere plattelandsgemeenten kregen er drie, d.w.z één burgemeester en twee adjuncten. Het aantal was afhankelijk van de bevolkingsomvang van de gemeente.

                            In 1824 vaardigde de koning een KB uit waarbij in heel het Verenigd Koninkrijk (1815-1839) het aantal burgemeesters moest worden teruggebracht tot nog slechts een (1). In de Gemeentewet van 1851 werd tenslotte het onderscheid tussen stads- en plattelandsgemeenten opgeheven. Toen kreeg de burgemeester ook de verderstrekkende bevoegdheden die wij van hem kennen, zoals hoofd van politie en brandweer.

                            Hoe de gemeentelijke organisatie zich in Nederland exact heeft ontwikkeld, kan ik in mijn eigen bibliotheek niet meteen nagaan. Je kunt het vinden in een boek over historische staatsinrichting [3]. Het lijkt mij dat Willem I aanvankelijk voortbouwde op het Franse systeem, waarbij de maire eveneens enkele adjoints had.

                            Voor Maastricht waren vier burgemeesters in elk geval heel herkenbaar. Gedurende het hele ancien regime waren daar steeds vier burgemeester tegelijk in functie geweest: twee voor de Luikse en twee voor de Brabantse schepenbank. Bedenk echter dat de taken en bevoegdheden van die burgemeesters en schepenbanken vóór 1794 en van burgemeesters en gemeenteraden ná mei 1815 heel anders waren. En sinds de gemeentewet van 1851 en eventuele opvolgende organieke wetten vallen die ook niet te vergelijken met het huidige gemeentebestuur.

                            NOTEN
                            [1] Br. Winifred [P.H.J.] Ubachs, ‘Van tricolore tot driekleur, Maastricht 1814-1815’, in: Miscellanea Trajectensia, bijdragen tot de geschiedenis van Maastricht, Maastricht 1964, 567-604; meer speciaal p. 597 en noot 156.
                            [2] A.J. Stassen, 'Burgemeesters van Groningen, 1824-2008', in: Gens Nostra 63 (2008 ) pp. 266-267.
                            [3]Zie ook W.J. Alberts, De geboorte en groei van de Nederlandse Gemeente, Alphen aan den Rijn 1966.
                            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 13 januari 2011, 02:54. Reden: aanvulling

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                              HENNEQUIN wordt in bovenstaand lijstje van burgemeesters van Rubke totaal niet genoemd.
                              Met alle respect: het bovenstaande lijstje (#1) komt uit Gens Nostra, jaargang 1974 (auteur niet vermeld door De Wit), is aangevuld door waarschijnlijk De Wit en vervolgens door Stasse en is nu hier - correct met bronvermelding - geplaatst (niet gemaakt) door Rubke.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                              Wat wordt bedoeld met "Een van de drie burgemeesters die samen het dagelijks bestuur van de stad vormden"? Hoe zit dat? Wie waren de andere twee dan?
                              Over de inrichting van het dagelijks bestuur heb ik hierboven al iets uiteengezet (zie # 14).

                              Wat precies de taken en bevoegdheden waren, is onder meer te vinden bij het aldaar in noot 3 genoemd boek van Jappe Alberts, maar natuurlijk ook in de gemeenteverslagen (RHCL). In elk geval kwam de gemeenteraad toen slechts enkele malen per jaar bijeen. Het ging er allemaal heel anders aan toe dan tegenwoordig.
                              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 januari 2011, 14:30. Reden: aanvulling en redactie

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X