Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Zegels, stempels en penningen Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Zegels, stempels en penningen Maastricht

    Regelmatig zie ik tijdens mijn genealogische onderzoekingen "afbeeldingen" onder akten van de Burgerlijke Stand van Maastricht.

    Als bijlage een stempel uit 1818. Let op de stervorm!
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by Breur; 21 juni 2013, 12:15.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Regelmatig zie ik tijdens mijn genealogische onderzoekingen "afbeeldingen" onder akten van de Burgerlijke Stand van Maastricht.
    Als bijlage een stempel uit 1818. Let op de stervorm!
    Breur, heb je meer afbeeldingen van dit stempel van andere documenten uit die tijd.
    Hoewel het hier een matige qualiteit afdruk kan zijn lijkt de ster toch erg veel op de halve ster in het paneel De Gerechtigheid.
    Wat vindt Ingrid hiervan ?
    Boed

    Opmerking


    • #3
      Stadsstempel ca. 1818

      Ik vind het een mooie vondst. Als ik het ooit eerder heb gezien, dan duidelijk met te weinig aandacht.

      Net als jullie zie ik in de vormgeving van de ster de gelijkenis met de ster op het Gerechtigheidspaneel. Van een 'halve ster' zou ik niet willen spreken. Ik ben van mening dat men in de late middeleeuwen met beperkte middelen en kennis - bedenk dat het perspectief nog maar nauwelijks bekend was - geprobeerd heeft de ster een driedimensionale vorm te geven, waarbij de 'stralen' opbollen. De ene helft komt dan in het licht, de andere valt weg in de schaduw.

      Het is interessant dat nog in de negentiende eeuw gekozen is voor deze vormgeving. Ook het wapen op zichzelf en de nogal mannelijke en grimmige stadsengel zijn opmerkelijk. Duidelijk is dat het huidige stadsstempel een verre afspiegeling is. Maar hoe heeft die ontwikkeling zich eigenlijk voorgedaan? En wanneer is dit vroeg negentiende-eeuwse voorbeeld in gebruik genomen?

      Opmerking


      • #4
        Stadsstempel gebruikt in 1818

        Op verzoek nog een exemplaar gebruikt 1818.
        Bestanden bijvoegen

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
          Op verzoek nog een exemplaar gebruikt 1818.
          Deze is nog duidelijker.
          Het kan zijn dat men op primitieve wijze een contour heeft willen aanbrengen. Maar de stad Gouda kon dit in de 15e eeuw al heel precies. Waren die vroegrijp ?
          Ik zag dit nooit eerder, behalve dan op het paneel, maar ik zal er ook wel overheen gekeken hebben, en zoveel zegels zag ik nu ook weer niet.
          Hoe zien de oude stadszegels van Maastricht eruit ?
          Dit is echt interessant.
          Boed

          Opmerking


          • #6
            Ik ben op dit moment bezig alle huwelijksbijlagen in te voeren van St. Pieter. Allerlei soldaten komen langs! Velen geboortig uit Duitsland, België en Holland. Ook huzaren . Verder handtekeningen van bekende personen. Ik zal indien er andere varianten opduiken van het stadsstempel die wel plaatsen. Stempels uit het ancien régime komen een andere keer.

            Opmerking


            • #7
              Wil Lem stuurde mij het volgend bericht: bijgaand een scan van een goede afdruk van de stempel van "Breur" en twee van een stempel van de stad Maastricht rond 1890 (burg. Pijls) en een stadswapen met engel met duidelijk de verdeling van de ster.
              Bestanden bijvoegen

              Opmerking


              • #8
                Logo's en afbeeldingen van de Gemeente Maastricht

                Op het webstekje van Wigo http://www.wigosite.nl/Homepagina.htm onder de subtitle "Maastricht" vinden jullie een aantal logo's en afbeeldingen van de Gemeente Maastricht.

                Opmerking


                • #9
                  Zegelstempel St. Servaas uit 1778.

                  Afgietsel van een zegelstempel van St. Servaas uit 1778. Origineel in ivoor. Negatief. Vervaardigd door wijlen mijn broer Jean (restaurateur bij het Rijksarchief te Maastricht). Wellicht in een nieuw draadje?

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                    Wil Lem stuurde mij het volgend bericht: bijgaand een scan van een goede afdruk van de stempel van "Breur" en twee van een stempel van de stad Maastricht rond 1890 (burg. Pijls) en een stadswapen met engel met duidelijk de verdeling van de ster.
                    Wil Lem stuurde de oplossing.
                    Er is gezichtsbedrog opgetreden door slijtage, beter geformuleerd, door de te vage scan.
                    De ster is dus goed, als ster met schaduwcontouren, getekend.
                    Boed

                    Opmerking


                    • #11
                      En Wil Lem heeft nog een te identificeren "voorwerp":


                      Opmerking


                      • #12
                        Stempel 14de afdeling Nationale Infanterie

                        Petrus Gorren krijgt toestemming om te trouwen in 1819. Hij was soldaat in het 1ste bataillon 14de afdeling Nationale Infanterie. Afgestempeld te Maastricht.
                        Bestanden bijvoegen

                        Opmerking


                        • #13
                          We zitten toch allemaal nog wel eens in een café.
                          Tegenover ons huis is een nette coffeeshop.
                          In beide kun je ook een kop koffie krijgen.

                          Zou het Nederlandse leger nu niet al langzamerhand aan het verengelsen zijn ? De universiteiten in ieder geval wel.
                          Boed

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door marres Bekijk bericht
                            We zitten toch allemaal nog wel eens in een café.
                            Tegenover ons huis is een nette coffeeshop.
                            In beide kun je ook een kop koffie krijgen.

                            Zou het Nederlandse leger nu niet al langzamerhand aan het verengelsen zijn ? De universiteiten in ieder geval wel.
                            Verfransen Boed. Koninklijke Nederlandsche Armee.

                            Opmerking


                            • #15
                              Lakafdruk levensmiddelen bedrijf Gemeente Maastricht



                              Bron: collectie Wil Lem.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X