Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Sint Nicolaas

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Sint Nicolaas

    Sinterklaas deel 1




    Op 5 december is het in Nederland sinterklaasavond.
    Zo'n 65% van de bevolking viert dan de 'verjaardag' van Sinterklaas en men geeft elkaar uit naam van de goedheiligman cadeautjes.
    Ten onrechte denkt men vaak dat dit een eeuwenoude traditie is.
    Het feest van Sint-Nicolaas bestaat weliswaar al meer dan 700 jaar, maar veel elementen van de huidige sinterklaasviering hebben pas vanaf omstreeks 1850 vorm gekregen.
    Zo is de nu algemene sinterklaasavond of pakjesavond in huiselijke kring op 5 december van betrekkelijk recente datum.
    Volgens de heilige kalender van de katholieke kerk is 6 december de gedenkdag van de heilige Nicolaas en nog tot na de Tweede Wereldoorlog vonden kinderen op de morgen van 6 december de geschenken die Sinterklaas hen had gebracht.
    Zoals bij zoveel feesten, werd echter ook de vooravond van de eigenlijke feestdag bij de viering betrokken: sinterklaasavond.
    Dan hadden volwassenen een gezellig samenzijn.
    In gegoede kringen, en vooral in de steden, gaven volwassenen elkaar op die avond al in de negentiende eeuw geschenken.
    Dit gebruik verspreidde zich pas gedurende de eerste helft van de twintigste eeuw over het hele land en naar andere sociale lagen van de bevolking.
    Kinderen werden steeeds meer betrokken bij deze pakjes- of surpriseavond.
    Thans geldt 5 december algemeen als de 'verjaardag' van Sinterklaas.

    Geschiedenis

    Over de geschiedenis van het feest van Sint-Nicolaas tot aan de negentiende eeuw zijn we maar matig ge?nformeerd.
    Er is weinig historisch onderzoek gedaan naar hoe het feest zich in de loop der tijd heeft ontwikkeld.
    Wel hebben onderzoekers zich vanaf de negentiende eeuw beziggehouden met de vraag waarom een rooms-katholiek heiligenfeest als een niet-kerkelijk feest is blijven voortbestaan.
    Sommigen zochten de verklaring in de mogelijke invloed van oud-Germaanse elementen in het feest zonder dat ze daar aanwijsbare bronnen voor hadden.
    Andere, meer serieuze auteurs hebben op grond van historisch, literair en kunsthistorisch bronnenmateriaal vooral gewezen op de rol van de verering van de heilige Nicolaas op kloosterscholen bij de verspreiding van het feest .
    Weer anderen hebben de ontwikkeling in de opvattingen over de opvoeding benadrukt.

    Nicolaas

    Er is vrijwel niets bekend over het leven van Nicolaas.
    Hij was in de vierde eeuw bisschop van Myra in Klein-Azi? (nu Zuidwest-Turkije).
    Al in de zesde eeuw werd hij als heilige vereerd in het Byzantijnse Rijk en in de tiende eeuw ook in het westen.



    Nadat zijn relieken in de elfde eeuw naar Bari (Itali?) waren overgebracht, verbreidde zijn verering zich over heel West-Europa.
    De vele wonderverhalen die na zijn dood rond zijn leven ontstonden, maakten Nicolaas tot beschermheilige van alle mogelijke groepen in de samenleving (zeelieden, kooplieden, ongehuwde vrouwen, kinderen, enz.). Het verhaal bijvoorbeeld dat hij drie kinderen, die door een slager waren geslacht en in een pekelvat waren gestopt, weer tot leven wekte, maakte hem tot de beschermheilige van kinderen; de legende dat hij drie meisjes redde van de prostitutie door tot drie keer toe 's nachts heimelijk een zak met goud door het raam te werpen (als bruidsschat) bezorgde hem het patronaat van ongehuwde meisjes en hoeren.



    Het traditionele aan kinderen vertelde verhaal over de nachtelijke bezoeken van sinterklaas waarin hij geschenken komt brengen, gaat waarschijnlijk terug op deze legende.
    Patroon van zeevaarders werd Nicolaas door de vele wonderverhalen over zijn bijstand aan schippers in nood.
    Zo werd Sint-Nicolaas een populaire heilige aan wie talrijke kerken werden gewijd en die in veel plaatsen in Europa werd vereerd.

    Middeleeuwen

    Op middeleeuwse kloosterscholen werd de feestdag van Sint-Nicolaas gevierd door scholieren, zoals is aangetoond op grond van Noord-Franse bronnen.
    In de dertiende eeuw werd Nicolaas in Noord-Frankrijk als patroon van schoolkinderen en als opvoeder van de jeugd vereerd.
    Tijdens zijn feest 'verscheen' de heilige in een mirakelspel aan de kinderen, hij bracht geschenken aan ijverige leerlingen en vermaande luie leerlingen.
    Ook kwam het in deze tijd voor dat leerlingen zelf als verklede bisschoppen de straat opgingen en om geld bedelden, hetgeen met wanordelijkheden gepaard kon gaan.
    Via de kloosterscholen hebben deze scholierenfeesten zich verder verspreid.
    Enkele laat-middeleeuwse Nederlandse bronnen (Dordrecht veertiende eeuw; Utrecht vijftiende en zestiende eeuw) vermelden tractaties aan schoolkinderen en koorknapen, naast die aan armen op de feestdag van Sint-Nicolaas.
    In andere bronnen wordt de viering op straat, buiten kerk en klooster, beschreven.
    Net als op vele andere belangrijke kerkelijke hoogtijdagen werden tijdens het Sint-Nicolaasfeest markten en kermissen gehouden.
    Daar schonken jongelui elkaar harten van suikergoed en vrijers en vrijsters van speculaas.
    In deze tijd werd ook al de schoen gezet en kon een geheimzinnige hand lekkernijen strooien in huiselijke kring.
    Verder organiseerden leden van Nicolaasbroederschappen (religieuze verenigingen die een belangrijke rol speelden in de organisatie van de Nicolaasverering) behalve processies en missen ook maaltijden.
    De rooms-katholieke kerk verzette zich tegen deze wereldse uitingen van het heiligenfeest.

    Zestiende- en zeventiende eeuw

    Na de reformatie verbood de gereformeerde kerk de kerkelijke viering van dit rooms-katholieke heiligenfeest. De pogingen van predikanten en stadsbesturen om ook het feest op straat en thuis tegen te gaan (wegens wanordelijkheid en verkwisting) hadden weinig effect, zo blijkt uit diverse verbodsbepalingen.
    Als reden voor het voortbestaan van het feest is door onderzoekers wel aangevoerd dat de overheid niet al te streng optrad omdat ze om economische redenen belang had bij rust.
    Ook is de mogelijkheid genoemd dat het feest al te zeer een plaats had in het relatief vroeg ontwikkelde huiselijk leven van de stedelingen in de Republiek om het nog te kunnen bestrijden.
    Last edited by SJEF †; 4 december 2007, 10:24.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Sint Nicolaas

    Sinterklaas deel 2

    Achttiende- en negentiende eeuw

    In de periode 1750-1850 werden vanuit de hogere stedelijke burgerij pogingen ondernomen het sinterklaasfeest te 'beschaven'.
    De elite keerde zich in deze tijd van economische achteruitgang tegen leegloperij en verval en dus tegen de viering van het Sint-Nicolaasfeest op straat.
    Daarentegen stimuleerde zij de huiselijke viering.



    Het feest werd gebruikt om kinderen aan te sporen tot hard werken op school en tot gehoorzaamheid aan de ouders in ruil voor een beloning van sinterklaas.
    Luiheid werd gestraft.
    Sinterklaas werd een feest van beschavers en opvoeders.
    In de tweede helft van de negentiende eeuw kregen veel elementen van de huidige viering in Nederland vorm, onder andere onder invloed van het prentenboekje van de onderwijzer Jan Schenkman (1806-1863).
    Hierin werden bestaande en nieuwe elementen, zoals de aankomst van Sinterklaas uit Spanje, zijn intocht in de stad, bezoek aan school, strooi- en pakjesavond, opvoedkundig met elkaar in samenhang gebracht in plaatjes en teksten.



    Later werden daar ook nog liedjes aan toegevoegd, met name door Jan Pieter Heije (1809-1876).
    Het lied 'Zie de maan schijnt door de boomen' verscheen in 1843 in de bundel Kinderliederen.
    De burgerlijke sinterklaasviering, zoals die door Schenkman werd afgebeeld, vond voorlopig alleen nog in de steden plaats.

    Twintigste eeuw

    De eerste decennia van de twintigste eeuw bestonden er nog grote regionale en sociale verschillen in de viering van het feest.
    Pakjesavond was een stedelijk verschijnsel dat op het platteland nauwelijks voorkwam.
    In dorpen werd wel een schoen of klomp gezet met iets voor het paard, maar alleen in burgerlijke kringen was het pakjesavond en verscheen de Sint ook zelf.
    Via scholen vond de invoering van deze nieuwe viering plaats.
    De scholen gebruikten Sinterklaas als steun bij de opvoeding en ontleenden er prestige aan.
    Daarnaast bood de nieuwe viering een alternatief tegen de wilde vormen van sinterklaasvieren die nog op het platteland bestonden: het klaasjagen of sunteklaaslopen.
    Lawaai makende jongelui trokken potsierlijk verkleed, met onherkenbaar gemaakte zwarte gezichten langs de huizen.
    Ze vroegen naar stoute kinderen, maakten kinderen bang, strooiden pepernoten en vroegen om geld of lekkers.
    Eind negentiende, begin twintigste eeuw groeide het verzet tegen dit wilde gedoe dat gezien wordt als een vorm van bedelarij.
    Daartegenover stelde men de nieuwe beschaafde Sinterklaas.




    Dit proces van verburgerlijking heeft de uniformering van het feest in Nederland tot gevolg gehad.
    Een voorbeeld daarvan is ook de naam van Zwarte Piet die als enige naam voor de knecht gaat gelden, terwijl er tot dan toe allerlei regionale benamingen in gebruik waren (zoals Nicodemus, Assiepan, Hans Moef of eenvoudig Jan de Knecht).
    In de loop van de twintigste eeuw begonnen ook volwassenen onderling cadeautjes met surprises en gedichten uit te wisselen en zij raakten meer bij het feest betrokken.
    Aan intochten en schoolfeesten werd in de kranten steeds meer aandacht besteed.
    Zo ontstond een nationaal gevoel rond het feest, dat nog versterkt werd door de uitzendingen van de intocht op de televisie met name vanaf de jaren zestig.
    Sinds de jaren dertig wordt Sinterklaas door de commercie ingezet als reclamemiddel.
    Deze speelde in op en versterkte een al opkomende 'verlieving' van het feest als gevolg van veranderingen in de opvattingen over de opvoeding.
    De houding tegenover kinderen werd minder hi?rarchisch. In de toenemende gelijke gezinsverhoudingen gingen nu ook kinderen ouders cadeautjes geven.
    Tegelijk veranderde de Sint van een strenge opvoeder tot een 'lieve' Sint die ook stoute kinderen beloont.



    In de jaren tachtig zijn actiecomit?s opgericht die zich verzetten tegen een vroege komst van de kerstman, tegen de discussies over de modernisering of afschaffing van de figuur van Zwarte Piet en tegen de commercialisering van Sinterklaas.
    Hun doel is Sinterklaas te beschermen tegen concurrentie en 'vreemde' invloeden.
    In een artikel in NRC-Handelsblad op 4 december 2001 is zelfs een voorstel gedaan om Sinterklaas als voorbeeld van Nederlands immaterieel erfgoed op de lijst van de Unesco te laten plaatsen.
    Een feest als Sinterklaas dat door zovelen wordt gevierd laat zich echter moeilijk beschermen, want het is een cultureel proces dat voortdurend in beweging is.
    Sinterklaas zal blijven veranderen, onder andere door deelname van nieuwe groepen mensen aan het ritueel, zoals dat in de loop van de geschiedenis van het feest steeds weer het geval is geweest.

    Bronnen: het Meertens Instituut.
    Het Meertens Instituut is een onderzoeksinstituut dat zich bezighoudt met de bestudering en documentatie van Nederlandse taal en cultuur.
    Centraal staan de verschijnselen die het alledaagse leven in onze samenleving vormgeven.
    Sinterklaas en Nicolaas van Myra via Wikipedia.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      En daar werkt mijn zus.
      Mooi Sjef en mijn complimenten voor de illustraties.
      Don't PRESS me....

      Opmerking


      • #4
        Sint Nicolaas



        Het bijzondere sinterklaasfeest van 1944.

        Zuid-Limburg, 5 december 1944.
        In het zuidelijk deel van de provincie vieren de mensen voor het eerst sinds jaren weer als vrije burgers het sinterklaasfeest.
        Het is kort voor het Ardennenoffensief; rondom Maastricht zijn meer dan 60.000 geallieerde soldaten gelegerd.
        In Hotel Du Levrier et de L?Aigle Noir aan de Maastrichtse Boschstraat vindt op verzoek van in de stad aanwezige oorlogscorrespondenten een sinterklaasviering plaats voor oorlogswezen en buurtkinderen.
        Het gebied tussen de Markt en het punt waar tegenwoordig de Wilhelminabrug ligt, herbergt in die jaren heel wat arme gezinnen.
        Er wonen voornamelijk arbeiders uit de fabrieken van Sphinx en Regout.
        Voor de kinderen die in deze moeilijke omstandigheden opgroeien, moet het speciale sinterklaasfeest in het hotel een prachtige ervaring zijn geweest.
        Het verhaal achter dat kinderfeest van 63 jaar geleden is al net zo mooi.
        Op een dag wordt de moeder van Henri en Tonny Ceha van de Observantenweg in de wijk Sint Pieter door een buitenlandse meneer aangesproken.
        Of ze de weg weet in de stad.
        Enige tijd later is Ren? Bellac, correspondent van de Canadian Broadcasting Corporation, te gast bij de Ceha?s.
        Op verzoek van de journalist en de Maastrichtse damesorganisatie 'Dames de Charit?' besluit de dan negentienjarige Tonny de organisatie van het speciale sinterklaasfeest op zich te nemen.
        Zij is een van de Maastrichtse meisjes die gechaperonneerd worden door de chique vrouwenclub en regelmatig gaan dansen voor de geallieerde soldaten.
        Zij vraagt haar zestienjarige broer Henri om sinterklaas te spelen.
        Op het feest zijn behalve de arme kinderen en oorlogswezen ook veel geallieerde prominenten aanwezig.
        Mede om die reden drukt een aantal Amerikaanse kranten, waaronder de legerkrant Stars and Stripes, foto's van de sinterklaasviering af.
        De jonge Henri komt er in contact met mensen als de Amerikaanse generaal G.H. Gerhardt en de oorlogscorrespondente van de BBC, Rhoza Churchill, een nicht van de toenmalige Britse premier.
        Henri spreekt een aardig woordje Engels.
        "Ik had wel een beetje een talenknobbel, ja.
        Maar het was ook een teken van jeugdig verzet.
        In de oorlog mochten we van de Duitsers geen Engels meer leren op school.
        Dus gingen wij vooral op zoek naar Engelstalige boekjes."
        Een paar dagen na sinterklaas leidt hij de geallieerde gasten allemaal rond door de beroemde gangen van de Sint Pietersberg, natuurlijk in ruil voor een handtekening.
        "Rhoza gebruikte een blaadje uit haar opschrijfboekje en generaal Gerhardt schreef zijn krabbel op de achterkant van een muntbiljet van ??n Mark."
        De Canadese correspondent Ren? Bellac, waar het verhaal eigenlijk mee begonnen is, had de dag ervoor nog over de stad gevlogen vanaf het Amerikaanse vliegveld op de Sint Pietersberg.
        Toen hij met Henri en de anderen mee de groeven in was geweest, hield hij ?s avonds zijn dagelijkse praatje voor de Canadese televisie: "Hier dans l?air, aujourd?hui sous la terre".

        Bron: de gazet De Limburger 05-12-2007.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
          Staan al ergens Maastrichtse Sinterklaasliedjes..? Nee, dan zet ik er hier 'n paar neer..
          De CHEF-Piet plaatste een weeke geleden al een paar liedjes in Mestreechs dialek.
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #6
            misschien kunnen we beter een apparte dialect thread maken ipv alles in dictionairke te stoppen ?
            Fallor ergo sum

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
              misschien kunnen we beter een apparte dialect thread maken ipv alles in dictionairke te stoppen ?
              Ja, als dat mogelijk is.
              Want soms weet ik ook niet waar ik al die gedichtjes en liedjes in 't Mestreechs dialek moet plaatsen, en en plaats ze dan bij het item 'dictionairke'.
              Bij voorbaat dank, Rubke!
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #8
                Zo de Mestreechs dialek rubriek is een feit, ik heb even het bestaande topic "dictionairke" doorgespit om de apparte onderwerpen eruit te halen.. mocht er nog meer geknipt kunnen worden laat het dan even weten.
                Fallor ergo sum

                Opmerking


                • #9
                  Sint Nicolaas - Geschiedenis

                  Sinterklaas is bezig met een ijzersterke comeback.
                  Een paar jaar geleden leek het er op dat dit oer-Hollandse volksfeest het veld moest ruimen ten gunste van de Amerikaanse kerstman, maar inmiddels viert iedereen weer gewoon Sinterklaas.



                  Dat zou wel eens een paradoxaal gevolg van de globalisering kunnen zijn.
                  "Je ziet vaak een opleving van folkloristische, lokale tradities in een tijd van schaalvergroting", zegt professor Andr? Droogers, cultureel antroploog aan de Amsterdamse Vrije Universiteit.
                  "Nu ons land de gulden heeft moeten opgeven voor de euro grijpen Nederlanders terug naar dingen die hun eigenheid benadrukken."

                  "Sinterklaas is een mooi voorbeeld van hoe mensen steeds hun oude rituelen aanpassen aan veranderende omstandigheden", aldus Droogers, "en desondanks toch zichzelf weten te blijven".
                  Het sinterklaasfeest heeft zo eeuwenlang stand kunnen houden, juist doordat de betekenis ervan steeds weer werd veranderd.
                  "De sinterklaastraditie heeft een rijke geologie van betekenissen.
                  Iedere keer als je een laag wegkrabt; komt er weer een nieuwe betekenis te voorschijn."

                  Het begon allemaal in de v??r-christelijke tijd.
                  De Germanen kenden al een man met een witte baard die samen met zijn zwarte knecht, op een wit paard door de lucht reed.
                  Dat was de god Wodan.
                  "Wodan was onder andere de god van de wind", legt Droogers uit.
                  "In deze tijd van het jaar vierden de Germanen de zonnewende en begon het nieuwe landbouwjaar.
                  Door over de akkers te draven maakte Wodan de grond weer vruchtbaar en de wind die hij veroorzaakte, voerde de zaden mee, die nieuwe gewassen deden groeien.
                  Hij had zijn zoon bij zich, die altijd door de rookgaten bij huizen naar binnen gluurde.
                  Daarom had die zo'n zwart gezicht.
                  Hij maakte nieuw leven mogelijk met zijn zaaigoed.
                  Daar komen uiteindelijk de pepernoten vandaan."

                  Met de komst van het christendom verdween het heidense feest niet.
                  "De kerk nam Wodan gewoon van de heidenen over en fuseerde de god met een katholieke aartsbisschop uit de vierde eeuw: Nicolaas van Myra, in Zuidwest-Turkije.

                  "Over die Nicolaas deden ve?l wonderlijke verhalen de ronde.
                  Zo zou hij drie kinderen, die in mootjes waren gehakt en in een pekelvat gestopt, weer tot leven hebben gewekt: Nicolaas als kindervriend.
                  Ook hielp hij drie arme zusters aan een bruidsschat door stiekem klompjes goud naar binnen te gooien: de appeltjes van oranje!"

                  "Nicolaas redde die dochters van de prostitutie door het hun mogelijk te maken om te trouwen; daar zie je het verdedigen van de eerbaarheid.
                  Ook het heimelijk geven van geschenken, typerend voor het sinterklaasfeest, vindt hier zijn oorsprong."

                  Een man als Sint Nicolaas liet zich bijna naadloos inpassen in het Germaanse vruchtbaarheidsritueel.
                  "Het offeren van dieren aan Wodan was door de Germanen geleidelijk aan vervangen door het offeren van broodfiguren", aldus Droogers.
                  "Daar komen de suikerbeesten en de marsepeinen varkens uit voort.
                  Bij een ritueel hoort verder het ingewijd worden in een geheim.
                  Dat zie je bij het sinterklaasfeest heel duidelijk, want wat is hier het geheim: dat Sinterklaas niet bestaat!
                  Het is trouwens heel interessant om te zien hoe kinderen nog lang in Sinterklaas blijven geloven, ook al weten ze dat hij niet bestaat.
                  Daar kunnen ze blijkbaar zonder moeite een perfect evenwicht in vinden."

                  Ook Wodans zoon werd moeiteloos opgenomen in de christelijke versie van de Germaanse vruchtbaarheidsrite.
                  Als Pietje Pek (Vlaanderen) of Zwarte Piet, een duivel die door Sinterklaas was onderworpen.
                  "Maar ook Sinterklaas is in sommige tradities wel als de verpersoonlijking van de duivel gezien", tekent Droogers aan.
                  "Waarschijnlijk wegens het woeden en razen van Wodan die met zijn dodenleger bij nacht en ontij rondvloog.
                  Er zijn verhalen over 'Niklaai den Duvele', en in de Angelsaksische traditie wordt de duivel wel 'Old Nick' genoemd."

                  Wonderlijk eigenlijk, dat een katholieke heilige met aantoonbare heidense wortels zo populair is gebleven in het protestante Nederland.
                  Droogers: "Dat zou best te maken kunnen hebben met het motief van zonde, straf en beloning dat bij Sinterklaas zo'n grote rol speelt."

                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #10
                    Sint Nicolaas

                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik heb hier alleen nog maar vluchtig gekeken en gescrolld, maar ik dacht ik zet mijn Sinterklaas herinnering uit mijn jeugd erbij.
                      Mijn vader werkte vroeger op het landbouw proefstation (voordat het naar Wageningen overgeplaatst werd en waar nu dus het Preekhere hotel is gevestigd) en als kind heb ik daar toen ieder jaar sinterklaas voor het personeel meegemaakt.
                      Ik weet dat ik bang was voor zwarte piet en ook wel huiverig voor sint en bewijs is nog op familiedia's terug te vinden. Heel bedeesd sta ik daar voor Sint en wacht af of hij mij een standje geeft als hij de ondeugendheden van mij die hij in het boek heeft geschreven, opleest.
                      Twee cadeau's heb onthouden. Twee stripboeken van suske en wiske:
                      Bibbergoud en De dromendiefstal.

                      Opmerking


                      • #12
                        Was dat de Grand Bazaar die vroeger achter het vleeshuis lag?

                        Hoe was dat trouwens toendertijd, werken bij Maussen.
                        Was dat hard werken? Verdiende dat ook een beetje?

                        Mijn moeder die een rasechte Maastrichtse is, had haar eerste baantje bij een supermarkt in de Maastrichter Brugstraat, daarna ging ze werken bij de Sphinx.

                        Leuke St. Nicolaasherinneringen trouwens, Olijfje!

                        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                        Aha, Sinterklaasherinneringen, die hebben we allemaal denk ik.

                        Heel, heel lang geleden mocht je, als je braaf was geweest naar de Grand Bazar om de Sint ’n handje te geven en dan met ’n klein cadeautje (meestal zo’n metalen kwakker) blij weer naar je moeder te rennen..

                        Later werkte ik bij Maussen in Wyck en ook daar kwam elk jaar de echte Sinterklaas en ’n Piet om kinderen te ontvangen. Bij Maussen konden de kinderen op de foto met de Goedheiligman en het was daar ’n drukte van belang, want iedereen wilde z’n kroost laten fotograferen. Om dat in goede banen te leiden, was er een systeem met genummerde bonnetjes zodat de juiste foto bij de juiste familie terechtkwam en daar mocht ik regelmatig de honneurs waarnemen. Aan ’t begin en einde van zo’n dagelijkse audiΓ«ntie was het soms ’n beetje slap, zodat zich personeelsleden aandienden die ook wel op de foto wilden : Hier is zo’n foto.

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X