Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Navagne herontdekt.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Navagne herontdekt.

    Lodewijk XIV (XIIII), "de zonnekoning", kwam 14 juni 1673 te Maastricht aan en vertrok dezelfde dag naar zijn leger te Ternaaien (Lanaye), 1½ uur ten zuiden van Maastricht. De vijandelijkheden tussen Frankrijk en Spanje, bezetter van Navagne (De Elvenschans), begonnen in oktober 1673 en nog tot half mei 1674 zou het fort in Spaanse handen blijven. Na de overgave van het fort op 22 mei 1674 werd enige tijd later overgegaan tot slechting van het verdedigingswerk.

    Sinds 2001 ben ik bezig met een onderzoek van de histoire van deze plek zoals sommigen weten. De laatste jaren is op Belgisch grondgebied veel definitief verdwenen van de restanten ondergronds en bovengronds van Navagne. Grondspeculatie, appartementenverhuur en historisch
    niet verantwoorde restauratie hebben deze plek geen goed gedaan.

    Vandaag (18 oktobert 2012) in Dagblad De Limburger (deze uithoek verbergt niet zo'n geheimen voor mij en ik spring dan ook geen gat in de lucht).
    Last edited by Breur; 19 oktober 2012, 10:25. Reden: redactie.

  • #2
    Ik denk dat die jongen maar eens contact op moet nemen met Breur. Kan hij nog wel wat nieuws leren. En heeft hij diens website al helemaal doorgevlooid?

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
      Sinds 2001 ben ik bezig met een onderzoek van de histoire van deze plek zoals sommigen weten. De laatste jaren is op Belgisch grondgebied veel definitief verdwenen van de restanten ondergronds en bovengronds van Navagne. Grondspeculatie, appartementenverhuur en niet historische verantwoorde restauratie hebben deze plek geen goed gedaan.
      Kun je dat wat toelichten, Breur? De plek ziet er vanuit de lucht nog redelijk onaangeroerd uit. Waar is men bijvoorbeeld bezig geweest met historisch niet-verantwoorde restauratie?

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
        Kun je dat wat toelichten, Breur? De plek ziet er vanuit de lucht nog redelijk onaangeroerd uit. Waar is men bijvoorbeeld bezig geweest met historisch niet-verantwoorde restauratie?
        Ik ben nog druk bezig met informatie te verzamelen en zal de betreffende website nog verder uitbreiden. Dan wordt alles wel duidelijk.
        Helaas is een artikel in het tijdschrift Eijsdens Verleden niet tot stand gekomen. De redactie van dit blad en Breur kwamen niet tot overeenstemming over de vorm van het artikel.

        Op bijgaande foto gemaakt door Aldo Haan is duidelijk te zien hoe men aan Belgische zijde omgaat met dit gebied. Op de luchtopname in betreffend artikel in De Limburger laat men dit gedeelte niet zien.

        Opmerking


        • #5
          Het koninklijke fort Navagne. Promotiefilmpje in 3D

          Afgelopen vrijdag werd dit aan de schepencolleges van Voeren en Eijsden-Margraten voorgesteld:

          [ame]http://www.youtube.com/watch?v=p9we9tH6Ywo[/ame]

          Opmerking

          Bezig...
          X