Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Politieblad 1917: Maastricht vol smokkelaars

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Politieblad 1917: Maastricht vol smokkelaars

    Omdat dit onderwerp zoveel raakvlakken heeft en ik geen idee heb onder welk draadje het past heb ik besloten een eigen thread ervoor op te starten.

    Mijn tante gaf me afgelopen zaterdag een hoogst eigenaardig boek, al is het alleen al maar door de proporties. Titel: Algemeen Politieblad 1917. Hier wat afbeeldingen.


    Politieblad 1917


    Voorblad Politieblad 1917

    Het boek is een dikke 20 centimeter hoog. Het bestaat uit één deel en ik vind het welhaast ongelofelijk dat het niet uit elkaar hangt. In het boek staat een opsomming van lieden die iets misdaan hebben. De overgrote meerderheid van 'criminelen' zijn mensen die aan 'verboden uitvoer' hebben gedaan. Bij de meesten staat vermeld dat de uitspraak door de rechtbank bij verstek werd gedaan.


    Willekeurige pagina uit het politieblad

    Dat smokkelen een groot probleem (voor justitie) was, was me duidelijk. Sjef wijdde er ooit nog een draadje aan. Ook kan ik me een foto herinneren van een auto ongeluk waarbij smokkelaars betrokken zijn, en waren onlangs de wachtposten rondom Maastricht hier onderwerp van discussie. Ik wist echter niet dat smokkelen zo'n gigantische proporties kende.

    Dat Maastricht het er zwaar mee te verduren had blijkt uit de pagina lange opsomming van smokkelaars, van alle leeftijden en geregeld opvarenden. Gedurende WO1 bloeide de smokkel met neutraal Nederland duidelijk volop!

    Het boek bericht overigens niet alleen over het arrondissement Maastricht, maar wel zeer frequent. Er zit naar mijn idee weinig logische opbouw in. Een uitsplitsing naar arrondissement en vervolgens alfabetisch op persoon zit er wel in. Vreemd is echter dat de rechtbank Maastricht op tal van plaatsen in het boek genoemd wordt. Tussendoor volgen andere plaatsen. Ik neem aan dat dit boek gebruikt werd om lieden die hun straf nog niet uitgezeten of betaald hadden te registreren en op te pakken. Hoe je in godsnaam dan ene 'F. Plasman' zou moeten vinden is mij onbekend.

    Wellicht dat Tedje op zijn zoektochten dit boek vaker onder ogen heeft gehad en er meer wetenswaardigheden over weet te vertellen.... Andere bijdragen zijn natuurlijk meer dan welkom!
    Last edited by burgemeester; 23 september 2012, 21:28.

  • #2
    Wat een interessant boek Burgemeester. Lijkt me de moeite waard om zoiets in je bezit te hebben. Ben alleen bang dat de tand des tijds zijn invloed heeft gehad en nog zal krijgen. Zou jammer zijn als zoiets verloren ging.
    Hoe kwam jouw tante aan dit boek ?
    't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
    is es Mestreechteneer te mage leve ...

    Opmerking


    • #3
      Centraal Bureau voor Genealogie

      Op de webpagina van het Centraal Bureau voor Genealogie kun je op naam zoeken of personen vermeld worden in het algemeen politieblad. Als je de gevonden resultaten wilt bekijken en/of downloaden moet je eerst "punten" kopen. Let wel op: de ingekochten punten verlopen na een bepaalde periode!

      Opmerking


      • #4
        Algemeen Politieblad

        Zoals in de door Breur aangereikt link naar het Centr. Bureau voor Genealogie al blijkt, verscheen het Algemeen Politieblad van 1852 tot 2005.
        In 2005 werd het politievakblad vervangen door het politievakblad "Blauw".

        Het Algemeen Politieblad moet gezien worden in de tijdgeest van de 19de en 20ste eeuw.
        Via dat periodiek, volgens mij wekelijks, verschijnend blad werd de politie geïnformeerd over strafbare feiten en modus operandi van (bekende) criminelen.

        Ik denk dat het "boek" van burgemeester dan ook een bundeling is van het Algemeen Politieblad van het jaar 1917.

        Als ik mij goed herinner stond in het allerlaatste Algemeen Politieblad van het jaar een overzicht van alle eerder dat jaar genoemde personen. Dus als het ware een soort van index.

        Het Algemeen Politieblad was dus niet zo zeer een naslagwerk, maar meer een vakblad, waarin allerlei zaken werden gedeeld en, zeker in de laatste decennia, ook casussen werden besproken en jurisprudentie werd toegelicht.

        Opmerking

        Bezig...
        X