Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Oplaadpunten elektrische auto's

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oplaadpunten elektrische auto's

    Op of rond 17 mei 2011 heb ik een thread geopend waarin ik een foto plaatste en melding maakte van het feit dat ik toevallig een nieuw (verkeers)bord zag dat aangaf dat hier een oplaadpunt was voor elektrische auto's.

    Dat bord hing aan de gevel van het NH-hotel aan het Forum 110, naast het MECC.

    Het betrof onderstaande foto.


    Volgens mij reageerde Rubke nog in deze thread en kwamen wij uiteindelijk tot de conclusie dat dit oplaadpunt het eerste was voor elektrische auto's in Maastricht.

    Helaas ging deze thread verloren door de enorme data-crash die eind mei 2011 MestreechOline trof.

    Ik was deze thread ook bijna vergeten.
    Last edited by Pier; 21 september 2012, 19:25.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Wethouder neemt "eerste" oplaadpunt in gebruik.

    Vandaag, 21 september 2012, las ik op de site van de gemeente Maastricht het navolgende.

    Wethouder Albert Nuss heeft samen met elektrisch rijder Thijs Steger het eerste openbare oplaadpunt voor elektrische auto’s in Maastricht in gebruik genomen. Dat gebeurde aan de Aylvalaan 39 in Maastricht. Op deze plek en op zes andere locaties in de stad kunnen elektrische rijders vanaf vandaag groene stroom tanken. De andere oplaadpunten bevinden zich aan de Parallelweg, Het Bat, Gaetano Martinolaan, Avenue Céramique, Dorpsstraat en de Haspengouw. Nog voor het einde van het jaar verschijnen ook oplaadpalen bij het nieuwe Geusseltbad en bij de nieuwe P+R Maastricht Noord.

    Stichting E-laad
    De oplaadpunten worden beschikbaar gesteld en geëxploiteerd door de stichting e-laad. Dit is een stichting die landelijk een pilot uitvoert en aan steden oplaadpunten ter beschikking stelt. Bezitters van een elektrische auto kunnen via de website van de stichting (www.e-laad.nl) een zogenaamde oplaadpas aanvragen. Met deze pas van de stichting e-laad kunnen ze tegen betaling gebruik maken van alle oplaadpunten in Nederland.

    De locaties van de oplaadpunten zijn in overleg met de Stichting E-laad geselecteerd. Bij de bepaling van deze plaatsen is uitgegaan van een aantal criteria. Zo moet de locatie aantrekkelijk zijn voor de e-rijder, bijvoorbeeld dicht bij een winkel, kantoor of publieksvoorziening. Ook dient de locatie goed zichtbaar te zijn voor het publiek, zodat het als voorbeeldfunctie kan dienen voor mensen zonder elektrische auto. Ook particuliere elektrische autorijders konden een oplaadpunten aanvragen op een eigen adres. Hiervan zijn er drie toegewezen: aan de Dorpsstraat, de Haspengouw en de eerdergenoemde Aylvalaan. Ook deze oplaadpunten zijn toegankelijk voor alle e-rijders met een oplaadpas van e-laad.
    Elektrisch rijden draagt bij aan de duurzaamheiddoelstellingen van de gemeente. Het heeft positieve effecten op zowel klimaat als luchtkwaliteit. Dit komt door de zeer lage emissies van CO2, fijn stof en NOx. Het realiseren van oplaadpunten sluit bovendien aan bij het coalitieakkoord dat aangeeft dat duurzaamheid in de bebouwde omgeving wordt gestimuleerd en gefaciliteerd.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Nu hebben ze bij de gemeente Maastricht wellicht het oplaadpunt bij het NH-hotel over het hoofd gezien, of de clou zit hem in de term "openbaar".
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Die aan de Haspengouw staat vaak dichtgeparkeerd door niet-elektrische auto's.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
          Die aan de Haspengouw staat vaak dichtgeparkeerd door niet-elektrische auto's.
          Klopt Ivo kom er dagelijks voorbij ,maar er staat een bord dat aan geeft
          dat die parkeerplaats duidelijk voor het opladen is dus toezicht en handhaving zal bij het voorbij rijden er wel bonnentjes gaan schrijven denk ik (en terecht).

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
            Klopt Ivo kom er dagelijks voorbij ,maar er staat een bord dat aan geeft
            dat die parkeerplaats duidelijk voor het opladen is dus toezicht en handhaving zal bij het voorbij rijden er wel bonnentjes gaan schrijven denk ik (en terecht).
            Ik zie zelden toezicht en handhaving in de Haspengouw. Kunnen ze anders vaak genoeg bonnen schrijven (o.a. voor parkeren op de stoep net in een onoverzichtelijke bocht).

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
              Ik zie zelden toezicht en handhaving in de Haspengouw. Kunnen ze anders vaak genoeg bonnen schrijven (o.a. voor parkeren op de stoep net in een onoverzichtelijke bocht).
              Misschien leest toezicht en handhaving ook MO .
              Tis te hopen.

              Opmerking

              Bezig...
              X