Geschiedenis van de carnaval
De Boonte St?rm #8.
??n van de zaken waarvoor de Tempeleers zich sterk maakten was het dialectlied.
Vanaf die eerste jaren verkoos de carnavalsvereniging elk jaar een 'Vastelaovendsleed vaan 't jaor'.
In 1974 zou hiertoe zelfs een concours in het leven worden geroepen waarbij ook het publiek mocht meebeslissen.
Dat stimuleerde de creativiteit van componisten en zangers enorm.
Door de jaren heen groeide het repertoire gestaag en lieten vooral de tekstdichters en componisten Math Ni?l en Sjeng Kraft zich gelden.
Onder de zangers vinden we klinkende namen als Harie Loontjens, Louis Devens, Thei Menten en Beppie Kraft die vele liedjes op vinyl uitbrachten.
Maastrichtse liedjes blinken uit in originaliteit.
Meestal met de diatonische trekharmonica als hoofdbegeleidingsinstrument vinden grappige, volkse, absurde, maar soms ook melancholische teksten hun weg naar Maastrichtse oren.

Monekaspeuler 1895.
De liedstructuur is vaak eenvoudig, waarbij couplet en refrein elkaar afwisselen op een pakkende melodie.
Voortgestuwd door een strak marsritme in 2/4, 4/4 of 6/8 maat vinden de korte, bondige refreinen veel bijval van de Maastrichtenaar die de liedjes al bij de eerste inzet herkent en vervolgens luid meezingt.

Monekaspeuler Thei Menten.
Door de jaren heen zagen vele klassiekers het licht, zoals Carneval! Dat is de sjoenste tied, Noonk Harie, W?lt geer neet nao de pieringe, Miene Maan is weg vaan tillevisie, Sjanet en Noe is 't tied.
In die eerste dagen na de oorlog was straatcarnaval slechts beperkt tot de
Brugstraat, de enige plek in de open lucht waar massaal werd gezwierd.
Aan de gevel van een electrozaak hingen elk jaar enkele luidsprekers waaruit continu carnavalsmuziek klonk zodat de mensen met de hits mee konden zingen.
Voor de rest speelde carnaval zich af in de vele zalen die Maastricht rijk is, zoals in de Momustempel, het Staargebouw en Zaal Berchmans.
Onder invloed van het populaire balzaalcarnaval van Venlo en de bijbehorende wals dreigde het feestgedruis zich steeds meer binnenskamers te verplaatsen.
Het tij keerde in 1959 door toedoen van een paar Maastrichtse muzikanten die een harmonie oprichtten die de mensen weer naar buiten moest lokken.
Ze noemden hun blaasorkest gekscherend 'De Zaate Hermenie'.
Het idee sloeg meteen aan.
Mensen gingen plots massaal de straat op en nieuwe 'hermeniekes' schoten als paddenstoelen uit de grond.

Zaate Herremenie.
Wat aanvankelijk de naam was voor ??n enkele blaaskapel werd de aanduiding voor een nieuw type orkest bestaande uit trombonisten, trompettisten, saxofonisten en trommelaars die carnavalshits uitvoerden waarbij er niet gekeken werd op een valse noot meer of minder.
Het concept vond in de hele provincie Limburg en ver daarbuiten navolging.
Inmiddels telt de Limburgse hoofdstad ruim zestig zaate hermeniekes, waarbij opvalt dat de orkestjes uit Maastricht net iets chaotischer en valser klinken dan die in de rest van de regio.
In 1972 zong de bekende zangeres Beppie Kraft een ode aan de niet meer weg te denken orkestjes getiteld De Zaate Hermenie.

Beppie Kraft met haar oom.
De Boonte St?rm #8.
??n van de zaken waarvoor de Tempeleers zich sterk maakten was het dialectlied.
Vanaf die eerste jaren verkoos de carnavalsvereniging elk jaar een 'Vastelaovendsleed vaan 't jaor'.
In 1974 zou hiertoe zelfs een concours in het leven worden geroepen waarbij ook het publiek mocht meebeslissen.
Dat stimuleerde de creativiteit van componisten en zangers enorm.
Door de jaren heen groeide het repertoire gestaag en lieten vooral de tekstdichters en componisten Math Ni?l en Sjeng Kraft zich gelden.
Onder de zangers vinden we klinkende namen als Harie Loontjens, Louis Devens, Thei Menten en Beppie Kraft die vele liedjes op vinyl uitbrachten.
Maastrichtse liedjes blinken uit in originaliteit.
Meestal met de diatonische trekharmonica als hoofdbegeleidingsinstrument vinden grappige, volkse, absurde, maar soms ook melancholische teksten hun weg naar Maastrichtse oren.

Monekaspeuler 1895.
De liedstructuur is vaak eenvoudig, waarbij couplet en refrein elkaar afwisselen op een pakkende melodie.
Voortgestuwd door een strak marsritme in 2/4, 4/4 of 6/8 maat vinden de korte, bondige refreinen veel bijval van de Maastrichtenaar die de liedjes al bij de eerste inzet herkent en vervolgens luid meezingt.

Monekaspeuler Thei Menten.
Door de jaren heen zagen vele klassiekers het licht, zoals Carneval! Dat is de sjoenste tied, Noonk Harie, W?lt geer neet nao de pieringe, Miene Maan is weg vaan tillevisie, Sjanet en Noe is 't tied.
In die eerste dagen na de oorlog was straatcarnaval slechts beperkt tot de
Brugstraat, de enige plek in de open lucht waar massaal werd gezwierd.
Aan de gevel van een electrozaak hingen elk jaar enkele luidsprekers waaruit continu carnavalsmuziek klonk zodat de mensen met de hits mee konden zingen.
Voor de rest speelde carnaval zich af in de vele zalen die Maastricht rijk is, zoals in de Momustempel, het Staargebouw en Zaal Berchmans.
Onder invloed van het populaire balzaalcarnaval van Venlo en de bijbehorende wals dreigde het feestgedruis zich steeds meer binnenskamers te verplaatsen.
Het tij keerde in 1959 door toedoen van een paar Maastrichtse muzikanten die een harmonie oprichtten die de mensen weer naar buiten moest lokken.
Ze noemden hun blaasorkest gekscherend 'De Zaate Hermenie'.
Het idee sloeg meteen aan.
Mensen gingen plots massaal de straat op en nieuwe 'hermeniekes' schoten als paddenstoelen uit de grond.

Zaate Herremenie.
Wat aanvankelijk de naam was voor ??n enkele blaaskapel werd de aanduiding voor een nieuw type orkest bestaande uit trombonisten, trompettisten, saxofonisten en trommelaars die carnavalshits uitvoerden waarbij er niet gekeken werd op een valse noot meer of minder.
Het concept vond in de hele provincie Limburg en ver daarbuiten navolging.
Inmiddels telt de Limburgse hoofdstad ruim zestig zaate hermeniekes, waarbij opvalt dat de orkestjes uit Maastricht net iets chaotischer en valser klinken dan die in de rest van de regio.
In 1972 zong de bekende zangeres Beppie Kraft een ode aan de niet meer weg te denken orkestjes getiteld De Zaate Hermenie.

Beppie Kraft met haar oom.
Opmerking