Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kerkhoven en begraafplaatsen te Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Kerkhoven en begraafplaatsen te Maastricht

    Plaats hier alle nieuws over de kerkhoven en begraafplaatsen te Maastricht.

  • #2
    Menselijke botten ontdekt bij rioleringswerkzaamheden in Maastricht
    Menselijke botten ontdekt bij rioleringswerkzaamheden in Maastricht
    08-05-2012.
    Bij werkzaamheden aan het riool in de Bauduinstraat in het kader van het project A2 in Maastricht zijn vanmiddag menselijke botten gevonden. De politie heeft onderzoek verricht en gaat niet uit van een misdrijf, de werkzaamheden worden gewoon hervat.

    De botten werden tijdens werkzaamheden op 1.30 en 0.8 meter diep gevonden. Het gaat om botten van meerdere mensen die door elkaar lagen. Navraag bij archeologie van de gemeente Maastricht sloot uit dat op deze plek een begraafplaats is geweest. Mogelijk zijn de botten vele tientallen jaren geleden hier terecht gekomen na het ruimen van graven.

    Na overleg met justitie is besloten de werkzaamheden te laten hervatten. De botten zijn meegenomen door de politie voor nader onderzoek. Bron: Politie Limburg-Zuid 2010.
    Last edited by Breur; 20 februari 2022, 12:22. Reden: Aanpassing tekst.

    Opmerking


    • #3
      Breur, ik hoorde dat op radio 1. Het nieuws opende er zelfs mee! Ik moest meteen aan je denken (Botten en A2). Heb jij hier al verdere info over?

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
        Breur, ik hoorde dat op radio 1. Het nieuws opende er zelfs mee! Ik moest meteen aan je denken
        Interessante gedachtesprong ......

        Opmerking


        • #5
          Jammer dat ik de botten en de aardlaag niet gezien heb. Dan had ik wellicht wat conclusies kunnen trekken. Op internet waardt een foto rond (Hart van Nederland); deze is echter niet duidelijk genoeg:



          Een feit is wel, dat gedachtesprongen niet meer uit te lezen zijn uit de schedelinhoud of de ziel.

          Opmerking


          • #6
            Kruiswegstaties op de Begraafplaats Oostermaas.

            In 1927 vond men de afstand tot de Stedelijke Begraafplaats Tongerseweg wel wat ver voor de bezoekers van de afgestorvenen uit de wijken Wittevrouwenveld (Oostermaas) en directe omgeving. Er werden plannen gemaakt voor een nieuwe begraafplaats in oostelijk Maastricht. In 1928 werd de nieuwe dodenakker liturgisch ingezegend en in gebruik genomen. Naast het katholieke gedeelte werd ook een algemeen gedeelte gerealiseerd.

            Een impressie van de kruiswegstaties gerealiseerd op deze begraafplaats; de gegoede burgerij verkreeg na het inkopen van het betreffende grafmonument en grafkelder hierdoor het recht van begraven.

            https://www.youtube.com/watch?v=IHlcfDLQ4K4

            Opmerking


            • #7
              Prachtig gedaan, Breur!

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Peter Scheele Bekijk bericht

                Prachtig gedaan, Breur!
                Dank je wel Peter. Een mooie plek om eens lekker uit te waaien en te praten met toevallige levende aanwezigen.

                Opmerking

                Bezig...
                X