Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
U heeft iets bijzonders opgedoken, want de Société des Amis des Sciences, Lettres et Arts is in 1822 (jaartal goedkeuring statuten) opgericht en dat zij in datzelfde jaar reeds een tentoonstelling zou hebben gehouden, is nieuw voor mij. Mag ik vragen hoe u aan het jaartal 1822 komt? Ik zie het niet staan op de penning, maar mogelijk kijk ik er overheen? De eerste mij bekende tentoonstelling van de Société des Amis dateert van 1829 en behelst vooral het werk van leerlingen van de tekenklas van de Société. Ik vermoed dat uw penning teruggaat op de grote tentoonstelling van 1834, waarvan een catalogusje bewaard is gebleven.
De vereniging heeft tot 1855 een eigen sociëteitsgebouw gehad op de eerste verdieping van een gebouw dat stond op de hoek van de Platielstraat en het Vrijthof, ongeveer daar waar nu de horecagelegenheid Basilique gevestigd is. Daarna kon men de huur niet langer betalen en schonk men zijn collecties aan de Stadsbibliotheek (boekencollectie) en het Natuurhistorisch Museum (gesteenten), c.q. verkocht ze naar het buitenland (penningenkabinet etc.). Desondanks heeft de sociëteit nog lange tijd voortbestaan als club, ten minste tot in de eerste decennia van de twintigste eeuw.
Mocht u er iets meer over willen lezen dan kan dat op deze site (zoekwoord 'Société des Amis') of in de onderstaande literatuur:
* P.J.H. Ubachs en I.M.H. Evers, Historische Encyclopedie Maastricht, Zutphen 2005.
* Ingrid M.H. Evers, Op- en neergang van een geleerd genootschap te Maastricht; de Société des Amis des Sciences, Lettres et Arts, 1822-ca. 1855, in: PSHAL [=Publications...] 127 (1991) 183-222.
* Een beschrijving van de tentoonstelling van 1834 is te vinden in:
Ingrid M.H. Evers, 'Maastricht in de negentiende eeuw; aspecten van het kunstklimaat', in: Théodore Schaepkens, 1810-1883 (Maastricht 1990), pag. 34.
Voor de goede orde: deze literatuurvermelding is niet bedoeld als reclame voor de verkoop van eigen werk. Er is in het openbaar domein nu eenmaal verder niets geschreven over dit onderwerp.
Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 januari 2012, 01:59.
Reden: aanvulling
Société des Amis, penning tentoonstelling dd. 1841.
Navraag bij een bevriend numismaat heeft opgeleverd dat deze penning gemaakt is voor de tentoonstelling van zomer 1841. Deze was mij in 1991 nog niet bekend, dus wordt niet genoemd in het artikel in de PSHAL.
De penning wordt uitgebreid beschreven in de catalogus van Jacob Dirks uit 1889, onder nummer 592. Bijgaand een Excell-bestandje waarvan ik hoop dat het door komt (niet dus!). Maar hieronder volgt onder 'literatuur' de uitgave waarin deze penning te vinden is.
Literatuur: Beschrijving der Nederlandsche of op Nederland of Nederlanders betrekking hebbende penningen, geslagen tussen november 1813 en november 1863, door mr. Jacob Dirks. Haarlem 1889, nr. 592.
Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 januari 2012, 15:10.
Reden: aanvulling
Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. EversBekijk bericht
U heeft iets bijzonders opgedoken, want de Société des Amis des Sciences, Lettres et Arts is in 1822 (jaartal goedkeuring statuten) opgericht en dat zij in datzelfde jaar reeds een tentoonstelling zou hebben gehouden, is nieuw voor mij. Mag ik vragen hoe u aan het jaartal 1822 komt?
Ik kom aan deze datum omdat het de (enige) omschrijving van deze penning was, die ik op een buitenlandse veiling tegenkwam ( maar helaas niet won). Verder was er de toevoeging "Wiener" (waarschijnlijk de maker / ontwerper).
Ik vond de datum op zichzelf eerlijk gezegd ook wel erg vroeg (had met mijn beperkte kennis over deze club dit (datering) wat later verwacht,( numismatisch gezien het ontwerp van de penning ), schatte ik hem zo rond 1850 - 1860.
Daarnaast hoopte ik door deze oproep mijn nieuwsgierigheid te bevredigen, dus op input en feedback, met name van u (door uw uitgebreide kennis ! ) om meer over deze vriendenclub en haar bezigheden te leren. Hartelijk dank !
met name dacht ik aan een later tijdstip dan 1822 gebaseerd op deze Maastrichtse stadpenning (weliswaar blanco / ongegraveerd) van eind 19de eeuw ( rond 1870 - 1890)
deze Maastrichtse stadpenning (...) van eind 19de eeuw (rond 1870 - 1890)
Mijn vriendelijke numismaat vertelt me dat dit een prijspenning is van de gemeente Maastricht. De medailleur was C. Jehotte. Op de penning heeft hij 'ondergetekend': onder de engel staat 'jehotte f'. Voor wie het niet weet: je moet dat lezen als 'Jehotte fecit', oftewel: 'Jehotte maakte het'.
Deze penningen werden geschonken in drie versies: brons (pseudo-goud!), zilver en tin. De gemeente Maastricht heeft ze tientallen jaren uitgegeven. De oudste die mijn numismaat kent dateert van 1864, de ´jongste´uit 1933.
Opmerking