Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Daguerre

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Daguerre

Mag ik MO en ieder ander feliciteren met de verjaardag vandaag van Louis Daguerre? Hij was niet de enige die de fotografie uitvond, maar wel de eerste wiens procedee in augustus 1839 voor iedereen (nou ja) bereikbaar werd.

Zijn vinding werd daguerreotypie genoemd en de oudste foto van het huidige Maastricht is ook een daguerreotypie, een volgens dat procedee gemaakte afbeelding van kasteel Neercanne. Dat mag wel gevierd worden, vind ik.

Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Mag ik MO en ieder ander feliciteren met de verjaardag vandaag van Louis Daguerre? Hij was niet de enige die de fotografie uitvond, maar wel de eerste wiens procedee in augustus 1839 voor iedereen (nou ja) bereikbaar werd.

Zijn vinding werd daguerreotypie genoemd en de oudste foto van het huidige Maastricht is ook een daguerreotypie, een volgens dat procedee gemaakte afbeelding van kasteel Neercanne. Dat mag wel gevierd worden, vind ik.
    Die foto staat hier:
    http://forum.mestreechonline.nl/show...2&postcount=23
    Op de daar genoemde site http://www.earlyphotography.nl/home.htm staat nog een andere foto: de Martinuskerk in Wyck, fotograaf Petrus Weynen:

Opmerking

Dank met je felicitaties en uiteraaard ben ik het helemaal met je eens dat moet gevierd worden
      Zeg maar waar en wanneer, tot dan Parel
      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

Opmerking

Goed dat Ingrid ons aan deze jarige herinnert.

Voor de vollegdigheid.
        Louis Jacques Mandé Daguerre werd op 18 november 1787 in Cormeilles (Fr.) geboren.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Click image for larger version

Name:	IMG.jpg
Views:	1
Size:	28,3 KB
ID:	89775

Tussen onze familiefoto's bevindt zich dit exemplaar uit 1874.
          Het is een metalen plaatje met het formaat van een postzegel dat ik met behulp van de scanner heb uitvergroot.
          De man met de snor is mijn oudoom Willem.

Opmerking

De linker of de rechter? Ze hebben volgens mij beiden een snor!
            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
              De linker of de rechter? Ze hebben volgens mij beiden een snor!
              De linkse natuurlijk!
              Een gezicht met Annefine.....
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Nee, de rechtse, een gezicht met mij, maar dan zonder snor...maar wat niet is kan nog komen.

Opmerking

Liever niet!
                  Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

Opmerking

ferrotypie of tintypie

Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk bericht
                    [ATTACH]2208[/ATTACH]

(...) dit exemplaar uit 1874. Het is een metalen plaatje met het formaat van een postzegel dat ik met behulp van de scanner heb uitvergroot.
                    Je fotootje is een ferrotypie of tintypie, Annefine (lees meer hier). Geweldig leuk dat het gedateerd is. Het intrigeert mij dat je uit 1874 een dergelijk postzegelformaat hebt. Dat lijkt me erg vroeg voor Nederland. Komt je fotootje misschien uit het buitenland?

Opmerking

Daguerreotypie van kasteel Poswick/Neercanne

Wie het niet meteen herkent: de foto is spiegelverkeerd (links is rechts, en rechts is links). Op de voorgrond de vijver in de Jeker, daarachter een lage heg langs de weg naar Kanne en aan de overkant daarvan de muur van de benedentuin. De opname dateert van 1844 of eerder.

Opmerking

Je fotootje is een ferrotypie of tintypie, Annefine (lees meer hier). Geweldig leuk dat het gedateerd is. Het intrigeert mij dat je uit 1874 een dergelijk postzegelformaat hebt. Dat lijkt me erg vroeg voor Nederland. Komt je fotootje misschien uit het buitenland?

Erg leuk en leerzaam Ingrid om via jou en deze site meer aan de weet te komen over dit soort fotootjes. Mijn dank daarvoor. Het fotootje zou in Antwerpen gemaakt kunnen zijn omdat daar familie woonde waar warme betrekkingen mee werden onderhouden.
                        Overigens zit noonk Willem in een houding ( moest dat van de fotograaf?) die ernstig nekletsel doet vermoeden. Ter geruststelling: het is later allemaal goed gekomen.

Opmerking

Bezig...
                        X