Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Prins van Hessen Cassel

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Prins van Hessen Cassel

    Wie weet waar de Prins Hessen Casselstraat in Maastricht ligt?

    Ik hobbel al meer dan 30 jaar door de paden, velden en wegen van Maastricht, maar die straatnaam zei mij helemaal niets en dat terwijl ik waarschijnlijk al tientallen keren door deze straat ben gereden, meestal op zoek naar een sluipweg.
    Degenen die het niet wisten, en volgens mij zijn dat er heel veel, hebben inmiddels natuurlijk Google Maps geraadpleegd, toch?

    Blijft mij de vraag achtervolgen wie de Prins Hessen Cassel (ook wel Kassel geschreven) was?
    In de HEM vind ik in relatie tot Maastricht twee keer iemand met de achternaam Hessen-Kassel, en wel Fredrik, landgraaf van Hessel Kassel (1747-1837) en Willem, landgraaf van Hessel-Kassel (1682-1760).
    Ik ga er derhalve vanuit dat de Prins Hessen Casselstraat genoemd is naar een van deze twee personen.

    Volgens de HEM was Frederik van Hessen-Kassel gouverneur van de vesting Maastricht van 1781 tot 1794 en vertrekt hij na de inlijving door Frankrijk naar Den Haag.

    Willem van Hessen-Kassel was gouverneur van de vesting Maastricht van 1723 tot 1747.
    In ieder geval hadden ze volgens de HEM gemeen dat ze vaak afwezig waren.
    Tijdens de Oostenrijkse Successieoorlog van 1740 tot 1748 schitterde Willem van Hessen-Kassel bijvoorbeeld door afwezigheid.

    Het is mij niet duidelijk of beiden familie van elkaar waren en wie nu de “prins” was.

    De Prins Hessen Casselstraat ligt in het verlengde van de Graaf van Waldeckstraat.
    Deze Heinrich Georg Friederich von Waldeck was van 1678 tot 1692 gouverneur van de vesting Maastricht.
    Dit doet vermoeden dat Willem van Hessen-Kassel de bedoelde “prins” is, maar dit is natuurlijk louter speculatief.

    Misschien dat mevr. Ingrid M.H. Evers, mede-auteur van de HEM, het antwoord weet.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Zijstraat van de Heijlerhoflaan!
    Loopt vanaf de Heijlerhoflaan naar de Prins Bischopsingel, waar vroeger aan de achterkant de parkeerplaats van de WML was!
    Loopt dood tegen de afrastering van de Kennedybrug!
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

    Opmerking


    • #3
      Dit komt uit het straatnamenboek van Nuijts & Franquinet:


      "De straat welke de Heylerhofflaan verbindt metden Prins-Bisschopsingel werd genoemd Prins Hessen-Casselstraat, tot aandenken aan de nagedachtenis van den Prins van Hessen-Cassel, die in 1794 de stad Maastricht op zulke uitstekende wijze tegen den vijand verdedigde."

      Opmerking


      • #4
        De Kennedybrug ligt ertussen!
        Vroeger dus wel!
        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
          Dit komt uit het straatnamenboek van Nuijts & Franquinet:


          "De straat welke de Heylerhofflaan verbindt metden Prins-Bisschopsingel werd genoemd Prins Hessen-Casselstraat, tot aandenken aan de nagedachtenis van den Prins van Hessen-Cassel, die in 1794 de stad Maastricht op zulke uitstekende wijze tegen den vijand verdedigde."

          Jeetje, wat een parate kennis hier op MO!!!

          Inmiddels heb ik op de site historici.nl al ontdekt dat zowel Willem als Frederik de titel van (erf)prins voerden.

          Maar, "onze" Prins van Hessen Cassel is dus Frederik
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking

          Bezig...
          X