Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Afbeeldingen van Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Afbeeldingen van Maastricht

    Bij dezen een kort overzicht van 'tekenaars' van Maastricht. Ik heb een overzicht gemaakt in chronologische volgorde; vond ik wel handig. Ik heb hierbij twee criteria gebruikt. De tekenaars moeten van voor 1900 zijn - mede vanwege de opkomst van de fotografie. Ten tweede moet hij (er zit geen zij bij) meerdere afbeeldingen gemaakt hebben. Vul gerust aan!
    • Ca. 1643 – 1712. Josua de Grave. Verbleef in Maastricht van 1669 tot 1671. Tekende voornamelijk de directe omgeving van Maastricht.
    • Ca. 1652 – 1721. Valentijn Klotz. Vertrok volgens de HEM in 1670 uit Maastricht. Heeft er gewerkt tussen 1669 en 1670 (1671 volgens Koreman). Mogelijk werkte hij samen met Josua de Grave.
    • 1703 – 1780. Jan de Beyer. Werkte in Maastricht in 1740. Veelal accurate tekeningen, van grote topografische waarde. In ieder geval 1 afbeelding wordt als 'deels fantasie' bestempeld; zie hier verder.
    • 1792 – 1862. Phillip van Gulpen. Maastrichtenaar. Amateur kunstenaar. Zijn werk is van grote historische waarde, maar blinkt niet altijd uit in natuurgetrouwheid. Maakte ook veel historiserende tekeningen (uit geheugen en op basis van oude schetsen), waardoor het niet altijd duidelijk is wanneer het afgebeelde gedateerd dient te worden.
    • 1806 – 1886. Jan N. Brabant. Maastrichtenaar. Accurate tekeningen van vnl. vestingswerken en monumenten.
    • 1815 – 1899. Alex. Schaepkens. Maastrichtenaar. Schilder, maker van litho’s en tekeningen. Werk redelijk accuraat.
    • 1834 - 1904. Jules Lefebre. Maastrichtenaar. Afbeeldingen vertonen een grote gelijkenis met het werk van Alex. Schaepkens.
    Bronnen:

    Koreman, Geteeckent tot Maestricht (2005).
    Ubachs & Evers, Historische Encyclopedie Maastricht (1981).

    Binnenkort ook maar eens kijken naar makers van plattegronden & etsen - als ik tijd heb.
    Last edited by burgemeester; 22 augustus 2011, 22:53.

  • #2
    Valentijn Klotz

    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Ca. 1652 – 1721. Valentijn Klotz. Vertrok volgens Korenman in 1670 uit Maastricht. Heeft er gewerkt tussen 1669 en 1670 (1671 volgens de HEM). Mogelijk werkte hij samen met Josua de Grave.
    Die Klotz is interessant. Bestaan er tekeningen van Maastricht of omgeving, die door hem gesigneerd zijn? Bestaan er überhaupt door hem gesigneerde tekeningen? Ik ken ze niet. Bij Koreman staan 13 tekeningen van Klotz, maar allemaal slechts "toegeschreven aan". Ik vind ze persoonlijk erg veel lijken op die van Josua de Grave, inclusief het handschrift.

    Dat ze moeilijk uit elkaar te houden zijn, staat ook al bij Koreman en in de HEM vermeld. De HEM voegt er nog aan toe dat de broers Valentijn en Barend Klotz mogelijk samenwerkten met De Grave en dat die laatste de schetsen van de Klotzjes uitwerkte. Waarom Koreman dan toch 13 tekeningen, die er uitzien als De Grave's, toeschrijft aan Klotz, is mij een raadsel.

    Klotz of De Grave, deze fraaie (zo te zien ongesigneerde) tekening uit 1670 van de Jeker buiten de Tongersepoort werd vorig jaar bij Sotheby's in Londen geveild. Geen idee wat de tekening heeft opgebracht, maar zal wel niet in Maastricht zijn beland.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
      Bij dezen een kort overzicht van 'tekenaars' van Maastricht. Ik heb een overzicht gemaakt in chronologische volgorde; vond ik wel handig. Ik heb hierbij twee criteria gebruikt. De tekenaars moeten van voor 1900 zijn - mede vanwege de opkomst van de fotografie. Ten tweede moet hij (er zit geen zij bij) meerdere afbeeldingen gemaakt hebben. Vul gerust aan!
      Ik zou deze er zeker nog wel bij willen hebben:
      • Adam Frans van der Meulen (Brussel, 1632 - Parijs, 1690). Volgde Lodewijk XIV op diens veldtochten en legde o.a. de belegering van Maastricht in 1673 vast. Behalve het aan hem toegeschreven panorama van Maastricht (125cm breed!) in Geteeckent tot Maestricht, p.78-79, zijn er een paar tekeningen van hem bewaard in het Louvre.
      Bestanden bijvoegen

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
        Binnenkort ook maar eens kijken naar makers van plattegronden & etsen - als ik tijd heb.
        Belofte maakt schuld. Eerst maar eens de makers van etsen/gravures. Ook hierbij geldt: vul gerust aan en corrigeer!
        • 1440 -1514, Hartmann Schedel, drukker. Bekend van prent van instortende houten Maasbrug in 1275. Afgebeeld in zijn 'Weltchronik', Neurenberg, 1493. Oudste bekende prent van Maastricht, volgens deze post van SJEF. Ik weet niet of Hartmann Schedel ook de daadwerkelijke maker van de prent is.
        • 1535 – 1590, Frans Hogenberg. Maakte prenten van de 80-jarige oorlog, waaronder van Maastricht. Ook bekend van de samenwerking met Braun. Zie voor vele gravures, hier.
        • 1599 - 1663, Jan Miel. Ets te vinden in het rijksmuseum.
        • 1649 -1712, Jan Luyken. Voor 4 etsen met Maastrichtse onderwerpen, zie hier. Fantasievolle, historiserende voorstellingen. Weinig waarheidsgetrouw.
        • 1660 -1727, Jacques Harrewijn. Zie bijv. hier. Maakt opmerkelijke gravures waarbij de afgebeelde gebouwen los van de omgeving lijken te staan. Afgebeeldingen zijn los daarvan redelijk natuurgetrouw.
        • Eind 17de eeuw, C. Specht. Wordt in verband gebracht met Maastricht, maar onduidelijk of hij hier überhaupt werkte of etsen met als onderwerp Maastricht gemaakt heeft.
        • 1721 -1784, Hendrik Spilman. Werkte (ook?) vanaf voorbeelden, voornamelijk van Jan de Beijer ; zie ook hier.
        • Midden 19de eeuw, Chr. Schuler (& Rorich). Minimaal twee gravures van Maastricht in “Het Koninkrijk der Nederlanden; Een uitvoerige beschrijving van ons land”, door J.L. Terwen. Mogelijkerwijs zijn de gravures gemaakt door Terwen op basis van tekeningen van Schuler. Kom ik niet uit. Prent van Vrijthofgroep siert de kaft van "Tweeduizend jaar Maastricht", door Ubachs & Evers.
        Last edited by burgemeester; 26 augustus 2011, 23:12.

        Opmerking


        • #5
          In 2009 is in het Klooster Ter Apel in Ter Apel een tentoonstelling geweest over het werk van Philippe van Gulpen. In het kloostercahier XXIV is informatie opgenomen over deze 'chroniquer met pen en penseel' :
          http://www.kloosterterapel.nl/v1/nl/...cahierxxiv.php

          Opmerking


          • #6
            Gezicht op het Vrijthof door Josua de Grave

            In het Teylers museum in Haarlem bevindt zich een tekening van Josua de Grave, gedateerd 3 september 1669, voorstellende een 'Gezicht op de zuid-oost hoek van het Vrijthof te Maastricht met links een rij huizen, waaronder de herberg 'De Vogel Struijs", op de achtergrond de kapel van het St. Servaasgasthuis en rechts op een door een hoekig hekwerkje omsloten plein twee bankjes onder bomen.', aldus de omschrijving van het museum:
            http://search.teylers.rnaviewer.net/...age=5&count=10

            Opmerking


            • #7
              Magisch Maastricht avant la lettre! Een lommerrijk plekje, eten en drinken en als je ziek was een opvangtehuis in de buurt. Wat wil een mens nog meer? Maar waar zijn de mensen?

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                Die Klotz is interessant. Bestaan er tekeningen van Maastricht of omgeving, die door hem gesigneerd zijn? Bestaan er überhaupt door hem gesigneerde tekeningen? Ik ken ze niet. Bij Koreman staan 13 tekeningen van Klotz, maar allemaal slechts "toegeschreven aan". Ik vind ze persoonlijk erg veel lijken op die van Josua de Grave, inclusief het handschrift.

                Dat ze moeilijk uit elkaar te houden zijn, staat ook al bij Koreman en in de HEM vermeld. De HEM voegt er nog aan toe dat de broers Valentijn en Barend Klotz mogelijk samenwerkten met De Grave en dat die laatste de schetsen van de Klotzjes uitwerkte. Waarom Koreman dan toch 13 tekeningen, die er uitzien als De Grave's, toeschrijft aan Klotz, is mij een raadsel.

                Klotz of De Grave, deze fraaie (zo te zien ongesigneerde) tekening uit 1670 van de Jeker buiten de Tongersepoort werd vorig jaar bij Sotheby's in Londen geveild. Geen idee wat de tekening heeft opgebracht, maar zal wel niet in Maastricht zijn beland.
                In de Zonneberg staat een opschrift dat wordt toegekend aan Valentijn Klotz

                Opmerking

                Bezig...
                X