Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Geschiedenis Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Geschiedenis Maastricht

    Het is verbazingwekkend soms, hoe weinig er over de geschiedenis of historie van Maastricht te vinden is op het WWW (wereld wijde web).
    Daarom de moeite waard om elkaar van informatie (via URL's) te voorzien via dit onderwerp.
    Een webpagina waar historische plattegronden uit 1868 te vinden zijn, is de pagina ATLAS 1868.
    De pagina is overzichtelijk en goed ge?ndexeerd, en Maastricht en Oud Vroenhoven zijn in een mum van tijd gevonden.
    Last edited by SJEF †; 8 juli 2007, 06:50.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    ik had hier vroeger een geschiedenis gedeelte en wiki over maastricht maar die heb ik eraf gehaald. (moest van provider misbruik voorkomen, zat ergens een open mail script in) kan de boel wel weer eens online zetten

    verder mag je http://www.zichtopmaastricht.nl/ niet missen natuurlijk en http://www.maastrichtmoetjehoren.nl/ is niet echt over geschiedenis maar wel leuk
    Fallor ergo sum

    Opmerking


    • #3
      olijfje en Rubke: bedankt voor de tips.
      Ook via de site van Breur Henket ben ik al veel aan de weet gekomen.
      In het verleden was er ook heel veel te vinden op de pagina van de gemeente Maastricht; helaas zijn alle subcategori?n verdwenen.
      Maar zoek je bijvoorbeeld 1800-1900 Maastricht via Google, dan kom je toch weer hier terecht.
      En uiteraard is de pagina van het RHCL een zeer belangrijke bron.
      Maar gelukkig heb ik afgelopen week 3 pillen van boeken aangeschaft:
      ► historische encyclopedie Maastricht
      ► historische atlas van Maastricht
      ► geteeckent tot Maestricht (getekend te Maastricht).
      En daar is zoveel in te vinden; prachtig allemaal.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Rubke, Olijfje en Sjef bedankt voor de geweldige sites, nu kunnen we er tegenaan, met Kint geer uuch eige stad, Boe is dit en Geschiedenis Maastricht.
        Jammer geen smiley met een kusje
        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

        Opmerking


        • #5
          Ik zie nu pas, dat de maker van deze webpagina (Wigo) zich als nieuw lid heeft laten registreren.
          Welkom Wim Gorren.
          Je hebt een zeer gevarieerde webpagina, met veel aandacht en informatie over de historie van Maastricht en zeer gedetailleerd allemaal.
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #6
            Een paar interessante webpagina's die gaan over de geschiedenis van Limburg en dus ook over Maastricht.

            Nonke Buusjke is een museumdorpje in Schinveld en geeft de levenswijze van anno 1900 weer.

            Het SHCL is een documentatiecentrum voor de geschiedenis van (Nederlands) Limburg vanaf de oprichting van de provincie in 1840.

            Het Meertens Instituut bevat een zeer uitgebreide databank over de cultuur in Nederland.
            Het instituut staat model voor Het Bureau in de romanserie van J.J. Voskuil, die er zelf langdurig werkte.

            Tot slot de webpagina van Stichting Historische Reeks Maastricht.
            Deze stichting brengt regelmatig boekwerkjes uit over het verleden van Maastricht.
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #7
              Geschiedenis "Historie Mestreech"

              Merci Sjef veur " 't welkom heite" en bedaank veur dien sjoen k?mplemint !
              Mestreechter Geis mage beleve
              en dat door te kinne geve.
              God, wat is dat sjiek ! © Wigo

              Opmerking


              • #8
                De "strontmesjien van Mestreech" was een pneumatische installatie waarmee het secreet uit de beerputten werd gepompt.
                Jammer genoeg staat er geen jaartal bij de foto, maar ik vermoed dat de foto stamt uit de jaren '20 of '30 van de vorige eeuw en is van uitzonderlijk goede kwaliteit.





                Klik hier om de afbeelding in groter formaat te zien, zodat je die eventueel kunt opslaan.
                De afbeelding kwam ik bij toeval tegen in een dik rapport van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat; afdeling RIZA, een soort van adviesdienst over zoetwaterbeheer in Nederland.
                Het staat te lezen in het volgende rapport:
                RIZA Rapport 2006.011;
                Afvalwaterzuivering in Nederland;
                Van beerput tot oxidatiesloot.
                Last edited by SJEF †; 23 augustus 2007, 06:40.
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking

                Bezig...
                X