Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

LGOG: Lezing over Aken

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • LGOG: Lezing over Aken

    14-03-2011 Maastricht

    Lezing over Aken

    Tijd: 20:00 - 22:00 uur
    Waar: STAYOKAY, Maasboulevard 101 te Maastricht

    Lezing door Andreas Schaub getiteld 'Aachen zwischen Roemerzeit und Karl dem Grossen'
    Bijlage
    Fallor ergo sum

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Aha, dat is waar Loco en burgemeester vanavond naar toe gaan.
    ja hun geheime genootschap waar we niks van mogen weten
    Fallor ergo sum

    Opmerking


    • #3
      't Ging over Aken, weetjewel. Ik vond het interessant. Aken blijkt in de Romeinse tijd een behoorlijk stadje te zijn geweest (niet zo groot als Keulen en Tongeren, maar groter dan Maastricht in elk geval) en ook na het vertrek van de Romeinen bleef de stad bewoond. Tja, en toen kwam der grosse Karl en toen ging het pas richtig los...

      Opmerking


      • #4
        Ik vond het superinteressant! Weinig raakvlak met Maastricht, dus of we het er hier over mogen hebben....?

        (Trouwens, Loco, je keek me even aan toen hij het over die 'aardbeving-theorie' had. Ik vond het wel heel erge 'hocuspocus'. Na je vertrek haalde hij aan dat in de 'Reichsannalen' van 803 -zeg ik uit mijn hoofd- inderdaad is aangetroffen dat een aardbeving de stad trof. Ongelofelijk, he, die archeologen!)

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
          Ik vond het superinteressant! Weinig raakvlak met Maastricht, dus of we het er hier over mogen hebben....?

          (Trouwens, Loco, je keek me even aan toen hij het over die 'aardbeving-theorie' had. Ik vond het wel heel erge 'hocuspocus'. Na je vertrek haalde hij aan dat in de 'Reichsannalen' van 803 -zeg ik uit mijn hoofd- inderdaad is aangetroffen dat een aardbeving de stad trof. Ongelofelijk, he, die archeologen!)
          Bij mijn weten is Aken op een gedoofde vulkaan gebouwd.
          Dus dat er in Aken een "grote" aardbeving is geweest, is niet gek.

          Daarbij, Aken en Kerkrade liggen op een echte breuklijn, de Feldbiss. Dus "grote" aardbevingen in dat gebied kunnen niet worden uitgesloten.
          De steenkolenmijnen in Eygelshoven, Laura en Julia, lagen bijvoorbeeld op slechts enkele honderen meters afstand van elkaar.
          De Laura ten oosten van de Feldbiss en de Julia ten westen van die breuk.
          Men kon geen gang boren door de Feldbiss.

          Maar ja, dat gaat allemaal niet over Maastricht.
          Maar mocht iemand interesse hebben..... bij deze.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
            Maar ja, dat gaat allemaal niet over Maastricht.
            Maar ja, wat wij natuurlijk willen weten is wat er in Maastricht toen gevoeld is. In Aken werd op dat moment (803) de paleiskapel gebouwd (de nog bestaande oktagoon van de Dom) en daar heeft men kunnen aantonen dat er tijdens de bouw een flinke aardbeving heeft plaatsgevonden, waardoor de spiksplinternieuwe vloeren verzakt zijn. Hoe hebben de Maastrichtse kerken het er toen vanafgebracht? Panhuysen zat in de zaal, dus misschien dat we van hem binnenkort wat horen.

            Opmerking


            • #7
              Er werd overigens nog twee keer verwezen naar Maastricht in de presentatie -dat mag ik dus hier wel vermelden. Op de eerste plaats liet Schaub drie gevonden pelgrimsinsignes zien van St. Servaas; afkomstig dus uit Maastricht.

              Op de tweede plaats was er een vragensteller die vroeg of er een Romeinse weg gelegen had tussen Maastricht en Aken (tenminste, zo begreep ik het. Jammer dat loco toen al weg was). Het antwoord daarop vond ik enigszins verbazend. Ik dacht dat gewoon zo was, maar Panhuysen zei al snel hierop dat Maastricht daarvoor te onbelangrijk was. Ook Schaub antwoordde dat hiervoor geen archeologisch bewijs in Aken was gevonden.

              Ik wist dat op dit forum een stuk door Ingrid Evers hierover geplaatst was, nl. hier. Ik lees daar dat er geen rechtstreekse verbinding was tussen Maastricht en Aken; maar op het bijgevoegde plaatsje via de link van Antonius (hier) zie je weer wel een verbinding. Helaas ontbreekt hierbij de legenda.

              Panhuysen & Schaub zijn natuurlijk geen heren die ik ga tegenspreken. Conclusie: het wordt me steeds duidelijker dat Romeins Maastricht niets imposants was. Daar moeten dan maar we mee leren leven.
              Last edited by burgemeester; 20 maart 2011, 09:55.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                Conclusie: het wordt me steeds duidelijker dat Romeins Maastricht niets imposants was. Daar moeten dan maar we mee leren leven.
                Nou zeg, Maastricht had wel de brug, de enige in de verre omtrek. Als er geen rechtstreekse weg was tussen Aken en die brug, zegt dat meer over het belang van Aken dan over Maastricht!

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                  Nou zeg, Maastricht had wel de brug, de enige in de verre omtrek. Als er geen rechtstreekse weg was tussen Aken en die brug, zegt dat meer over het belang van Aken dan over Maastricht!
                  Hahaha! Kijk, dat hoor ik nu graag!

                  En dan lees ik ook nog dat Maastricht een fundgrube is voor Romeinse beelden.... Ik moet dus mijn keutel gelukkig weer een beetje intrekken!

                  Opmerking


                  • #10
                    ...en geen Hermès

                    Opmerking


                    • #11
                      Ha, ha, ha!!
                      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                      Opmerking

                      Bezig...
                      X