Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

RHCL - Regionaal Historisch Centrum Limburg

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • RHCL - Regionaal Historisch Centrum Limburg

    OVER ONDEUGENDE kanunniken EN lichtveerdige VROUWSPERSONEN

    Ontelbare dozen vol rechterlijke stukken van voor het jaar 1796.
    Al jaren wordt in Maastricht gewerkt aan het toegankelijk maken van 400 strekkende meter juridisch archief.
    Achter de gortdroge dossierstukken zitten soms smeuĂŻge verhalen.


    Gebrandmerkt moest ze worden.
    In het openbaar gegeseld en vervolgens verbannen uit de stad.
    De schout had absoluut geen genade voor Elisabeth Marteau.
    Zij had van een "ondeugende vrouwspersoon" een klein kind overgenomen en zes rijksdaalders ontvangen voor onderhoudskosten.
    Slechts twee rijksdaalders had ze gekregen voor het opvoeden van een andere achtergelaten kleuter, die ze in het huis van een secreetveger (strontschepper) had opgepikt.
    "In miserable staat" waren de twee kinderen, waarmee ze in 1680 in Maastricht bedelend langs de deuren trok.
    Ze liet ze "van honger en dorst versmachten".
    "Zodanige vuiligheden zijn niet te tolereren" vond de schout.
    En ook de rechters vonden Elisabeth Marteau misdadig.
    Het vonnis: geselen met drie roeden en verbanning.
    Kinderhandel in de zeventiende eeuw.
    Het is een van de opmerkelijke zaken die historicus Rolf Hackeng van het Regionaal Historisch Centrum Limburg is tegengekomen bij zijn inventarisatie van Maastrichtse rechterlijke archieven van voor 1796.
    Van crime passionel tot het dumpen van slachtafval.
    Van diefstal van koeien tot een kanunnik die ontucht pleegt met zijn dienstmaagd.
    "Ik werk hele pakken niet onbelangrijke, maar vaak saaie stukken door en zo nu en dan kom je iets aardigs tegen."
    400 strekkende meter archief.
    Dozen vol fragiele, handgeschreven documenten vanaf de veertiende eeuw tot aan de Franse Tijd.
    Al jaren wordt er in het Regionaal Historisch Centrum Limburg aan gewerkt om de stukken toegankelijk te maken.
    Het is niet alleen een omvangrijke klus, maar ook een behoorlijk complexe omdat de rechterlijke en bestuurlijke organisatie van de stad erg ingewikkeld was.
    Er waren maar liefst zeven verschillende organen die zich met rechtspraak bezig hielden in Maastricht, dat zowel onder bewind van de bisschop van Luik als de hertog van Brabant stond.
    Hackeng richt zich met name op de archieven van de Brabantse commissarissen-déciseurs, een instantie voor hoger beroep.
    Het 'ontginnen' van de stukken is volgens hem niet alleen interessant voor rechtshistorici.
    "De meeste zaken gaan over geld en grond.
    Wat dat betreft is er niks veranderd.
    Maar wat ik het belangrijkste vind, is dat je uit de dossiers een heel stuk van het dagelijks leven in die tijd terug kunt halen."
    Zo kan een boedelinventaris uit een dossier over een erfenis veel vertellen over de inrichting van een Limburgs huis eeuwen geleden.
    Sociale omgangsvormen, normen en waarden worden blootgelegd in de stukken.
    "Als je door de saaie zaken heen kijkt, kom je hele interessante informatie tegen."
    Zoals de zaak tegen Jean Cornet in 1751.
    Hij werd ervan verdacht een bordeel te runnen met "openbare hoeren en lichtveerdige vrouwspersonen".
    Niet alleen werden er allerlei "wulpsheden" gepleegd, er zou ook sprake zijn van vrouwenhandel.
    Onschuldige meisjes werden geronseld in Luik en omgeving.
    Ze werden vervolgens gedwongen hun lichaam te geven aan hitsige messieurs en soldaten.
    In het huis van Cornet werden zelfs vieze plaatjes gevonden om de meisjes "tot een brutale wellust" te prikkelen.
    Cornet werd veroordeeld tot tachtig slagen met de roede; zijn medeplichtige vrouw en dochter moesten vanaf de schandpaal toekijken.
    Daarna werden ze uit de stad verbannen.
    De vieze plaatjes belandden in het dossier en bleven meer dan 350 jaar ongezien.
    De rechterlijke stukken bestaan uit handgeschreven katernen in A4 formaat, dubbelgevouwen en met lintjes of touwtjes samengeknoopt tot een smalle bundel.
    Een deel van de stukken is behandeld om verder verval door inktvraat of verzuring te voorkomen.
    Hackeng: "Maar soms maak ik een doos open en dan komen de schilfers me tegemoet".
    De meeste zaken hebben een eigen stoffen zak, om de stapels papieren in te bewaren.
    "Ik vermoed dat deze zakken werden opgehangen.
    Misschien komt daar wel het gezegde 'hangende de zaak' - zolang de kwestie nog behandeld wordt door een rechtbank - vandaan."


    Er liggen nog vele strekkende meters rechterlijke archiefstukken te wachten.

    Twee keer stuitte Hackeng op een mes, dat als bewijsstuk was toegevoegd.
    "Dan sta je even raar te kijken.
    Zeker als je bedenkt dat er daadwerkelijk mee gestoken is."
    Opvallende vondsten zijn ook de tekeningen die verveelde griffiers of advocaten op de processtukken hebben geklad, waarbij al vooruitgelopen wordt op onthoofding door een scherprechter of een andere gruwelijke straf.
    Via de internetsite van het Regionaal Historisch Centrum Limburg is het geĂŻnventariseerde deel van de dossiers al te raadplegen.
    Er kan gezocht worden op jaartal, onderwerp of naam.
    Achter de gortdroge dossieromschrijvingen zitten vaak smeuĂŻge verhalen.
    Zoals de zaak van baron de Wevelinkhoven en Dominicus d’Hannoset tegen kanunnik Lenarts van de Sint Servaas.
    De kanunnik zat op zwart zaad en had in 1780 bij een van de eerste joden met een verblijfsvergunning in Maastricht een lening weten los te peuteren, onder het valse voorwendsel dat hij binnenkort met de puissant rijke Françoise de Wevelinkhoven zou trouwen.
    Maar er was helemaal geen bruid, laat staan een huwelijk.
    Het was ook niet de bedoeling dat de ondeugende geestelijke zou trouwen.
    Zodra het geld binnen was, vertrok hij op reis.
    Hij nam een 'landloperse' mee; een "infame canaille die zich prostitueerde" liet hij doorgaan voor zijn dame.
    Bij de jood Benedict Simon wist het tweetal nog meer geld los te peuteren, tot deze na enige tijd ontdekte dat ze "zwier en goede sier" maakten met zijn geld in Parijs.
    De kanunnik verzon de meest fantastische verhalen om zichzelf te rechtvaardigen, inclusief vervalste liefdesbrieven van Françoise.
    Maar hij viel door de mand toen bleek dat de echte Françoise in die tijd met haar vader in Londen verbleef en bovendien al getrouwd was.
    Ze zou onmogelijk een romance met hem kunnen hebben gehad.
    De rechters waren onverbiddelijk: de kanunnik moest tweehonderd zilveren dukaten schadevergoeding betalen en blootshoofd vergiffenis vragen.
    Françoise was toen inmiddels overleden aan een ziekte die ze in haar kraambed had opgelopen; haar vader was eveneens gestorven.
    Alleen Françoises echtgenoot Dominicus d’Hannoset maakte in 1789 nog mee hoe de kanunnik verklaarde dat zij van onbesproken gedrag was geweest en zeker niet "een of ander vuil stuk vleesch".


    © tekst: Vikkie Bartholomeus
    © afbeelding: Rob Oostwegel
    gazet De Limburger
    17 oktober 2009


    ===============================================
    Persoonlijke noot.

    De historicus en journalist Jef Leunissen († augustus 1980) schreef de volgende twee, zeer prettig leesbare boekjes, die tevens aansluiten op bovenstaand artikel.
    Hier en daar nog verkrijgbaar via het modern antiquariaat.
    • Minnerij, Misdaad en Magie: Merkwaardige zaken uit Maastricht 's onbekend verleden.

    • De KUS van de IJZEREN MAAGD en andere merkwaardige, historische en scandaleuse geschiedenissen uit vroeger eeuwen.
      Over Maastricht en het prins-bisdom Luik.


    De laatstgenoemde titel (De kus van de ijzeren maagd) behoort tot het boekenpakket dat als prijs is te winnen van de eindejaarsquiz 2009.
    Het is maar dat u het weet!
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
    De laatstgenoemde titel (De kus van de ijzeren maagd) behoort tot het boekenpakket dat als prijs is te winnen van de eindejaarsquiz 2009.
    Het is maar dat u het weet!
    Staat al in mijn boekenkast
    Last edited by SJEF †; 21 januari 2010, 08:34.
    Ik kwam en zag en ben nu weer weg

    Opmerking


    • #3
      Hoeveel van dit soort instellingen zijn er in Maastricht eigenlijk? Ik heb er in mijn werk als postbode vrijwel dagelijks mee te maken dat door een foutieve benaming post voor een van deze instellingen gewoon verkeerd bezorgd wordt.

      Duidelijkheid in de naam zelf kan heel erg veel van dit soort vergissingen voorkomen. Wij krijgen de schuld van het niet of niet tijdig bezorgen van poststukken, maar als je dan goed kijkt naar de adressering, zit hem de fout daar juist in.

      Wij bezorgen op adres, niet op naam, en dus is ONS dit soort vergissingen niet te verwijten.
      I am not a complete idiot. Some parts are missing

      Opmerking


      • #4
        Archieven en bibliotheken in Maastricht

        Beste Haas,

        Ik weet niet precies wat je wilt weten, maar in Maastricht zijn op dit moment slechts drie historische archieven ; daarvan zitten er twee op hetzelfde adres, nl. Sint Pieterstraat 7.

        1. Er is het (Regionaal) Historisch Centrum Limburg, een fusie van het Rijksarchief in Limburg (RAL), dat sinds 1884 op dat adres zit, en het Gemeentearchief MaastrichtRegionaalwww.rhcl.nl, hetgeen een en ander niet overzichtelijker maakt.

        2. Sinds vorig jaar zit ook het Sociaal Historisch Centrum voor LimburgDe
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 augustus 2021, 16:22. Reden: correcties en herstel diakritische tekens

        Opmerking


        • #5
          Er zat er dus tot voor kort een op de Boschstraat, pal naars het pand van het Leger Des Heils.

          Ik zal zeggen wat de verwarring veroorzaakt: ze hebben daar al maandenlang een plakkaat op of nabij hun brievenbus: Dit is NIET het Sociaal Historisch Centrum. Ga er maar eens kijken, op nummer 73.


          Ik keek op hun website, maar daar wordt nog steeds dat adres vermeld........
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
            Ik keek op hun website, maar daar wordt nog steeds dat adres vermeld........
            Ook ik keek op de webpagina van het Sociaal Historisch Centrum voor Limburg; afgekort als SHCL; webpagina: http://www.shclimburg.nl/ .
            Klik aan de rechterkant op 'Contact' en je ziet het volgende vermeld staan:

            Contact

            Adresgegevens:
            Sociaal Historisch Centrum voor Limburg
            Sint Pieterstraat 7
            6211 JM Maastricht
            T 043-3284191
            F 043-3255788
            E-mail: info-shcl@maastrichtuniversity.nl
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers
              Jammer dat de (uitstekende) journaliste spreekt van het Regionaal HCL.
              Al geruime tijd is het ´Historisch Centrum Limburg´.
              Maar ja, het webadres is nog steeds niet aangepast en is nog altijd ´www.rhcl.nl´. Knap verwarrend voor journaliste en website-toerist.
              Wanneer je via Google zoekt op het trefwoord HCL, dan komen we o.a. tercht bij het Historisch Centrum Leeuwarden.
              HCl is ook de chemische formulenaam voor zoutzuur.
              Tevens is er ook een heftruckbedrijf dat reeds de domeinnaam www.hcl.nl heeft.
              Ook de URL www.hcl.org is reeds bezet.
              Het mag dan best wel verwarrend zijn; met name het verschil in de naamgeving van het instituut (Historich Centrum Limburg) enerzijds, en het juist kiezen van een domeinnaam in de URL anderzijds.
              De afkorting RHCL in de domeinnaam is nu eenmaal zo ingeburgerd, dat ik vermoed dat het Historisch Centrum Limburg dat zal blijven handhaven.

              Een ander mogelijkheid zou kunnen zijn, om te kiezen voor de domeinnaam HCLM (= Historich Centrum Limburg Maastricht).
              Deze domeinnaam is (zover ik weet) nog vrij.
              Of het HCL moet overgaan tot de URL www.hcl.eu .

              Ik geef toe: enerzijds verwarrend, anderzijds ook niet makkelijk om een nieuwe domeinnaam te kiezen die past bij het instituut Historisch Centrum Limburg.
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #8
                Weer wat bijgeleerd, SJEF. Nu begrijp ik ook waarom een instelling als de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (het vroegere Monumentenzorg) evenmin het webadres heeft aangepast. Dat is www.racm.nl , naar de tussentijdse naamsversie Rijksdienst voor archeologie, cultuurlandschap en monumenten.

                Opmerking


                • #9
                  nu is duidelijk dat ze op de Pieterstraat zitten. Ze hanteren echter ook nog en andere naam, zag ik. Erg vervelend dat ze te beroerd zijn om dat huisadres na al die maanden nog steeds niet aan te passen.
                  I am not a complete idiot. Some parts are missing

                  Opmerking


                  • #10
                    Achtergrond nieuwe directeur RHCL

                    Drs. L. Wiggers studeerde aan de Radboud Universiteit Nijmegen (studierichting niet gevonden). Voor een Engelstalig curriculum zie: http://nl.linkedin.com/pub/lita-wiggers/6/673/b31

                    Opmerking


                    • #11
                      En waar is Douwe de Graaf naar toe?

                      Opmerking


                      • #12
                        Die is met ziekteverlof. Niet leuk, lijkt me...

                        Opmerking


                        • #13
                          Nieuwe tentoonstelling RHCL

                          Tentoonstelling "Gevonden Verleden" - Boeken en Manuscripten uit het bezit van de Nederlandse Israelitische Hoofdsynagoge te Maastricht

                          Tentoonstelling over honderden boeken en manuscripten, die de geschiedenis vertellen over het Joodse leven in Maastricht, maar ook over het Joodse leven in Beek, Eijsden, Gulpen, Heerlen, Meerssen, Sittard en Venlo. Deze boeken lagen goed verstopt in dozen en zakken op verschillende plekken in de Synagoge van Maastricht. De geschiedenis van deze boeken en manuscripten gaat terug tot aan de 18de eeuw.

                          Activiteiten rondom de tentoonstelling:
                          2 maart 2010, 16u: Opening tentoonstelling
                          3 maart 2010, 14u: Lezing "Verborgen Verleden"
                          10 maart 2010, 14u: Lezing "Verborgen Verleden"
                          10 maart 2010, 15u: Film over de Russensjoel in Amsterdam
                          17 maart 2010, 14u: Taxatie van Joodse boeken, verkoop van Joodse boeken met betrekking tot Limburg
                          24 maart 2010, 14u: Lezing en Powerpointpresentatie "Een wandeling door Joods Maastricht"
                          Al deze bijeenkomsten zijn gratis en vinden plaats in het auditorium van het Regionaal Historisch Centrum Limburg, Oude Minderbroederskerk, St.Pieterstraat 7,Maastricht.
                          De tentoonstelling loopt van 3 maart t/m 29 april 2010 en is elke werkdag gratis te bezoeken van 9-17u.

                          Bron: http://www.rhcl.nl/page.asp?id=1456 en http://www.joodscultureelerfgoed.nl/home.html

                          Opmerking


                          • #14
                            Dank je, El Loco. Ik ga er snel eens kijken.

                            Opmerking

                            Bezig...
                            X