Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Eerste (gepinde) Nederlandse euro kwam uit Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Eerste (gepinde) Nederlandse euro kwam uit Maastricht

    Op 1 januari 2002, om 00.00 uur, ongeveer anderhalve maand voor de oprichting van ons forum MestreechOnline, werd bij een pinautomaat op de Markt, op de locatie van het oude SNS-kantoor, de eerste Nederlandse euro is gepind door toenmalig minister van Financien Gerrit Zalm.

    Een historisch moment!

    Eigenlijk raar dat we daar niet eerder aandacht aan hebben besteed. Maar, dat is geschiedenis te voeten uit. Op het moment dat het gebeurt realiseer je je vaak niet dat het moment historisch is!

    Vragen van het CDA en VOLT
    Over drie dagen, 6 juni 2024, kunnen we weer gaan stemmen voor de Europese verkiezingen.
    Een goed moment, zo vonden kennelijk het CDA en VOLT in Maastricht, om aandacht te vragen voor het pinnen van de allereerste euro in Nederland.
    In de HIER leesbare schriftelijke vagen (no. 2024. 01890) stellen het CDA en VOLT het navolgende.

    ' Dit moment [1 januari 2002, Pier] refereert naar het feit dat het verdrag van de Europese Unie in Maastricht is getekend in 1992.
    Maastricht zou daarmee de symbolische geboortestad kunnen worden genoemd van onze gemeenschappelijke munt. Recent lichtte geograaf Josse de Voogd dit historisch moment toe in het
    tv-programma Aangehaakt Nederland van omroep WNL. (..)
    '​

    ​Plaquette
    De fracties van het CDA en VOLT in Maastricht vragen het college van B&W of zij zich bewust zijn van deze historische waarde en plek en dat een dergelijke historische mijlpaal zichtbaar geborgd hoort te zijn in de stad?
    Als het college deze mening deelt is de vraag of het college bereid is een plaquette aan de gevel naast de pinautomaat te vestigen die dit historisch moment beschrijft in het Nederlands en Engels.

    ​Overigens zou ik mij kunnen voorstellen dat het plaatsen van een plaquette in het trottoir om mogelijke juridische redenen beter zou zijn dan het plaatsen van een plaquette op of in de gevel van het gebouw.
    Maar laat dat vooral een vorm van uitvoering zijn voor het stadsbestuur.
    Maar voor de rest een prima idee
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Nog meer plaquettes?
    Voor al die goede daden en zo?

    Ik weet nog dat ik 1 januari 2002 's ochtends ging pinnen in Amsterdam Rembrandt Plein aan de automaat en mijn vermogen was daadwerkelijk gehalveerd.
    En toen is de ellende begonnen.

    Tegenwoordig loop je toch met een smartphone via de kaart door Maastricht waarop dan een TAG verschijnt die je dat heuglijke feit laat zien dat Zalm der ook eens was.
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

    Opmerking

    Bezig...
    X