Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Historisch cafe

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Historisch cafe

    Op zaterdagochtend, 20 januari 2024, las ik een interessant stukje in DDL over het Historisch cafe dat afgelopen donderdag werd gehouden in het Pesthuys Podium in Maastricht.
    Het thema was de 'gewone Maastrichtenaar' van vroeger.
    Hoewel de schrijver van het stuk, Xavier Comuth, schrijft dat de eerste editie een wat kneuterige indruk maakte, lijkt het mij een gezellige bedoeling te zijn geweest in het Pesthuys, aan de Vijfkoppen no. 1, nabij de Helpoort in Maastricht.
    Laagdrempelige geschiedenis die Truus Roks, een van de organisatoren aldus het artikel, behapbaar wil maken aan de huidige 'gewone mensen'.
    Amateurhistoricus Peter Scheele, ook nog lid van MestreechOnline, hield een presentatie over kunstenaar uit verschillende tijden.

    Stefan Vrancken, een van de presentatoren, is bezig met de tweede editie van het Historische cafe, gepland op donderdag 15 februari 2024.
    Het centrale thema zal dan gaan over desinformatie in de geschiedenis.

    Leuk..... jammer dat ik nergens heb gelezen dat het Historisch Cafe georganiseerd werd/wordt.
    Wellicht heb ik niet goed opgelet.

    Helaas vind ik ook geen website van het Historisch Cafe.
    Via de website (ook moeilijk te vinden overigens!) van het Pesthuyspodium is wel de agenda te zien.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Ik was er ook in cognito.
    Maar wel als "gate Crasher" dus eigenlijk zonder uitnodiging.
    ( gate Crasher is iemand die onuitgenodigd toch binnen komt en het feest kan genieten of niet )

    Het is heel interessant dat er dan toch zoveel kennis aanwezig is onder de "amateurhistorici" dus pluimpje voor Peter Scheele

    Een klein podium dus meer ruchtbaarheid eraan geven kan ook poblemen opleveren voor de organisatie.

    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
      Het is heel interessant dat er dan toch zoveel kennis aanwezig is onder de "amateurhistorici" dus pluimpje voor Peter Scheele
      Dank je voor het compliment, Antonius. Het was een leuke en interessante avond en vooral een bijzonder initiatief van Stefan Vrancken. De kennisgevingen gingen via Facebook en dat is natuurlijk wat beperkt. Ook is er (nog) geen eigen website. Tegelijk was er zoveel belangstelling dat de 55 plaatsen in enkele dagen uitverkocht waren.

      Opmerking


      • #4
        Facebook moest men als organisatoren weglaten a.u.b. uit een aankondiging ook in de toekomst.
        Maar dat is mijn Meta visie.

        Het had natuurlijk ook hier kunnen staan op Mestreechonline.
        Iets te oud voor re-educatie
        iets te jong voor afdanking
        m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

        Opmerking


        • #5
          Tja, wat te doen als je niet op Facebook zit? Gelukkig is er Mestreech Online!
          En wie belangstelling heeft, moet met 55 beschikbare plaatsen wel een beetje alert zijn. De zittingen van februari en maart zijn op de website van het Pesthuis al uitverkocht, maar april, mei en juni (vanochtend) nog niet.

          Opmerking


          • #6
            Dan zal ik maar even aanvullen voor die geinteresseerden in april, mei en juni

            https://pesthuyspodium.eventgoose.co...afe-maastricht
            Iets te oud voor re-educatie
            iets te jong voor afdanking
            m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

            Opmerking

            Bezig...
            X