Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

kemediespeulers

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • kemediespeulers

    Vraag: mijn moeder, nu 92, heeft in de eerste helft van de 50-tigerjaren meegespeeld met de Kemediespeulers. Een toneelgroep die vooral speelde in Maastrichts dialect. Aan de krantenartikelen te zien waren ze behoorlijk populair maar er is helaas niet bijster veel terug te vinden op internet. Kan iemand mij helpen aan wat foto's of andere info rondom die voorstellingen?

  • #2
    Er staan drie foto's op de Beeldbank van het Historisch Centrum Limburg (RHCL), zij het dat een ervan in verband met auteursrechten slechts ter plekke is in te zien: https://beeldbank.rhcl.nl/resultaten.php?nav_id=1-0. De Kemediespeulers werden opgericht in 1942 of in de naoorlogse jaren; dat is me niet helemaal duidelijk.

    Opmerking


    • #3
      Beste VanRens,

      Een archief van het toneelgezelschap De Kemediespelers heb ik niet gevonden. Bij Regionaal Historisch Centrum Limburg (RHCL) en het daarmee samenwonende Sociaal Historisch Centrum voor Limburg (SHCL), beide op de Sint Pieterstraat 7 te Maastricht, bevinden zich vier archiefbestanden, waarin ergens de term 'kemediespeulers' voorkomt. Die archieven beschikken echter niet over een gedrukte/gedigitaliseerde catalogus, zodat exacte gegevens niet door mij konden worden gevonden. Waarschijnlijk gaat het om een of meer uitvoeringen van het gezelschap, bij een van de in de beschrijving genoemde organisaties. De meeste kans verwacht ik in de archieven van het SHCL, omdat men daar fotografisch materiaal vaak bewaart bij het papieren archief. Dit in tegenstelling tot het RHCL, dat fotomateriaal vaak onderbrengt in een fotocollectie.

      https://www.archieven.nl/mi/1540/?mi...emediespeulers
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 mei 2022, 20:46.

      Opmerking


      • #4
        Last edited by Breur; 26 mei 2022, 14:56.

        Opmerking


        • #5
          Dank voor reacties... Ik ben ietsje verder gekomen maar niet veel....Blijkbaar is er weinig bewaard gebleven.

          Opmerking

          Bezig...
          X