Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De tram

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • denie
    replied
    tram Maastricht-Kanne

    Vandaag heb ik de Historische Atlas van Maastricht, van Emile Ramakers, bestudeerd.
    Dit boek is een waarachtig kunstwerk, voor de liefhebbers is het smullen geblazen!

    Het boek toont veel schitterende afbeeldingen, met menig detail.

    De plattegrond van Maastricht uit ca 1914 heeft evenwel zulke kleine letters dat mijn ogen er pijn van zijn gaan doen.
    Mogelijk mede daardoor kan ik dan ook met geen mogelijkheid zien, dat "de tramlijn liep door de tamelijk smalle Cannerweg".

    Want dat zou ik nu precies willen zien: hoe verliep het tramtracée exact tussen het Cannerplein en het Grenskantoor Neercanne?

    Aan welke kant van de Cannerweg?
    Het is mijn oude schoolweg, en ik weet zeker dat de tramrails, richting Kanne, zich na Nekum aan de linkerkant van de Cannerweg bevond.

    Het boekje "Geschiedenis van de Cannerweg", van N.J.H. Schutgens, zegt er niets over.

    De publikatie van W.J.M. Leideritz, "De stoomtrams van Noordbrabant en Limburg", (1972), spreekt over "via de Elisabeth Strouvenlaan en Biesland naar Neer-Canne".

    Johan Blok, schrijver van "Trams in Midden- en Zuid-Limburg", meldt dat de tram Maastricht-Neercanne "via het Cannerplein en Cannerweg naar de grens met België bij Kanne" liep.
    Dus inderdaad de Cannerweg!
    Maar hoe dan?

    Leave a comment:


  • denie
    replied
    tram Maastricht-Kanne

    beste Ingrid,

    zeer bedankt voor al deze info!
    ik ga de Historische Atlas van Emile Ramakers bekijken.

    ja, het vorige plaatje is wél klein, maar ik meen toch te kunnen zien dat het tramspoor de Cannerweg volgde.
    ook zie ik m.i. die "anomieme veldweg", kom ik nog op terug.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Op dit kaartje is het traject van de tram goed te zien. (Tenminste, dat daacht ik. Om onduidelijke redenen komt het hier veel kleiner over dan het in mijn computer staat).

    Vanaf het Emmaplein liep het traject bij het Brandenburgerplein over de Elisabeth Strouvenlaan in de richting van het (huidige) Cannerplein, waar een splitsing optrad: rechts naar Tongeren, rechtdoor naar Kanne/Glons.
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door denie Bekijk bericht
    Als ik nu in die tijd op het Cannerplein instapte in de tram, en naar Kanne (richting Glons) wilde, dan maakte de tram al spoedig een flinke bocht naar rechts; zie de tekening van Sluiter, links beneden in de hoek. Was deze bocht naar rechts er werkelijk? Ging de tramlijn niet gewoon recht door, richting Servatiusbron, ongeveer over het terrein waar nu de Bieslanderweg ligt?
    De bocht die u ziet ligt ter hoogte van het driehoekige pleintje waar de Arcadiastraat ligt en de Cannerweg uitkomt op de huidige Bieslanderweg. Op een plattegrond uit ca. 1914 is te zien hoe de tramlijn door de tamelijk smalle Cannerweg loopt. Er ligt daar ook nu nog een duidelijke bocht.

    De tramhalte lag op de Tongerseweg (het gedeelte tussen het huidige Tongerseplein en het Cannerplein). De volgende haltes richting Kanne waren 'Biesland' en 'Nekum'.

    De Bieslanderweg, die bij raadsbesluit van 28 december 1951 met onmiddellijke ingang die naam kreeg, was 'een zijweg van de Kardoenweg' (nu Arcadiastraat). Die anonieme veldweg, waarschijnlijk weinig meer dan een karrepad, liep volgens het raadsbesluit 'ongeveer evenwijdig aan de Cannerweg'. Tegenwoordig sluit zij aan op de Cannerweg, waar deze voorbij het Musketiersplein naar de Jeker toezwenkt.

    Literatuur
    Emile Ramakers, Historische atlas van Maastricht (2007), p. 44.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 8 maart 2013, 00:39. Reden: correctie en aanpassing

    Leave a comment:


  • denie
    replied
    tram Maastricht-Kanne

    mooie kaart van J. W. Sluiter, van dik 100 jaar geleden!!

    als ik nu in die tijd op het Cannerplein instapte in de tram, en naar Kanne (richting Glons) wilde, dan maakte de tram al spoedig een flinke bocht naar rechts; zie de tekening van Sluiter, links beneden in de hoek.

    was deze bocht naar rechts er werkelijk?
    ging de tramlijn niet gewoon recht door, richting Servatiusbron, ongeveer over het terrein waar nu de Bieslanderweg ligt?



    Oorspronkelijk geplaatst door SJEF † Bekijk bericht
    Ir. J. W. Sluiter reconstrueerde ca. 1960 het verloop van de spoor- en tramlijnen in en om Maastricht.
    Linksboven is het goederenstation Boschpoort aan de huidige Frontensingel.
    Noordoostelijk daarvan het voormalige emplacement van de tramlijnen.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Minckeleers Bekijk bericht
    Zou de Jekerbrug in het Aldenhofpark, bij waterpoort De Reek, ook soms voor de tram zijn aangelegd ?
    Daar moet ik dus eerst de nodige boeken voor gaan raadplegen.
    En dat vergt veel tijd vanwege het nodige leeswerk.
    Dus even geduld, het antwoord zal volgen.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Minckeleers Bekijk bericht
    Volgens het kaartje heeft de paardentram dus de route Grote Staat - Helmstraat - Grote Gracht - Markt - Boschstraat gehad!
    Zoals reeds eerder vermeld:
    Route MOM.
    De Maastrichtse Omnibus-Maatschappij (MOM) reed de volgende route.
    Boschstraat, Markt, Grote Gracht, Helmstraat, Vrijthof, Grote Staat, Kleine Staat, Maastrichter Brugstraat, Maasbrug (Sint Servaasbrug; Aw Brögk), Wycker Brugstraat, Stationsstraat, Rijksweg en oprijlaan naar het Centraal Station, een traject van bijna twee kilometer.

    Leave a comment:


  • Minckeleers
    replied
    Volgens het kaartje heeft de paardentram dus de route Grote Staat - Helmstraat - Grote Gracht - Markt - Boschstraat gehad!

    En het stuk Achter de Barakken - Maagdendries - Lindenkruis naar de remise staat erop.

    Wel ontbreekt de tramhalte op de Hertogsingel bij de kruising met de Calvariestraat (Brandenburgerplein) op het kaartje.

    En dan kunnen we nu op zoek gaan naar restanten van de tramlijn.
    Het eerste wat mij invalt is de Jekerbrug naast het Pesthuis, daarvan heb ik gelezen dat deze voor de tram is aangelegd.

    Zou de Jekerbrug in het Aldenhofpark, bij waterpoort De Reek, ook soms voor de tram zijn aangelegd ?

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    De tram

    Ir. J. W. Sluiter reconstrueerde ca. 1960 het verloop van de spoor- en tramlijnen in en om Maastricht.
    Linksboven is het goederenstation Boschpoort aan de huidige Frontensingel.
    Noordoostelijk daarvan het voormalige emplacement van de tramlijnen.

    Last edited by SJEF †; 2 augustus 2009, 10:49. Reden: herstel schrijffout

    Leave a comment:


  • Minckeleers
    replied
    Een afbeelding van de locomotief met tram van de tramlijn Maastricht - Vaals in 1939 voor het Station in Wyck:





    Vanaf 1 januari 1929 was het begin- en eindunt van de tramlijn Maastricht - Vaals niet meer aan de Heerderweg, maar vlak voor het stationsgebouw gesitueerd (1929-1937).
    De beide foto's hierboven stammen hoogstwaarschijnlijk uit 1933.
    Op 1 maart 1937 ging de tramlijn Maastricht - Vaals definitief dicht en zette de LTM (Limburgsche Tramweg Maatschappij) op dat traject Kromhout dieselbussen in.

    NB Volgens mijn vorig bericht is de tramlijn opgeheven in 1938, dan zal het jaartal 1939 dat ik bij de foto vond incorrect zijn.
    Last edited by SJEF †; 2 augustus 2009, 14:01. Reden: toevoeging afbeelding en informatie

    Leave a comment:


  • Minckeleers
    replied
    On topic: de tram!

    Op een kaartje van de Wikipedia staat een overzicht van spoorlijnen en buurtspoorlijnen in Belgie.
    Van het kaartje van Belgisch-Limburg heb ik de regio rond Maastricht overgenomen:



    De zwarte lijnen zijn de spoorwegen, de groene en gele lijnen zijn trambanen.

    Op het kaartje staat:

    • de spoorlijn naar Hasselt met Station Boschpoort.
    • de tramlijn naar Maaseik (via de Brusselseweg ? )
    • de tramlijn naar Tongeren (via de Tongerseweg ? )
    • de tramlijn naar Glons (via het Jekerdal, overleden in 1939 )
    • de tramlijn naar Aken van de LTM (via de Akersteenweg, overleden in 1938 )

    De drie zwarte puntjes naast "Maastricht" zijn tramhaltes, op het Emmaplein, Brandenburgerplein en Cannerplein.

    Leave a comment:


  • Minckeleers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Of misschien is daar 'n pinautomaat met 'n rij wachtenden
    En ik dacht dat 't Lang Lies daar haar werkruimte had ...

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Caesar Bekijk bericht
    Sorry SJEF, volgens mij heeft Olijfje toch gelijk, vergroot de foto maar eens.
    Ik kan mij niet voorstellen dat zoveel mannen een transformatorpaal binnen gaan :(
    Ook volgens Calpurnia is dit een pispaal, ze stonden blijkbaar ook op het vrijthof
    In twee verschillende boeken, geschreven door twee verschillende schrijvers en die alletwee zeer deskundig zijn wat de geschiedenis van Maastricht betreft, staat deze foto waarbij vermeld staat dat het om een transformatorhuisje c.q. transformatorzuil gaat.
    In april 1931 tijdens de ombouw van het hoogspanningsnet, zijn de ronde transformatorhuisjes ('pepeperbussen') verwijderd, en vervangen door nieuwe, rechthoekige exemplaren.
    Ik vermoed dat er aan de transformator wordt gewerkt door een monteur, en dat een groepje nieuwsgierigen over zijn schouders meekijkt.
    Last edited by SJEF †; 30 juli 2009, 21:41. Reden: toevoeging informatie

    Leave a comment:


  • Caesar
    replied
    Sorry SJEF, volgens mij heeft Olijfje toch gelijk, vergroot de foto maar eens.
    Ik kan mij niet voorstellen dat zoveel mannen een transformatorpaal binnen gaan :(
    Ook volgens Calpurnia is dit een pispaal, ze stonden blijkbaar ook op het vrijthof
    Last edited by Caesar; 30 juli 2009, 19:34.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Je zou toch zeggen dat de mannen daar op hun beurt staan te wachten, weet je zeker dat 't geen 'pisbak' is..?
    Nee, het is geen 'pisbak' of urinoir; de urinoir had de vorm van een krul en was van een soort dik gaas gemaakt en was ongeveer 2 meter hoog.
    Het is wel degelijk een transformatorhuisje of transformatorzuil.
    Op diverse plaatsen in de stad stonden dergelijke 'peperbussen' zoals ze ook wel genoemd werden.
    Op de foto hieronder staan er nog twee op de Amsterdamse Schinkelkade.

    Leave a comment:

Bezig...
X