Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Eerste omwalling

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Eerste omwalling

    Ik loop al jaren met een vraag rond waar ik geen antwoord op vind. Toen ik gisteren op het terras bij café de Pieter zat kwam de vraag weer boven. Het zou kunnen dat ik deze hier al eens gesteld heb, maar toch.

    De muur die als eerste omwalling bekend staat (± 1229) is voor een groot gedeelte uit kolenzandsteen opgebouwd (kijk o.a. naar Helpoort en Lange Grachtje). Waar kwam deze steen vandaan? Beslist niet lokaal. Het meest voor de hand liggende is de streek ten noorden van Aken. Gezien de grote hoeveel die Maastricht nodig had moet het hier om een grote groeve gaan. Iemand?

  • #2
    Leuke vraag, Roboxxx. Ik weet bijna zeker dat daar wel een antwoord op komt - helaas niet van mij!

    Opmerking


    • #3
      Elizabeth den Hartog bespreekt in hoofdstuk 3 van Romanesque sculpture in Maastricht (2002) de verschillende soorten steen die in de Middeleeuwen in Maastricht, Aken, Luik en omgeving gebruikt werden als bouwmateriaal en bouwsculptuurmateriaal. Bij mergel en Nivelsteiner zandsteen worden een aantal middeleeuwse groeven met name genoemd; van kolenzandsteen (p. 56) wordt alleen globaal aangeduid waar deze te vinden is. Kolenzandsteen is, zoals het woord al min of meer zegt, een zandsteen uit het Carboon, en werd in deze omgeving van de 9e tot de 13e eeuw gebruikt voor vrijwel alle belangrijke gebouwen. De steen wordt gedolven langs de Maas, tussen Argenteau en Luik, ten zuiden van Luik en op veel andere plaatsen in België en Duitsland. In Zuid-Limburg zijn kleinere hoeveelheden te vinden in de Geulvallei ten zuiden van Epen en in de omgeving van Kerkrade. De abdij van Rolduc zal gebouwd zijn van lokaal aanwezige kolenzandsteen. Het is logischerwijze aan te nemen dat de Maastrichter kolenzandsteen afkomstig was uit de Maasvallei, aangezien die via de Maas makkelijk te transporteren was. Waarschijnlijk bevonden de groeven zich op de rechteroever van de Maas, tussen Cheratte en Wandre.

      Aldus Den Hartog. Ze verwijst verder naar een stokoud artikel 'Kunrader steen' van C. Ubaghs in De Maasgouw, 1889 (pp.125-126) en het boek Natuursteen in Monumenten van A. Slinger, H. Janse en G. Berends, Zeist, 1980 (p. 66).

      Opmerking


      • #4
        Een wandeling langs natuursteen in de binnenstad

        Interessant in dit verband is de publicatie van TNO: Maastrichter steen (pdf-document 16 pagina's).

        Opmerking


        • #5
          Ik kan jullie nog aanbevelen H. Janse en D.J. de Vries: Werk en merk van de Steenhouwer. Het steenhouwersambacht in de Nederlanden voor 1800. Een uitgave van Waanders Zwolle en de Rijksdienst voor de Monumentenzorg Zeist. ISBN 90-6630-307-7.

          Opmerking


          • #6
            Een interessant antwoord. Maar ik betwijfel of deze kolenzandsteen uit cheratte/Wandre komt.

            Als ik me goed herinner is de toestemming tot ommuring van de stad eenzijdig door de hertog van Brabant genomen. Onze Luikse prins bisschop was hier niet blij mee en ik meen me te herinneren dat hier ook wat wapengekletter bij kwam kijken.

            Hoe dan ook; er was een hoop "gezeik" met het Luikse. Het lijk me daarom sterk dat Luik bouwmaterialen leverde voor de ommuring.

            Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

            Opmerking

            Bezig...
            X