Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De Vestingwerken

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    de Stuers, Schaepkens

    Ja, daar was Stuers verschrikkelijk kwaad over. Vandalisme! Het afbreken van de kruittoren in Wijck.

    Twee uitgebreide levensbeschrijvingen gelezen van Arnaud Schaepkens en van zijn oudere broer Theodore. Net als broer Alexander alle drie tekenaar en schilder. Ik krijg de indruk dat Theodore het schilderen uitsluitend binnen heeft gedaan, gezien zijn onderwerpen, die vaak bijv. historisch waren of portretten, zelfs zijn paardenportretten waren uiterst gedetaileerd, ik vermoed toch eerder in het atelier uitgewerkt op basis van schetsen ter plekke dan op de ezel buiten. Bij Arnaud ben ik er iets minder zeker van. Van Alexander heb ik nog weinig gevonden. Ik ben heel benieuwd naar meer grafisch materiaal van deze tekenaars/schilders/etsers. Door de beschrijvingen en opgaven van gemaakte werken word ik erg nieuwsgierig. Waar is dat te vinden?

    Opmerking


    • #17
      Vestingwerken Maastricht

      Een lijst van begrippen en vaktermen in de vestingbouwkunde is te raadplegen op de volgende twee webpagina's.

      http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...stingbouwkunde .

      http://www.coehoorn.nl/begrippenlijst/alfabetisch.html .

      http://www.coehoorn.nl/ .

      Dan is er ooit door DSM in 1982 een kalender uitgegeven, met als thema en titel: Vesting Maastricht.
      De redactie was in handen van DR MR H.H.E WOUTERS en L.J. MORREAU.
      Zeer de moeite waard; alleen al om de schitterende foto's en afbeeldingen in groot formaat.
      Nog sporadisch te koop via het modern antiquariaat en zeer in prijs variërend.
      Zoeken (en eventueel online bestellen) via:

      http://www.boekwinkeltjes.nl/ .

      http://www.antiqbook.nl/ .
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #18
        Stadsomwalling

        Grote inspectie vestingmuren

        STADSOMWALLING

        Wanden worden bekeken na afbrokkelen van de verdedigingswal in Lang Grachtje

        De gemeente Maastricht wil snel een grote inspectie houden van alle vestingmuren in de stad.
        Maastricht wil weten waar de zwakke plekken in de muren zitten en of die gerestaureerd kunnen worden.
        De inspectie wordt onder meer gehouden omdat onlangs enkele stukken muur van de stadsomwalling aan het Lang Grachtje afbrokkelden.
        De gemeente heeft dat stuk muur uit veiligheidsoverwegingen inmiddels afgezet met hekken.
        Oorzaak van de afbrokkeling is volgens de gemeente de ouderdom van de muur.
        Om goed in beeld te krijgen waar nog meer zwakke plekken zijn in de voormalige verdedigingsmuren van de stad, wil Maastricht een gedetailleerde inspectie starten.
        Geen eenvoudige klus, zo geeft gemeentelijk woordvoerder Math Wijnands aan.
        „Omdat de muren flink begroeid zijn, zit je ook met de Flora- en Faunawet.
        Er kunnen zeldzame planten op groeien, vandaar dat we eerst een vergunning moeten aanvragen voor de inspectie.
        Pas als die er is, kunnen we starten.â€
        Een datum van aanvang durft Wijnands nog niet te noemen.
        De omwalling aan het Lang Grachtje, de eerste stadsomwalling van Maastricht, wordt sinds het afbrokkelen van de stenen nauwgezet in de gaten gehouden door de gemeente.
        Wijnands: „Zo gauw weer ergens iets afbrokkelt, grijpen we meteen in.
        Dat betekent eerst kleine herstelwerkzaamheden verrichten en dranghekken neerzetten.
        Groot onderhoud kan pas worden verricht na inspectie en na het verkrijgen van de vergunning.â€
        Wat André Martin, eigenaar van het naastgelegen café De Pieter betreft, worden de hekken zo snel mogelijk weggehaald.
        „Natuurlijk begrijpen wij ook dat het veilig moet zijn, maar dit ziet er niet uit.
        Wij, en met ons al die toeristen die hier langs komen, kijken al anderhalve maand tegen die hekken aan.
        Mensen Mensen willen hier foto’s maken bij die stadsomwalling.
        Erg mooi, met dat ijzer erbij.â€
        Ook het aantal hekken steekt de eigenaar van De Pieter.
        „Er staan er een stuk of vijf.
        Waarom niet één of twee hekken? dan zien de mensen ook wel dat ze moeten opletten.â€
        Martin pleit voor een snelle opknapbeurt.
        „Volgens mij moet het niet zo moeilijk zijn om eerste herstelwerkzaamheden te doen.
        Groot onderhoud kan dan altijd nog komen, maar dan kunnen die hekken tenminste weg.â€

        © door Stefan Gybels
        Dagblad De Limburger
        30-07-2010
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #19
          "Oorzaak van de afbrokkeling is volgens de gemeente de ouderdom van de muur".

          Statement van het jaar !

          „Omdat de muren flink begroeid zijn, zit je ook met de Flora- en Faunawet.
          Er kunnen zeldzame planten op groeien, vandaar dat we eerst een vergunning moeten aanvragen voor de inspectie.
          Pas als die er is, kunnen we starten.â€

          Wat wil Maastricht nu: vestingstad, plantbiotoop, toeristencentrum, culturele hoofdstad? Combi is tot mislukken gedoemd, tenzij je ieder jaar alle vestingmuren wil controleren en kleine schades, na uitvoering van heel veel achterstallig onderhoud - repareert. Ik zou zeggen probeer eerst eens het openbare groen in de stad Maastricht op een aanvaardbaar niveau te brengen en geeft geen miljoenen uit aan vestingwerken als je deze vestingwerken niet (deskundig) wil beheren als vestingwerken. Er zijn b.v. grote hoeveelheden kanonkogels afkomstig uit de Maastrichtse vestingwerken beschikbaar. Deze bevinden zich nu buiten Maastricht. Kunnen gemakkelijk naar Maastricht gehaald worden, maar dan begint het probleem: boe, wie en hoe ?
          Last edited by Breur; 30 juli 2010, 10:11.

          Opmerking


          • #20
            Met veel interesse las ik het artikel in de krant.
            Ook oudere berichten over de vestingwerken.
            Maar het is me niet echt heel duidelijk geworden of de Maastrichtse Vestingwerken nu al een Rijksmonument zijn of zelfs Wereldhistorisch erfgoed zijn via de UNESCO. Daar het natuurlijk van belang is welke status de vestingwerken hebben inzake de aanbestedingen die allemaal nog zullen moeten worden doorlopen.
            Procedures, procedures en dat kost tijd.
            Ook de Collegenota van 7 januari 2010 is erg vaag daarover, echter toont wel dat er sowieso al een jaarlijks tekort is zie daarvoor de pdf:
            http://www.maastricht.nl/web/file?uu...0-6a1ac47a9ca6

            maar dat zoiets tijd kost zoals in die nota weergegeven staat is evident als de financiële middelen krap worden.
            een nieuwe invulling van fondsenwerving middels het Preuvenemint?

            mvg
            ik ben verguisd

            Opmerking


            • #21
              Verworpen motie tegen verdere afbrokkeling vestingwerken.

              Het wordt er op Mestreech Online niet overzichtelijker op....:(
              Er zijn 2 threads over de Vestingwerken, namelijk deze thread en deze.
              Dus ik moest kiezen voor mijn stukje..... Het werd, volstrekt willekeurig, deze thread.

              In de begroting 2011 (Blz. 90, punt 1.4 Monumenten en Archeologie) van de gemeente Maastricht vinden we onderstaande quote terug:
              "(..)
              Onderhoud vestingwerken. In de concept vestingvisie en in de Kaderbrief 2010 is melding gemaakt van achterstallig onderhoud (ca. € 335.000) en tekorten op het structureel onderhoudsbudget (jaarlijks ca. € 115.000). Het achterstallig onderhoud is een gevolg van het tekortschietende onderhoudsbudget. Bij vaststelling van de
              Vestingvisie in december 2010/januari 2011 zal een besluit worden genomen over onder andere de gewenste financiële onderhoudsambitie. Deze wens wordt integraal afgewogen in de Kaderbrief 2011. Dit betekent dat in 2011 geen extra middelen voor onderhoud beschikbaar zijn. (..)
              "

              Als je dan naar onderstaande foto's kijkt

              en

              en je ziet het toenemende verval van de vestingwerken,
              is het niet raar dat de LPM een motie indiende tijdens de laatste raadsvergadering over de begroting 2011 op 9 november 2010 j.l., om deze bezuiniging van € 115.000,- terug te draaien.

              De motie werd alleen gesteund door de SP. :(
              Wel heeft de wethouder, Gerdo van Grootheest, toegezegd dat in januari 2011 in de commissie Stadsontwikkelingen, de kwestie rond de renovatie van de Vestingwerken nader zal worden besproken.
              Last edited by SJEF †; 21 november 2010, 21:25. Reden: afbeeldingen zichtbaar gemaakt
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier
                Zal wel aan mij liggen, maar ik snap er niets meer van :(
                Pier, je plaatste geen jpg bestand tussen image tags, maar zoiets:

                http://www.mijnalbum.nl/Album=4VCMA8QU .
                Je ziet, het eindigt niet op jpg, maar is gewoon de naam van een compleet album en is dus een URL, dat geplaatst wordt tussen de URL tags en niet tussen de image tags.

                Een afbeelding eindigt altijd op jpg.
                Ik zag dat je de afbeeldingen geplaatst had via Mijn Album.
                Rechtsklik op de betreffende afbeelding en kies voor: Afbeeldings URL kopiëren.
                Via Ctrl+V (= plakken) wordt de afbeelding in een nieuwe tab van je webbrowser zichtbaar.

                http://forum.mestreechonline.nl/imgcache/9316.png .

                Of via de image tags zichtbaar in dit bericht:

                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #23
                  Motte

                  Als MO er regelmatig door een serverfout uitligt, is zelfs de verstokte MO'er welhaast verplicht om naar buiten te gaan voor empirisch onderzoek.

                  Aangezien het vandaag een prachtige, welhaast lenteachtige, dag was ging ik eens kijken hoe Natuurmonumenten bezig is met de metamorfose van de St. Pietersberg.
                  Echter, als je op zoek bent naar het een, vind je vaak iets heel anders.

                  Zo kwam ik onderstaand brodje tegen.


                  Ik weet niet of de tekst nog helemaal leesbaar is, maar het gaat dus over het VESTINGWERK DE MOTTE.
                  Ik geef toe, dat ik er nog nooit van gehoord had.
                  De Motte is nu geheel overwoekerd en ligt er zo bij


                  Dus wat doet en echte MO'er bij thuiskomst?
                  Juist, hij kijkt of er op MO al een thread bestaat over de Motte.
                  Voor zover ik kan nagaan is de Motte nog niet genoemd op MO.
                  Dan maar voor aanvullende informatie de HEM (Historische Encyclopedie Maastricht, van Dr. P. Ubachs en Drs. I. Evers) erbij halen.
                  Als je op "Motte" zoekt wordt je doorverwezen naar "Tombe".

                  De HEM vermeldt (samengevat) dat de Motte een Middeleeuwse burchtheuvel was op de westzijde van de St. Pietersberg t.h.v. hoeve Nekum, met resten van een vierkante toren (donjon).
                  De burchtheuvel is in de 14de eeuw al verlaten.
                  Een van de volksnamen was "de Franse Batterij".

                  Of "de Motte" thuis hoort bij deze thread weet ik eerlijk gezegd niet, want wellicht is het een voorloper van de vestingwerken die in deze thread zijn besproken. Dus als Breur of iemand anders een beter plaats vindt voor dit bericht, kan het wellicht verplaatst worden.
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Als MO er regelmatig door een serverfout uitligt, is zelfs de verstokte MO'er welhaast verplicht om naar buiten te gaan voor empirisch onderzoek..
                    Pier: waarom niet geraadpleegd: http://www.grafmonumentensintpieter.nl/eijssen.htm

                    Opmerking


                    • #25
                      Ik ben daar ook al eens wezen kijken. Dit staat in wikipedia:

                      De Tombe (motte)


                      De Tombe
                      De Tombe is een op de westflank van de Sint-Pietersberg bij Maastricht gelegen restant van een laat-middeleeuwse motte aan de rand van het ENCI-bos. Van oorsprong stond bovenop de berg een kasteel. Fundamenten van de toren zijn in 1920 blootgelegd, van de rest van de bebouwing is anno 2008 niets meer te zien. De top van de heuvel is verstoord door recente ingravingen. Wel is er nog een restant van de gracht aanwezig. De kasteelberg heeft een doorsnede van 30 meter en een hoogte van 8 meter. Franse, Spaanse en Staatse legers hebben de motte in het verleden gebruikt om de stad Maastricht te bestoken. Om die reden wordt hij dan ook wel Spaanse Heuvel of Napoleonsberg genoemd. Enkele andere namen die worden gegeven aan de motte zijn Ouden Borg, Ouborch, Vetus Castrum, De Oude Tombe, Brommelentrom, Franse Batterij. De motte is onlangs volledig gerestaureerd door de eigenaar vereniging Natuurmonumenten. De Tombe heeft de status van rijksmonument, het terrein is voor de plaatselijke cultuur-historie van belang en zeldzaam


                      http://www.kich.nl/kich2010/rapport....entnr&id=28021

                      Opmerking


                      • #26
                        Zou een deel van die motte niet afgegraven worden in de allerlaatste oprisping van ENCI? Er staat me vaag iets bij dat daar sprake van was een paar jaar geleden. Zo te zien is dat van de baan en wordt-ie nu zelfs opgeknapt.

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                          Zou een deel van die motte niet afgegraven worden in de allerlaatste oprisping van ENCI? Er staat me vaag iets bij dat daar sprake van was een paar jaar geleden. Zo te zien is dat van de baan en wordt-ie nu zelfs opgeknapt.
                          Dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
                          Ten eerste ligt de Motte buiten het afgravingsgebied en ten tweede vermeldt het bord dat het een "Rijksmonument" betreft.
                          Last edited by Pier; 27 maart 2020, 15:55.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #28
                            [ame]http://www.youtube.com/watch?v=UGrB6WS9eI8[/ame]

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                              Je moet het maar weten, je moet het maar weten.....

                              Weer iets geleerd vandaag.
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • #30
                                Archeologisch Onderzoek terrein klevarie waarschijnlijk de fundering van een kruittoren.
                                wie weet hier meer van

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X