Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Lang Grachtje

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Lang Grachtje

    In het Verkade-album 'Onze groote rivieren' komt een afbeelding voor van het Lang Grachtje, gezien in westelijke richting, net voorbij de Sint Hilariusstraat (zie afbeelding).
    Ik heb daar foto's gemaakt in o.a. 1994 en 2002. Op de foto van 2002 is er pal tegen de oude stadswal een groot wit gebouw verrezen.
    Mijn vragen die hopelijk iemand kan beantwoorden:
    - in welk jaar is dat gebouw daar neergezet?
    - hoe heeft dat kunnen gebeuren?
    Bestanden bijvoegen

  • #2
    Kleine Looiersstraat 3 A / C is gebouwd in 2003 als appartementen complex in Postmoderne stijl en is door de hele Welstand Monumenten commissie procedure vanuit elk standpunt bekeken en beoordeeld. Dus.
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

    Opmerking


    • #3
      Dank je wel voor deze reactie, Antonius.
      Mij lijkt het toch een aantasting van het oude stadsgezicht.
      Ik vind het geen gezicht.
      Blijkbaar was het niet beschermd genoeg.

      Opmerking


      • #4
        Een verschil van mening kan men hebben, echter daar beslissen wij als leken niet over en dat is maar goed ook.
        Er staan beslist meer gebouwen die een nog hoger lelijkheidsgehalte hebben in Maastricht. En dat zijn historiserende alsook moderne gebouwen. De fractal die Maastricht uitmaakt wordt niet altijd begrepen en aangewend in een nieuwbouw door de architect in kwestie.
        Iets te oud voor re-educatie
        iets te jong voor afdanking
        m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

        Opmerking


        • #5
          p.s.
          Nieuwe wetgeving en nieuwe inzichten moeten ook een vertaling krijgen in de gebouwde omgeving. Als ook de economie en uitvoerbaarheid.
          En voor die bewoner van zo'n nieuwbouw is een mate aan comfort en privacy ook belangrijk. Zoek maar eens een fijn appartement in Maastricht.
          Iets te oud voor re-educatie
          iets te jong voor afdanking
          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
            p.s. Nieuwe wetgeving en nieuwe inzichten moeten ook een vertaling krijgen in de gebouwde omgeving.
            Ik meen dat het betreffende pand nu Kleine Looiersstraat 1 is en dateert van 1997. Wanneer men het bekijkt vanuit de Kleine Looiersstraat is het vrijwel even hoog als de panden ernaast en elders in de straat. Alleen vanaf het Lang Grachtje is het opvallend 'anders'. Dat komt vooral doordat ook de achterzijde wit geschilderd is. Als die een meer 'natuurlijke' kleur zou hebben, zou het contrast niet zo enorm zijn.

            https://www.amh-makelaars.nl/aanbod/...oiersstraat-1/

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door edbus
              (..) Op de foto van 2002 is er pal tegen de oude stadswal een groot wit gebouw verrezen.
              Mijn vragen die hopelijk iemand kan beantwoorden:
              - in welk jaar is dat gebouw daar neergezet?
              - hoe heeft dat kunnen gebeuren?
              Raar, ik loop met enige regelmaat langs dit gebouw, maar het is mij feitelijk nooit (storend) opgevallen.
              Maar edbus heeft wel een punt!

              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
              (...)
              Dat komt vooral doordat ook de achterzijde wit geschilderd is. Als die een meer 'natuurlijke' kleur zou hebben, zou het contrast niet zo enorm zijn.
              (...)
              En toch...... hoe langer ik naar de foto van 2002 van edbus kijk, hoe minder storend ik het gebouw vind in deze historische omgeving.
              Ik heb zelfs het idee dat de witte kleur net goed past bij het totaalplaatje.
              Voordat het nieuwe gebouw er stond was de achtergrond - getuige de foto in de Verkade-album - namelijk ook al wit.

              Maar smaken (mogen) verschillen.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Voordat het nieuwe gebouw er stond was de achtergrond - getuige de foto in de Verkade-album - namelijk ook al wit.
                Het is deels een kwestie van gezichtspunt. Veel is er van die huizen aan de Grote Looiersstraat op het plaatje niet te zien. Best mogelijk dat de Verkade-tekenaar zich een dichterlijke vrijheid heeft veroorloofd; ze zijn in elk geval lastig te herleiden.

                Anderzijds: Gezien de foto's op de beeldbank van het HCL waren de gevels van de huizen aan de Grote Looiersstraat vanaf de hoek Achter de Molens in de jaren 1920 tot minstens jaren 1960 wit geschilderd, terwijl momenteel de bakstenen muren zijn blootgelegd: https://www.google.com/maps/@50.8455...7i13312!8i6656. Mogelijk een gevolg van de vele restauraties vanaf de jaren 1980.
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 18 januari 2021, 18:54.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                  Ik meen dat het betreffende pand nu Kleine Looiersstraat 1 is en dateert van 1997.
                  excuus ik kijk altijd op openstreetmap betreffende huisnummers ( 1997 oei dan heb ik m'n foto's verkeerd gearchiveerd )
                  overigens ik was er eens gaan kijken toen het net te koop stond of het misschien iets voor mij was, heel vervelend met een terras en hangstudenten naast je slaapkamerraam


                  Als je in het Centrum wilt wonen kijk goed uit je doppen wie er 's nachts allemaal rondhangen en lallen en brallen.



                  Bestanden bijvoegen
                  Iets te oud voor re-educatie
                  iets te jong voor afdanking
                  m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                  Opmerking

                  Bezig...
                  X