Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Aquarel St-Nicolaaskerk en Vrouwe Basiliek

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Aquarel St-Nicolaaskerk en Vrouwe Basiliek

    Hallo

    Al enige jaren deze aquarel in mijn bezit betreffende de St-nicolaaskerk (gesloopt 1837) en de Vrouwe basiliek.
    Ik ben op zoek naar de maker van dit werk en alle overige info betreffende deze kerken.
    Daarnaast wie kan mij iets vertellen betreffende de maker van dit fraai werk.....
    Uit de signatuur haal ik de naam P.D Linkens ? kan echt totaal niets vinden van deze persoon.?

    Op het internet zijn ook weinig afbeeldingen te vinden betreffende de St-Nicolaaskerk omdat deze al gesloopt.
    Zou dan ook dit weer een bepaalde waarde hebben want volgens mij is het best apart?

    Ik hoop hier enige info te vinden betreffende dit werk.....

    Vr gr Arie44

  • #2
    Het internet is niet zaligmakend!

    Uw aquarel zou kunnen zijn gemaakt door Pierre H. Lipkens (1773-1826), een kunstschilder die woonde aan de Bokstraat. De oostzijde van deze straat is later afgebroken. Tegenwoordig heet het daar Van Hasseltkade. Probleem is echter dat Lipkens in 1826 overleed en uw aquarel de datering 1844 draagt. Ik weet niet of P.D. Lipkens een zoon van de kunstschilder zou kunnen zijn.

    Anderzijds vraag ik mij af, of deze aquarel wel echt door een Lipkens gemaakt is. Hij lijkt buitengewoon op een afbeelding die Alexander Schaepkens maakte van de Nicolaaskerk, dus misschien is het daarvan een kopie. Werk van Pierre H. Lipkens is aanwezig bij het Regionaal Historisch Centrum Limburg, Sint Pieterstraat 7 in Maastricht. Het zou misschien de moeite waard zijn de signatuur eens te vergelijken met ander werk. Degene die u daar het best over zou kunnen inlichten is de heer Andreas, hoofd van de historisch-topografische atlas (zeg maar: de prenten-, kaarten- en fotocollecties).

    Wat betreft Pierre H. Lipkens: hij was de eerste directeur/tekenmeester van de Stadstekenschool, waar hij de leerlingen vooral technisch tekenen moest onderwijzen. Zijn voorkeur ging echter uit naar de meer artistieke zijde van het vak. Over zijn bewind aan de tekenschool kunt u meer lezen in:

    * (Vierkant Maastricht, 14), Maastricht 1990, pp. 27 en volgende [Evers].
    * Publications [PSHAL] jaargang 67 (1931) 175-186 [Blonden].
    * J.G.J. Koreman, 'Geteeckent tot Maestricht', Maastricht 1981, met op pagina 126 een potloodtekening van Lipkens.
    * Ubachs/Evers, Historische Encyclopedie Maastricht,Publications 142 (2006) 189-251 [Evers].

    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 december 2017, 13:48.

    Opmerking


    • #3
      Hallo ingrid

      bedankt voor je reactie..
      Je bedoelt vast de afbeelding die ik heb geplaatst waarvan de aquarel een kopie zou kunnen zijn...
      Het betreft wel een orgineel aquarel en inderdaad zou dit een voorbeeld geweest kunnen zijn voor dit werk.

      Helaas is er verder weinig te vinden betreffende de schilder wel inderdaad 4 tekeningen gevonden van P.H Linkens in de beeldbank van het RHCL
      Deze kan hem niet gemaakt hebben gezien zijn sterf datum 1826..

      Ik ga met hun contact opnemen en kijken of hun misschien meer weten en kijken of ik er verder mee kom...
      Het blijft een fraai werkje en vind het leuk om het verder uit te zoeken..

      bedankt nogmaals

      Opmerking


      • #4
        Gebeld met het Regionaal historisch Centrum Limburg daar hadden ze totaal geen idee waar ik het over had en werd er gezegd daar weten wij niets van?
        Ook contact gehad met het BonnefantenMuseum daar werd ik dusdanig bot te woord gestaan door een mevrouw. Voor ik de kans kreeg iets te vertellen betreffende het aquarel kreeg ik te horen. " gaat u maar naar een veilinghuis laat het daar taxeren en succes" ik gaf aan het om het werk te schenken aan het museum waarop ik te horen kreeg "schenkingen doen wij niet aan" ik
        heb daarop gereageerd "laat maar zitten en heb de telefoon uit gedaan"

        Helaas dat het op deze manier moet heb meerdere werken ooit aan een museum geschonken maar dit nog nooit meegemaakt.
        Maar ach we gaan verder met de zoek toch betreffende dit werk....

        Opmerking


        • #5
          Dat men bij het Bonnefantenmuseum geen belangstelling had, is wel verklaarbaar. Dit museum heeft nu eenmaal een ander collectiebeleid. Wel jammer dat de afwijzing zo bot overkwam. Theoretisch zou u ermee naar het Museum op het Vrijthof kunnen gaan, omdat men daar in elk geval nog een beleid heeft dat enigszins op de Maastrichtse geschiedenis is gericht. Anderzijds heeft men weinig ruimte, zodat de collectie niet onbeperkt kan groeien. Als u het werk zou willen schenken, geloof ik dat het bij het RHCL nog het best onder dak zou zijn. Daar beschikt men ook over de nodige expertise. De telefonische reactie begrijp ik dan ook niet helemaal.
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 25 mei 2016, 13:20. Reden: correctie

          Opmerking


          • #6
            1. Pierre Henri (Petrus) LIPKENS

            De ouders van Pierre Henri (Petrus) LIPKENS waren:

            Antonius LIPKENS werd geboren omtrent 1752. Antoine overleed 1 oktober 1817, 65 jaar oud te Maastricht.

            Marie VOSKUYL (VOSKUIL) Marie overleed 27 oktober 1808 te Maastricht.

            Pieter Hendrik werd geboren op 18 december 1773 te Maastricht.
            Pieter Hendrik huwde Maria Anna Wilhelmina CAZAUX (de dochter van Jean CAZAUX en Anna Agneta PEILL) 18 mei 1802 te Maastricht.
            Pieter Hendrik en Maria werden gescheiden op 9 maart 1820 op Maastricht.
            Pieter Hendrik huwde Maria Anna Elisabeth JANSSEN (dochter van Jan Medard JANSSEN en Maria Joanna FREHER) 18 maart 1823 te Maastricht.
            Pieter Hendrik en Maria kregen de volgende zoon:

            i. Pieter Antoon Desiré LIPKENS geboren op 17 januari 1824 te Maastricht. Hij huwde Hubertina Agnes Clementia CRETS 8 mei 1855 te Maastricht.

            Pieter Hendrik overleed 4 augustus 1826 te Maastricht.

            Opmerking


            • #7
              Vergelijk de handtekening uit 1855:


              Last edited by Breur; 26 mei 2016, 15:45.

              Opmerking


              • #8
                Beste Arie,

                Ik heb een en ander nagevraagd bij de heer Andreas van het RHCL. Ofwel u heeft niet rechtstreeks naar hem gevraagd, ofwel men heeft u verkeerd ingelicht. In elk geval heeft hij nog wat zaken nagekeken in verband met de heren Lipkens. Een deel daarvan is een aanvulling van wat inmiddels door Breur hierboven is geplaatst.

                Wat mij opviel bij bovenstaande handtekening is, dat Petrus (Pierre) Lipkens (1873-1826) wordt bij zijn huwelijk in 1802 met M.A.W. Cazaux 'Pierre Henri' genoemd (Franse Tijd!). In de akte van scheiding uit 1820 is het 'Pieter Hendrik'.
                In de akte plus -bijlagen van zijn huwelijk in 1823 met M.A.E. Janssen, evenals bij de doop van zijn zoon (1824) en zijn eigen overlijden (1826), is het (correct) 'Petrus'.

                De heer Andreas schrijft tevens:

                'Het is wel jammer dat Arie44 alhier niet correct is geholpen! Ik heb hem in elk geval niet aan de lijn gehad. Ik had dinsdag tot 13.00 uur studiezaaldienst. Mogelijk heeft hij in mijn middagpauze gebeld.'

                Misschien moet u het nog eens proberen, Arie?
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 december 2017, 13:51.

                Opmerking

                Bezig...
                X