Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Tafelstraat 13

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Tafelstraat 13

    De Tafelstraat 13 in Maastricht.

    Het is één van die plekjes in het hartje van de stad die zelfs veel Maastrichtenaren niet kennen.
    Er hangt een serene rust in de straat.
    Verdwaalde toeristen kijken naar de deur van nummer 13.
    De mooi versierde ingang verbergt het studentenpastoraat 'Tafelstraat 13'.
    De plek waar studentenpastor Roel Bosch al negen jaar lang werkt.
    Een decennium werken in deze stad zit er voor hem niet in, Bosch vertrekt binnenkort voor zijn werk naar Zeist.
    'Zit ik wel op het goede spoor met mijn studie?
    Maak ik de goede keuzes in mijn vriendschappen?'
    Het zijn zomaar enkele vragen die Roel Bosch (50) krijgt als pastor van studenten.
    Sinds 1999 werkt de geboren Hagenaar in Maastricht.
    Als studentenpastor ontfermt hij zich met name over Nederlandse en buitenlandse studenten van de Universiteit Maastricht (UM) die op zoek zijn naar een luisterend oor, een goed gesprek of een 'thuis' ver van huis.
    Maar ook stafleden van de UM weten de pastor te vinden.
    De studenten die vaak op Tafelstraat 13 komen zijn niet de types die tot diep in de nacht op stap gaan.
    Of zoals Bosch het zegt: "Vaak zijn het studenten die balen van het sfeertje waarin je een paar keer per week als student aangeschoten moet zijn.
    Soms gaat het om jongeren die al iets in hun leven hebben meegemaakt zoals het verlies van familieleden."
    Naast zijn werk als studentenpastor is Bosch ook predikant voor de protestantse gemeenschap in Eijsden.
    Heel ander werk dan dat in de Tafelstraat 13.
    De protestantse gemeenschap in Eijsden telt zo'n vijftig adressen.
    Toch wordt het kleine kerkje, volgens Bosch niet groter dan een flinke huiskamer, goed bezocht.
    "Het is een heel mooi kerkje dat door het mooie schilderwerk eigenlijk al een attractie op zichzelf is.
    En er hangt een hele warme en gastvrije sfeer", vertelt Bosch.
    Ondanks het plezier in zijn werk heeft de studentenpastor/ predikant toch besloten zijn werk in Zeist verder te zetten.
    Het combineren van de twee functies wordt hem op de duur toch wat zwaar.
    En volgens de pastor heeft hij in Maastricht wel bereikt, wat hij wilde bereiken.
    Tijd voor een nieuwe uitdaging.
    Bosch neemt daarom vrijdag 27 juni afscheid van het studentenpastoraat met een symposium en een receptie.


    Bourgondisch.
    Bij één van de bezoeken die Bosch aan zijn nieuwe werkplek in Zeist bracht, merkte hij dat de Bourgondische levensstijl in Maastricht toch zijn sporen heeft achtergelaten.
    "Tussen twee bezoeken door kregen we een wit broodje met ham en een wit broodje met kaas.
    Dat zouden ze hier in Maastricht nooit zo aanpakken.
    Maar goed, daar komt ook wel bij dat ik van lekker eten houd", glimlacht de studentenpastor en predikant.
    Wat Bosch het meest zal missen aan het werken in Maastricht is de menselijke warmte.
    Mooie herinneringen koestert hij dan ook aan de stad.
    "Ik zal Maastricht herinneren als een prachtige, groene stad met veel historie en vaak mooi weer.
    En die mensen die hier wonen zijn echt groots op hun stad."
    Opvallend is dat Bosch, in tijden van ontkerkelijking, nooit te klagen heeft gehad qua bezoekersaantallen van de door hem georganiseerde activiteiten.
    Ook niet in zijn protestantse gemeenschap in Eijsden.
    Hoe dat te verklaren valt?
    Volgens Bosch houden veel mensen er van als een gemeenschap overzichtelijk is.
    "Een familie is vaak te klein, een stad te groot.
    In ieder mens zit dan ook een dorpje."
    Dat gevoel van dat dorpje vinden de bezoekers in het protestants kerkje in Eijsden en bij het studentenpastoraat aan Tafelstraat 13.
    Voor Bosch begint na Maastricht en Eijsden nu een nieuw avontuur.
    Voor hoelang weet hij zelf ook niet.
    "Dat ligt dan aan mijn pensioensgerechtigde leeftijd."
    Maar na zijn vertrek zal Bosch zeker nog eens terugkeren.
    Al is het maar om mee te helpen tijdens Musica Sacra in september.

    Muisklik hier voor meer informatie over het Katholiek Studentenpastoraat Maastricht.
    En voor meer info over de oecomenische studentenekklesia Tafelstraat 13 moet je hier muisklikken.
    Last edited by Toller; 15 december 2014, 13:38.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    http://www.l1.nl/popups/mediaplayerp...eoId/1_2666011
    Bron L1 nieuws.

    Reportage: studentenpastor UM houdt ermee op
    De studentenpastor van de Universiteit Maastricht stopt ermee. Na 10 jaar vindt Roel Bosch het welletjes geweest, en verlaat hij 'Tafelstraat 13', het studentenpastoraat van Maastricht.
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

    Opmerking

    Bezig...
    X