Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

XII Apostelen

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Het beeld van de H. Lambertus is vervaardigd in 1895 door Atelier J.W. Ramakers & Zonen uit Geleen. Ik heb zo het idee dat de overige kerkmeubelen (altaar en kerkbanken), gezien de modellen ook van Atelier Ramakers komen. Is het mogelijk om de een na laatste foto op groter formaat te zien?

    Opmerking


    • #17
      Ha, een stem uit het verleden!

      Bijgaand een ingezoomde uitsnede van de betreffende foto, zoals hij is afgebeeld op p. 79 van het boek van Jansen over het XII Apostelenhuis. Click image for larger version

Name:	XII Apostelen, kapel.JPG
Views:	93
Size:	467,5 KB
ID:	101839

      Opmerking


      • #18
        Hallo Joep,

        De kapel van het XII Apostelenhuis werd aanbesteed in 1901 en in vijftien weken gebouwd. Ingezegend op 19 december 1901, architect J. van Gils. De aankleding schijnt geleidelijk tot stand gekomen te zijn. In 1910 werd voor 230 gulden een biechtstoel aangeschaft (leverancier niet genoemd en geen afbeelding gevonden). De kruisweg dateert van 1912 (85 gulden). Jansen noemt slechts een enkele aanschaf, maar in het archief van de XII Apostelen moeten in de notulenboeken tal van gegevens te vinden zijn.
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 18 juli 2020, 10:54.

        Opmerking


        • #19
          XII Apostelenhuis, wanneer kwam de beschildering?

          De gevels aan de binnenzijde van de hof van het XII Apostelenhuis zijn beschilderd met landschappen en huisjes. Die schilderingen moeten behoorlijk oud zijn, want ze zijn reeds te zien op vooroorlogse foto's. Dat geldt ook voor de glazen kap die langs de gevels hangt. Waarschijnlijk zijn beide gelijktijdig aangebracht. Dat moet tussen 1910 en 1920 zijn gedaan. Heeft iemand een meer exacte datum?



          Opmerking


          • #20
            Beste Ingrid, leuk weer van je te vernemen! Hopelijk gaat het je wel in deze merkwaardige tijd! Dank je voor de vergroting van de foto! Je weet dat ik veel overleg met Sander van Daal. Ik heb hem jouw vergroting van het interieur van de kapel voor gelegd. Ook hij zegt dat het heel goed mogelijk is dat dit van Ramakers uit Geleen komt. Buiten dat de stijl veel overeen komt maar ook dat het H. Lambertusbeeld van Ramakers is (1895) maar ook omdat Ramakers het kapel van de Zrs. Onder de Bogen in Maastricht in de eerste jaren van de 20e eeuw bemeubeld heeft. Deze nonnen verzorgden de bewoners van dit huis.

            Weet jij waar het archief van het XII Apostelenhuis is, RHCL in Maastricht?

            Vraag van Sander: bestaat dit kapel nog? Mijn vraag aansluitend is: wat bestaat er nog van de kunst (meubels) van de kapel?

            Hartelijke groeten en nogmaals dank!
            Joep.

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door J.W. Ramakers en Zonen Bekijk bericht
              De kapel van de Zrs. Onder de Bogen in Maastricht (is) in de eerste jaren van de 20e eeuw bemeubeld (door Ramakers). Deze nonnen verzorgden de bewoners van dit huis.
              Dat is juist, maar pas sinds november 1901 en zolang er geen kapel was, alleen overdag.

              Oorspronkelijk geplaatst door J.W. Ramakers en Zonen Bekijk bericht
              Weet jij waar het archief van het XII Apostelenhuis is, RHCL in Maastricht?
              Nee, het zit bij het SHC, maar dat is een beetje lood om oud ijzer.

              Oorspronkelijk geplaatst door J.W. Ramakers en Zonen Bekijk bericht
              Vraag van Sander: bestaat die kapel nog?
              Jazeker, maar wel omgebouwd tot appartement. Zie de prachtige foto's van Toller in de eerste posting van dit draadje. En ja, met moed, beleid en trouw zal hij best te bezichtigen zijn.

              Mijn vraag aansluitend is: wat bestaat er nog van de kunst (meubels) van de kapel?
              Geen idee, Joep, Misschien dat er in het boek van Jansen iets over te vinden valt, al was het maar over de ontruimingen, maar ik heb geen tijd me daar in te verdiepen. Feit is, dat er meubilair (prachtige 18e-eeuwse kast, kleine piano) en kleingoed naar het museum Spaans Gouvernement is gegaan. Indien in bruikleen, dan misschien nog bij de Stichting XIII Apostelen. Indien gift: waarschijnlijk allemaal verkocht tijdens de kaalslag onder het nieuwe bewind.

              Succes met de zoektocht en hartelijke groet,
              Ingrid

              Opmerking

              Bezig...
              X