De negentiende-eeuwse Heilig Hartkerk, de in 1976 gesloopte, tweede kerk van de jezuïeten in Maastricht, aan de Tongersestraat, valt een beetje tussen wal en schip. Zij was te recent gebouwd om nog besproken te kunnen worden in de Monumenten van Geschiedenis en Kunst en is te vroeg afgebroken om in aanmerking te komen voor de uitgaven van de Stichting Historische Reeks Maastricht. Met als gevolg dat hij bijna onbekend is in het huidige Maastricht. De eerste 'toegang' is dan ook het boek van pater dr. J. Tesser, hieronder genoemd.
De kerk verving een kapel, die in 1853 als eerste bedehuis werd ingericht op de binnenplaats van het gebouwencomplex. Zij diende zowel voor de kloosterlingen als voor het kerkvolk. Heel prettig kan dit voor de jezuïeten niet geweest zijn. Een kloostergemeenschap heeft behoefte aan een eigen bedeplaats, om in afzondering de verplichtingen van het ordereglement na te komen en de verrukkingen van een diep gevoeld geestelijk leven te ervaren.
Het is dan ook geen wonder dat men na een aantal verbouwingen in het complex ertoe overging een aparte kerk te bouwen voor de gelovigen. De neogotische H. Hartkerk was een ontwerp van de jezuïeten-lekebroeder A. Slootmaekers, 'architect, meester timmerman en makelaar', die ook elders huizen en kerken voor de orde ontwierp. De eerste steen van de H. Hartkerk werd gelegd op 20 april 1869. Reeds op 3 november volgde de plechtige consecratie (inwijding), al zou er de kerk eerst in 1871 geheel af zijn.
Literatuur
J. Tesser, De jezuïeten te Maastricht, 1852-1952, Maastricht (Veldeke) 1952.
De kerk verving een kapel, die in 1853 als eerste bedehuis werd ingericht op de binnenplaats van het gebouwencomplex. Zij diende zowel voor de kloosterlingen als voor het kerkvolk. Heel prettig kan dit voor de jezuïeten niet geweest zijn. Een kloostergemeenschap heeft behoefte aan een eigen bedeplaats, om in afzondering de verplichtingen van het ordereglement na te komen en de verrukkingen van een diep gevoeld geestelijk leven te ervaren.
Het is dan ook geen wonder dat men na een aantal verbouwingen in het complex ertoe overging een aparte kerk te bouwen voor de gelovigen. De neogotische H. Hartkerk was een ontwerp van de jezuïeten-lekebroeder A. Slootmaekers, 'architect, meester timmerman en makelaar', die ook elders huizen en kerken voor de orde ontwierp. De eerste steen van de H. Hartkerk werd gelegd op 20 april 1869. Reeds op 3 november volgde de plechtige consecratie (inwijding), al zou er de kerk eerst in 1871 geheel af zijn.
Literatuur
J. Tesser, De jezuïeten te Maastricht, 1852-1952, Maastricht (Veldeke) 1952.


Ik heb even zitten zoeken in alle door jou gestarte draadjes en geplaatste postings. Wat ik tot nu toe heb gevonden, is meer een suggestie voor dat uitvoerend werk voor Cuijpers en Stoltzenberg, dan dat het er met zoveel woorden staat (zie
Opmerking