Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Ursulinenklooster

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Kerk van de H. Geest versus Grieks-Russisch Orthodoxen

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Bovenstaande quote is mij totaal onbekend, al moet ik zeggen dat ik de laatste jaren weinig tot geen contact meer had met de Grieks-Russisch Orthodoxe kerk in Maastricht. Desalniettemin zou ik wel enige bronvermelding willen zien.
    Onder de link 'Kerk van de H. Geest' in posting nr. 18 zit een geschiedenis van deze kerkgemeenschap.
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Overigens zou het ook kunnen dat we hier over 2 verschillende kerken spreken, maar dat kan ik mij nauwelijks voorstellen.
    Zoveel hoofden, zoveel zinnen, denk ik. Ivo M. gaf al aan dat deze groep behoort tot de uniaten en valt onder de rooms-katholieke bisschoppelijke hiërarchie. Op de eerste website (posting 18 ) is een brief van mgr. Wiertz gepubliceerd die dat onderschrijft. Onder de volgende link zit nog een verouderde website van de Kerk van de H. Geest.

    De Grieks-Russisch Orthodoxe Kerk valt onder het aartsbisdom van de Russisch Orthodoxe Kerken in West-Europa, zoals Sjef zaliger al aangaf (posting 3). Meer specifiek valt 'Maastricht' onder 'Parijs', vertelt Vader Guido, die in dit interview tevens aangeeft dat 'zijn soort' weinig op heeft met die uniaten.(Limburgsch Dagblad, 25 maart 1989). Dat stamt als ik het goed begrijp uit de zestiende eeuw (!).
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 30 juli 2013, 07:11. Reden: correctie en aanpassing

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Grieks-Orthodoxe kerk Maastricht

    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    (...)
    Inmiddels is ook duidelijk waar de naam 'H. Geestkapel' zoals zij in krantenberichten uit de jaren 1990 genoemd wordt, vandaan komt. Vanaf 1973 is het gebouw door de Vincentiusvereniging in bruikleen gegeven aan een kerkgemeenschap die niet Grieks-Orthodox is, maar officieel bekend staat als een 'katholieke kerkgemeenschap volgens de Byzantijnse rite' en die zich de Kerk van de Heilige Geest noemt.

    De Grieks-Orthodoxe kerk heeft een gebedsruimte in de Bourgognestraat, deze H. Geest-gemeenschap heeft tegenwoordig onderdak bij Vivre in Amby. Maar van 1973-2002 kerkte zij in de Vincentiuskapel en noemde deze, nadat de Vincentiusvereniging het complex had verkocht, de H. Geestkapel.
    In het verleden had ik een aparte contact (niet religieus!!) met de Grieks-Orthodoxekerk, of beter gezegd de Russisch-Orthodoxekerk in Maastricht.
    Ik heb e.e.a. al eens HIER verwoord.

    Bovenstaande quote is mij totaal onbekend, al moet ik zeggen dat ik de laatste jaren weinig tot geen contact meer had met de Grieks/Russisch-Orthodoxekerk in Maastricht.
    Desalniettemin zou ik wel enige bronvermelding willen zien.

    Overigens zou het ook kunnen dat we hier over 2 verschillende kerken spreken, maar dat kan ik mij nauwelijks voorstellen.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Vincentiuskapel / H. Geestkapel (2)

    Hoe de eerste kapel van de ursulinen achter de huizen van Kesselskade 53 / Jodenstraat 22 precies heette, is vooralsnog een mysterie. Wel is duidelijk dat zij na het vertrek van de ursulinen in handen kwam van de Sint Vincentiusvereniging en voortaan als Vincentiuskapel door het leven ging.

    Inmiddels is ook duidelijk waar de naam 'H. Geestkapel' zoals zij in krantenberichten uit de jaren 1990 genoemd wordt, vandaan komt. Vanaf 1973 is het gebouw door de Vincentiusvereniging in bruikleen gegeven aan een kerkgemeenschap die niet Grieks-Orthodox is, maar officieel bekend staat als een 'katholieke kerkgemeenschap volgens de Byzantijnse rite' en die zich de Kerk van de Heilige Geest noemt.

    Van 1973-2002 kerkte zij in de Vincentiuskapel en noemde deze, nadat de Vincentiusvereniging het complex had verkocht, de H. Geestkapel. Na een kort verblijf bij de paters in Huize Sint Gerlach (Heer, nu Cadier en Keer), vond deze H. Geest-gemeenschap tenminste tot 2011 een nieuw onderdak bij Vivre in Amby:

    'Onze officiële statutaire naam was voorheen: "Kerk van de Heilige Geest, Katholieke Gemeenschap van de Byzantijnse Ritus binnen de Rooms Katholieke Kerkprovincie van Nederland". Op 1 september 2011 is dit gewijzigd in MAASTRICHTS SLAVISCH KOOR.'

    Deze gemeenschap, die nu kerkt in Genk, moet overigens niet verward worden met de Grieks-Russisch Orthodoxe gemeenschap in deze stad. Die heeft een gebedsruimte in de Sint-Maartenslaan (Wyck).

    Nota Bene:
    De Historische Encyclopedie Maastricht vermeldt zowel een Vincentiuskapel als een H. Geestkapel. Bij lezing van deze trefwoorden zal duidelijk zijn dat geen van beide de voormalige ursulinenkapel betreft.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 30 juli 2013, 07:14. Reden: aanvulling

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Foto's genomen van:
    Kesselskade 52/53, het pand waar Mgr. Rutten naar verhuisde vanaf de Jodenstraat 22.
    Jodenstraat 22, originele woonhuis van Mgr. Rutten en de latere woning van de eerste Zuster Ursulinen en de mogelijke toegang van de rijke meisjes die naar school gingen.
    Mariastraat 19, De mogelijke toegang tot de school voor de arme kinderen en de eerste locatie waar de leden van St. Vincentius soep maakten.
    Bestanden bijvoegen

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door koiranou Bekijk bericht
    Uit Woordenboek van de familienamen in België en Noord-Frankrijk van dr Frans Debrabandere:
    Stinglhamber: afleiding van Noord-Beierse plaatsnaam Stingelham, -heim.
    Mooie vondst, koiranou! De oorsprong van de achternaam is dus Duits. De naam heeft echter een toevoeging gekregen: 'ber'. Mogelijk heeft die niets van doen met een heilige Lambert(us), maar ik denk wel dat mijn redenering correct is, namelijk dat in de schrijfwijze 'Stinglhambert' de naam op zijn Frans werd (en wordt) uitgesproken.

    Leave a comment:


  • koiranou
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Ikzelf begon net als de krant (1941) met het woord op zijn Duits uit te spreken: Stingel-hamber. Julia Margaretha Stinglhamber noemde zich echter op zijn Frans 'Julie'. Uiteindelijk koos ik daarom voor Stinglamber, omdat ik vermoedde dat Stinglhamber een verbastering was van Saint Lambert. Een Franse uitspraak leek daarom het meest waarschijnlijk. Het huidige internet bevestigt dat deze achternaam van Franse oorsprong is.
    Uit van dr Frans Debrabandere:
    Stinglhamber: afleiding van Noord-Beierse plaatsnaam Stingelham, -heim.
    Last edited by koiranou; 24 september 2018, 15:55.

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Vincentiuskapel

    Op de luchtfoto lijkt het maar 'een kapelletje'. Dat komt omdat je er vanuit het zuiden tegenaan kijkt. Er is maar één rij ramen zichtbaar, omdat er een laag gebouw (de vroegere school?) tegenaan gebouwd is. Als je de 'draai de foto-functie' rechtsboven gebruikt, zie je de zijgevel vanuit het noorden: twee rijen vensters, een heel mooi effect.

    Voorheen was die kapel bereikbaar door op Kesselskade 53 de deur te openen en dan een heel lange gang door te lopen. Het was zo'n verbinding waar de gevelwand overheen is gebouwd, zoals je vroeger in de binnenstad meer zag. Aan het eind van de gang kwam men dan op een binnenplaats: kapel recht vooruit, en links en rechts daarvan enkele panden die niet als 'huis' konden worden aangemerkt.

    Hoe de situatie is nu de kapel in gebruik is bij het Drukkerij Museum, en of die gang naar de Kesselskade nog bestaat, weet ik niet.
    Last edited by Clio; 28 juli 2013, 09:08.

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    De enkele foto's van de kapel zijn best hoopvol

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Museum De Historische Drukkerij

    https://drukkunstmuseum.wordpress.com
    Last edited by Clio; 21 november 2017, 00:21.

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Jaaaa, Breur de goeie. Ik zal kijken of ik de zaak beter in beeld kan krijgen

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Deze beter?

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Bedoel je niet gewoon de Vincentiuskapel (ook wel H. Geestkapel genoemd) die achter het deurtje van Kesselkade 53 lag/ligt, nu in gebruik als museumruimte bij de Historische Drukkerij in de Jodenstraat?
    Die bedoel ik, maar had geen wetenschap van een kapelletje daar, laat staan in combinatie met een bewaar- leerschool van de Ursulinen. Volgens Bing staan de beide gebouwen er nog. Probeer een dezer dagen de zaken op de gevoelige plaat vast te leggen.

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Als het goed gelukt is zie je na opening van de link het kappelletje en de voormalige school.
    http://binged.it/12SlzSl

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    Heb vanavond een boekwerk, dat samengesteld is door Wil Lem onder ogen gehad. Het zijn allemaal luchtfoto's van de stad.
    De titel is: Oud Maastricht vanuit de lucht.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Vincentiuskapel / H. Geestkapel (1)

    Bedoel je niet gewoon de Vincentiuskapel (ook wel H. Geestkapel genoemd) die achter het deurtje van Kesselkade 53 lag/ligt, nu in gebruik als museumruimte bij de Historische Drukkerij in de Jodenstraat?


    Enkele citaten uit de archiefinventaris van de Vincentiusvereniging (Paul van Meegeren):

    [Inv.nr. 21: notulen 19 juli 1868 en 24 juli 1868].

    Tot deze eigendommen behoorden de panden Jodenstraat 22, Kesselskade (voorheen Bokstraat) 52/53 en Mariastraat 19, en de achter deze huizen gelegen kapel, kloosterhuis en schoollokalen van de zusters ursulinen. Dit hele complex was in 1850 door mgr. L.H. Rutten aan de zusters ter beschikking gesteld toen deze naar Maastricht kwamen voor het geven van onderwijs aan meisjes. In 1864 vertrokken de ursulinen naar de Grote Gracht. Wel bleven ze les geven aan de bewaar-en lagere school voor meisjes.

    Op 5 augustus 1867 schonk Rutten de gebouwen aan de Sint-Vincentiusvereniging, op voorwaarde dat de vereniging het armenonderwijs zou voortzetten. [Inv. nrs. 8 en 16]. De vereniging kocht weliswaar de gebouwen van mgr. Rutten, maar kreeg de koopsom onmiddellijk terug.

    In de kapel werden voortaan missen gelezen voor overleden leden en weldoeners en bij gelegenheid van de verenigingsfeesten, terwijl de zaal onder de kapel dienst deed als vergaderruimte. Het gebouwencomplex, nog uitgebreid door de aankoop van belendende panden in de Mariastraat en aan de Kesselskade, werd in 1980 grotendeels afgestoten. [Inv. nr. 266].

    Literatuur
    Zie ook: Br. Hyacinth
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 21 november 2017, 00:14.

    Leave a comment:

Bezig...
X