Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Atelier Ramakers en restauraties in kerken in Mestreech

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Atelier Ramakers en restauraties in kerken in Mestreech

    Geachte lezers,

    Atelier voor kerkelijke kunst J.W. Ramakers & Zonen Beeldhouwers (1851-1941) uit Geleen heeft zover mij bekend restauraties verricht in de oude kerken van Maastricht. Voor mij de kunst om te achterhalen in welke kerken dat waren en wat de verrichtingen waren.

    Mijn vragen aan u is beste lezer, bij wie ik daarvoor het beste terecht kan? Wie weet er veel van oude kerken bij wie ik deze vraag neerleggen kan. Deze persoon zou mij dan eventueel kunnen doorverwijzen naar deskundigen van de verschillende kerken.

    Ik dank jullie hartelijk voor jullie tijd in deze.

    Met vriendelijke groeten,
    Joep Janssen.

  • #2
    Ik meende dat ik u al eerder (in het draadje Kerkelijke beeldhouwers) gewezen heb op de Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Utrecht en enkele andere instellingen die gegevens kunnen opleveren.

    Verder zou u er nog de diverse delen van de Monumenten voor Geschiedenis en Kunst op kunnen naslaan, maar ik vermoed dat dit weinig zal opleveren. Voor de Monumenten etc. is dit atelier eigenlijk te laat in de tijd.

    De website Kerkgebouwen in Limburg noemt Ramakers niet in de lijst van kunstenaars etc.

    J.W. Ramakers wordt wel genoemd op deze site van de Stichting Documentatie Beeldende Kunst in Limburg.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 14 april 2012, 22:48.

    Opmerking


    • #3
      restauratie versus geleverde kunst meubilair

      Beste Ingrid,

      Dank je voor je reactie.Ik ben mij van het SKKN bewust. Echter staan vaak alleen de architecten genoemd maar niet diegene die restauratie werken hebben uitgevoerd. Een voorbeeld, restauratie werken aan de basiliek van Meerssen was onder leiding van architect Kayser. Architect Kayser was echter geen beeldhouwer. Daarom werkte architect Kayser vaak samen met atelier Ramakers die het werk uitvoerde. Architect Kayser liet veel van de kerkelijke interieurs uitvoeren door het atelier uit Geleen.

      Bovendien staat in de eerdere mail hoofdzakelijk werken geplaatst door atelier Ramakers. Restauraties wordt ter zijde genoemd terwijl het wel degelijk een belangrijk item is.

      Hartelijke groeten uit Arnhem!
      Joep

      Opmerking


      • #4
        Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland

        Oorspronkelijk geplaatst door J.W. Ramakers en Zonen Bekijk bericht
        Ik ben mij van het SKKN bewust. Echter staan vaak alleen de architecten genoemd maar niet diegene die restauratie werken hebben uitgevoerd.
        Ik denk dat u zich vergist. De Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland heeft gedetailleerde beschrijvingen van het interieur van kerken: preekstoel, meubels, kandelaars, vaatwerk, paramenten enz. Die beschrijvingen staan niet op het Net. Rechtstreeks contact is de enige optie. Ik heb zelf vaker gebruik gemaakt van de diensten van de SKKN. Men krijgt een fotokopie uit de databank, waarop een zwart/wit foto met een beschrijving van het object. In die beschrijving vindt men ook de maker of restaurator, tenminste als deze namen ooit door het betreffende kerkbestuur konden worden meedegedeeld.

        In verband met de komende opheffing van het instituut (vanwege De Bezuinigingen) en de verhuizing van de collectie naar een nog onbekende en onzekere bestemming, raad ik u aan enige haast te maken. Wanneer alles straks in verhuisdozen zit en naar een opslag gaat, is de informatie misschien voor decennia niet bereikbaar.
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 15 april 2012, 16:18.

        Opmerking


        • #5
          Hier vindt men wat de SKKN doet (deed). Voor de vragensteller gaat het met name om de 'knop' Gegevensbeheer.

          Opmerking


          • #6
            SKKN en verder

            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
            Hier vindt men wat de SKKN doet (deed). Voor de vragensteller gaat het met name om de 'knop' Gegevensbeheer.
            Beste Ingrid,

            Ik ben verschillende keren bij het SKKN geweest. 90% van wat je over atelier Ramakers vinden kan heb ik zelf aangeleverd. Ik was daar het laatst twee maandenweken geleden. Ik namelijk achterkleinzoon van een van de gebroeders Ramakers. Ik weet dat het SKKN zijn deuren sluiten gaat, helaas. Maar daar ben ik uitgezocht. Probleem dat er een hoop onbekend werk in religieuze instellingen is. Vroeger signeerde veel kerkelijke kunstenaars hun werken niet. De ene deed het wel, de andere niet. De meeste werken van atelier Ramakers waren niet gesigneerd. Dit houdt dus in dat je alleen in oude archieven van kerkelijke instellingen terecht. Veelal zijn die niet meer bij de parochies te vinden maar zijn verplaatst naar regionale archieven.

            Vandaar deze oproep, dus ik hoop dat er via deze oproep lezers zijn die mij kunnen wijzen op nieuwe dingen, namen van individuen die ingangen hebben in bepaalde archieven of weet hebben van kunst gefabriceerd doormijn voorvaderen.

            Hartelijk dank voor het meedenken en ik hoop dat je ideeen in je hoofd opdoemt die van mij belang kunnen zijn.

            Mag ik weten waarom u bij het SKKN was?

            Hartelijke groeten,
            Joep Janssen.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door J.W. Ramakers en Zonen Bekijk bericht
              Mag ik weten waarom u bij het SKKN was?
              Hier elk artikel noemen waarvoor ik gebruik heb gemaakt van de databases van de SKKN, heeft weinig zin. Laat ik volstaan met te constateren dat mijn onderzoek geen enkel raakvlak had/heeft met het uwe, daar het zich merendeels beperkte tot de periode voor 1850, en recenter tot religieuze muurschilderingen en kruiswegstaties tussen 1918 en 1940.

              Wat betreft uw queeste: ik denk dat alleen onderzoek in archieven en bibliotheken u verder kan helpen. Gelukkig kan daarbij een hoop voorwerk thuis gedaan worden, nu (bv.) de catalogus van de Stadsbibliotheek Maastricht digitaal is door te vlooien op gedenk- en jubileumboeken van parochies en gebouwen, en ook het archievenoverzicht van het RHCL via de website al ruwweg kan bevestigen of een dagtrip naar het Zuiden zinvol zou zijn.
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 april 2012, 08:12. Reden: uitbreiding

              Opmerking


              • #8
                Relikwi

                Joep, in aanvulling op wat al in dit en een ander draadje aangegeven is, ken je Relikwi ?

                Opmerking


                • #9
                  Reliwiki en archieven

                  Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                  Joep, in aanvulling op wat al in dit en een ander draadje aangegeven is, ken je Relikwi ?
                  Beste Ingrid,

                  Reliwiki ken ik, daar heb ik ook een bijdrage aangeleverd betreffende atelier Ramakers. Wat ik niet kende is de Maastrichtse bibliotheek die online is op de manier zoals u die omschrijft. Nu slaat u ook precies de spijker op zijn kop, de manier je weer nieuwe zoek mogelijkheden aangereikt krijgt door mensen die ervaring hebben in het zoeken in archieven e.d.

                  Hartelijk dank voor uw nuttige tips.
                  Joep.

                  Opmerking


                  • #10
                    Reliwiki werd u door Herman aangereikt, maar ach, hij zal het niet erg vinden de eer met mij te delen. Wat betreft de bibliotheek: ook de catalogus van de Jan van Eyck academie staat online, maar het is even zoeken hoe die te vinden.

                    Ik wil u nogmaals wijzen op het belang van de digitale krantenbanken van met name de Koninklijke Bibliotheek, het gemeentearchief Roermond en idem van Sittard/Born. Zij zijn niet volledig dekkend, maar ikzelf haal hier desondanks geweldig veel informatie uit op.

                    Opmerking


                    • #11
                      Krantenbank KB

                      Eh voilá: http://kranten.kb.nl/view/article/id...3Ap002%3Aa0013 . Gevonden in de krantenbank van de KB met nog 25 treffers.

                      Ga naar KB, krantenbank, kies voor 'uitgebreid zoeken', voer in 'Ramakers beeldhouwers´, kies de jaren '1870-1940' (of ruimer) en druk op de knop. Ik kreeg 26 treffers, waarvan de bovenste als oudste. Wel veel advertenties van de firma zelf, hetgeen weer minder leuk is.

                      De lijst heeft sorteermogelijkheden. Ikzelf klik altijd eerst op de knop 'datum'. Daarmee komt alles chronologisch te staan, en niet op alfabetisch volgorde van de namen van de kranten die gebruikt zijn. Je kunt ook kiezen voor alleen de advertenties, of juist familieberichten of alleen artikelen.

                      Houdt er rekening mee dat de naam in de krant verkeerd gespeld kan zijn. Probeer het ook eens met een misspelling, bv. 'Ramaakers' of 'Ramaekers' / 'Ramackers' (allemaal zonder aanhalingstekens, want die hebben weer bepaalde functies binnen het zoeksysteem; neem de moeite de gebruiksaanwijzing voor het zoeken door te lezen). Ook zoeken met uitsluitend 'J.W. Ramakers' kan iets opleveren. Overigens is dat zoeken een geduldkwestie; er zal ook wel wat uitkomen dat u niet zoekt.

                      Enfin, Mann soll sich etwas einfallen lassen.

                      Ik hoef u waarschijnlijk niet te vertellen dat het dringend noodzakelijk is dat u naam en datum van de krant noteert. Historisch onderzoek staat en valt met de bewijsvoering. Alleen 'krantenbank KB' noteren, levert u op termijn te weinig op.

                      Ik had geen idee waar zich deze parochie Den Hout in 1886 bevond, dus heb ik even gegoogeld. Het blijkt een kerkdorp te zijn bij Oosterhout in Noord-Brabant.
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 april 2012, 09:35. Reden: aanvulling

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                        Reliwiki werd u door Herman aangereikt, maar ach, hij zal het niet erg vinden de eer met mij te delen. Wat betreft de bibliotheek: ook de catalogus van de Jan van Eyck academie staat online, maar het is even zoeken hoe die te vinden.
                        Erg? In het geheel niet, eerder het tegendeel!

                        De catalogus van de Jan van Eyk is hier te vinden.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door J.W. Ramakers en Zonen Bekijk bericht
                          Beste Ingrid,

                          Reliwiki ken ik, daar heb ik ook een bijdrage aangeleverd betreffende atelier Ramakers. Wat ik niet kende is de Maastrichtse bibliotheek die online is op de manier zoals u die omschrijft. Nu slaat u ook precies de spijker op zijn kop, de manier je weer nieuwe zoek mogelijkheden aangereikt krijgt door mensen die ervaring hebben in het zoeken in archieven e.d.

                          Hartelijk dank voor uw nuttige tips.
                          Joep.
                          Hermanw, excuses voor mijn late reactie, wel erg laat! Maar alsnog dank ik u voor uw tip betreffende Reliwiki.

                          Hartelijk dank!
                          Joep.

                          Opmerking

                          Bezig...
                          X