Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verdwenen kapel: de (Grote) Heilige Geestkapel

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    En jammer dat zo'n mooi huis in de Grote Staat verdwenen is, maar ach, het zou nu veel te laag geweest zijn voor de straatwand.
    Wellicht gaf de linkerpoort toegang tot de (geprivatiseerde) doorgang naar de H. Geeststeeg.

    Opmerking


    • #32
      En de steeg kwam dan in de H. Geeststraat uit ter hoogte van de houten deur-zonder-dicht-bovenlicht rechts op de foto van Simays. Duidelijk is - ook van de kadasterkaart - dat de doorgang links op de Simaysfoto toegang gaf tot een binnenplaatsje dat bij het huis in de Grote Staat hoorde.
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 mei 2011, 07:42. Reden: inkorting

      Opmerking


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
        Bij tijd en wijle probeer ik de website waar ik dat vandaan had nog wel eens op te sporen omdat Ingrid me daar om vroeg, maar ik heb 't nooit meer kunnen vinden.
        Spijtig, olijfje, want dat diorama interesseert me. Dank voor het zoeken, maar ik denk dat je het verder maar moet vergeten. Er vallen dagelijks sites van het Net (een reden voor de komst van de stichting MO) en ik denk dat de door jou gezochte 'lijst van bewoners' daar het slachtoffer van is geworden. Wat er niet (meer) is, kun je niet vinden.
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 mei 2011, 17:38.

        Opmerking


        • #34
          uiterlijk kapel

          Ik heb nog eens even gekeken naar dat gotisch raam en de lengte van de dakkap. Ik schat dat de kapel aan de Sint Jorisstraat / Grote Staat in de gevel ruimte had voor vijf van zulke ramen. Daar moet ook een ingang hebben gelegen. Afhankelijk van de vraag hoe groot die was, paste hij bij die vijf ramen, of het waren er maar vier.

          Ook aan de kant van de H. Geest moet er een ingang zijn geweest, via het pleintje achter de deur links op de Simaysfoto. Het lijkt mij dat de kapel oorspronkelijk heeft vrijgestaan, maar dat hij in later eeuwen al snel aan de noordwestelijke zijde voor de helft of meer is ingebouwd. Op de plattegrond van Lacher d'Aubancourt (1748 ) is dat reeds te zien. Waarschijnlijk wilde men hem vanaf de H. Geeststraat bereikbaar houden en is daarom het binnenplaatsje (waar een toegang lag?) bij de noordoostelijke gevel gehandhaafd. Aan deze zijde moeten tot aan de Franse Tijd tenminste twee gotische ramen hebben gezeten.
          Bestanden bijvoegen

          Opmerking


          • #35
            Dit draadje is natuurlijk niet compleet zonder een tekening van Philippus van Gulpen, waarbij dan wel weer moet worden aangetekend, dat Van Gulpen de kapel zelf niet meer in deze staat gekend kan hebben. Aangezien we niet weten wat Van Gulpen's bronnen waren en we al een paar keer eerder door hem op een verkeerd spoor gezet zijn, durf ik ook niet te zeggen hoe serieus dit genomen moet worden.

            Bron: www.rhcl.nl

            Opmerking


            • #36
              Loco, wat een mooie vondst weer. Ik vind het best een mogelijke weergave van de situatie.

              De dakruiter komt in elk geval overeen met het aangekondigde herstel van 'het torentje', zoals hierboven aangegeven voor het jaar 1773. En het poortje links zou best eens de toegang tot de gang tussen Grote Staat en Heilige Geeststraat kunnen zijn. De steunberen zouden verklaard kunnen worden uit de restauratie van de gevel in die zelfde jaren. En wat betreft de raamverdeling klopt de gevel ook met de vermoedelijke breedte van het pand.

              Wat mij betreft is dit een winner. Met alle feilen: waar zouden we zijn zonder Philippe van Gulpen?
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 mei 2011, 10:37. Reden: aanvullingen

              Opmerking


              • #37
                Goede vondst, Loco!

                Past inderdaad allemaal heel aardig.

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door Breur
                  En nu op naar de Tempeliers
                  We kunnen ook nog eerst de buren ter linkerzijde onder handen nemen: de Sint-Joriskapel. Moet nog wat moed verzamelen om met die Tempeliers aan te komen!

                  Opmerking


                  • #39
                    Nog wat verdwenen alternatiefjes naast de St.-Joriskapel: de St.-Amorskapel, Maria Minor, Vincentius, Hilarius, St.-Servaashospitaal, om er een paar te noemen.
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 mei 2011, 11:55.

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X