Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Nieuwe Biesen. Van adellijk klooster naar papierfabriek

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #61
    Het zijn er paar van een heleboel.
    Kompleminte

    Toller

    Opmerking


    • #62
      Sjieke foto's

      Merci voor de mooie foto's Toller, sjiek gedaan.

      Foto's laten soms situaties zien die wij in het echt niet allemaal konden zien.
      Mestreechter Geis mage beleve
      en dat door te kinne geve.
      God, wat is dat sjiek ! © Wigo

      Opmerking


      • #63
        Archivaris KNP/SAPPI

        Het wordt tijd dat we contact opnemen met de archivaris van de KNP/SAPPI.

        Die weet zeker nog meer te vertellen.
        Ik zal proberen zsm de naam van deze goede man te achterhalen.
        Mocht iemand de man al kennen, dan graag een berichtje.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #64
          Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
          Ook de "urnen"heb ik vastgelegd. Volgens mij klopt alleen het verhaal dat ons verteld werd niet. Korte samengevat het verhaal: Voor de tijd van de tankwagens stonden deze urnen op een kar dat door paarden werd voorgetrokken. Dus de voorloper van de huidige tankwagen." Ik heb de "urnen" bekeken. Een van deze "urnen" is kapot. Een grote scherf lag er naast. Het materiaal herkende ik niet, maar was ongeveer 5 centimer dik en als leek zou ik zeggen van beton. De "urnen" konden maximaal 2000 liter bevatten, dit volgens een opschrift.
          Zaten hier de bleekmiddelen in voor het papier? Lijkt mij keramiek.

          Zie verder papierhulpstoffen.
          Last edited by Breur; 16 juni 2013, 10:45. Reden: aanvulling.

          Opmerking


          • #65
            Merci Toller, het zijn prachtige foto's !

            Pier heeft gelijk, er valt nog heel veel te zien en te fotograferen, we moeten contact zoeken met de archivaris.
            Logic will get you from A to Z,
            Imagination will get you everywhere !

            Opmerking


            • #66
              Sprak vandaag met een sappimedewerker. De archivaris heet Jos Marechall (fon.). Ik vroeg hem ook naar de gewelven. die bevinden zich er nog steeds intact
              Kompleminte

              Toller

              Opmerking


              • #67
                Als je weet HOE je moet kijken, valt er ook van buiten de hekken nog veel te zien van de eerste bebouwing.
                I am not a complete idiot. Some parts are missing

                Opmerking


                • #68
                  Ook dit kwam ik tegen
                  Bestanden bijvoegen
                  Kompleminte

                  Toller

                  Opmerking


                  • #69
                    Archivaris en foto's

                    Nu we de naam van de archivaris weten, Jos Marechall, moet het een koud kunstje om contact te leggen.
                    Ik kijk even of ik hem kan traceren op internet, anders bel ik hewoon naar Sappi en vraag naar de goede man.

                    Trouwens die tweede foto vind ik wel heel grappig!
                    Dat "karretje" is precies voor die kamer gemaakt en vermoedelijk werd daar een product verplaatst van de ene zijde naar de andere zijde om het vervolgens naar binnen te takelen of net naar buiten te takelen.
                    Heel grappig!

                    Weet je niet of er nog beweging in die kar zat?
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #70
                      Nee, ik ben met mijn handen overal van afgebleven. Ik heb dit op elke etage gezien. Deze karretjes reden over rails naar het grote gebouw, dat in het verlengde van de sluis ligt.
                      Kompleminte

                      Toller

                      Opmerking


                      • #71
                        Archivaris KNP/SAPPI

                        Toeval of niet,
                        maar uitgerekend vandaag, feitelijk een zwarte dag in de geschiedenis van SAPPI, heb ik met een medewerker contact gelegd om nadere informatie te krijgen over de wijze waarop wij contact kunnen komen met de archivaris van Sappi.

                        Ik hoop voor de (tijdelijke) werknemers van Sappi dat de soep niet zo heet gegeten wordt als ze nu wordt opgediend.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #72
                          KNP (Sappi) Maastricht juni 2013

                          Last edited by Breur; 17 december 2014, 19:34.

                          Opmerking


                          • #73
                            Ik wil jullie de link niet onthouden die verwijst naar een artikel van de stichter van dit draadje.
                            Kompleminte

                            Toller

                            Opmerking


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                              Ik wil jullie de link niet onthouden die verwijst naar een artikel van de stichter van dit draadje.
                              Met heel veel dank aan allen die dit draadje in de loop der jaren gesponnen hebben - en zeker ook aan Toller voor de prachtige foto van "de muur"! Ik heb getracht MO zoveel mogelijk in de bronnen te vermelden.

                              Groetjes en ik laat binnenkort wel wat meer van me horen.

                              Opmerking


                              • #75
                                De Koninklijke Nederlandse papierfabriek. Ik heb er midden jaren zeventig nog 2 maanden vakantiewerk verricht in 4 'schichten'. En dat was flink aanpakken. Van die enorme stalen rollen waar het papier op gewikkeld moest worden. Een zwaar en secuur werkje want als zo'n rol opnieuw moest worden omwikkeld dan moest je er verdomde snel bij wezen want anders vulde zich de stortbak eronder in no time met een bulk papier dat wil je niet weten. En dat papier was trouwens zo scherp als een mes. Het betaalde overigens niet slecht, en daarom was het zeer gewild als vakantiewerk. Van dat geld heb ik toen o.a. een aardige soundset gekocht bij Hameleers. Eigenlijk heb ik nooit meegekregen hoe en waarom KNP in Sappi is overgegaan. Ik woonde toen al jaren niet meer in Maastricht maar wat ik begrijp is Sappi een Zuid-Afrikaans bedrijf.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X