Aankondiging
Sluiten
Financiële situatie van ons forum (april 2025)
Beste lezers, volgers en leden van MestreechOnline,
Tijdens de vergadering van 9 april 2025 hebben wij als stichtingsbestuur van MestreechOnline helaas weer moeten vaststellen dat de financiële situatie van ons forum verre van rooskleurig is.
We hebben eerder, in september 2021, een soortgelijk bericht de wereld ingestuurd.
In 2021 konden wij een crisis afwenden door ruimhartige donaties van leden en sympathisanten.
Voor de exploitatie en het online houden van ons forum was rond de € 300,- per jaar nodig.
Inmiddels - en dat zal niemand verbazen - zijn alle prijzen en rekeningen drastisch gestegen.
Om ons forum anno 2025 in de lucht te houden hebben we minstens € 650,- per jaar nodig en dan is het nog passen en meten.
In de komende jaren zullen de exploitatiekosten waarschijnlijk alleen maar oplopen.
Gelet op onze huidige financiële positie kunnen wij t/m september 2025 aan onze betalingsverplichtingen voldoen.
Tot nu toe hebben wij als stichting sponsoring en/of reclame van ons forum afgewezen.
Dit is overigens altijd in overleg geweest met de leden.
In 2024 zijn we wel een samenwerkingsverband aangegaan met De Nieuwe Ster.
Dit heeft ons enige financiële ruimte gegeven, maar dit samenwerkingsverband is inmiddels weer beëindigd.
Concreet betekent dit, dat onze data vanaf september 2025 niet meer online opvraagbaar zijn en dat feitelijk het forum MestreechOnline moet stoppen.
Uiteraard is dit niet wat wij willen!
Om ons forum voort te zetten zullen wij, vier jaar later, helaas weer een beroep moeten doen op donaties van leden, lezers en volgers.
Iedere donatie is uiteraard welkom, dit kan eenmalig, jaarlijks of maandelijks.
Enkele leden doneren tot op de dag van vandaag maandelijks (automatisch) een klein bedrag, laten we zeggen een kopje koffie per maand, dit waarderen wij enorm.
In de tussentijd gaan we als bestuur uiteraard ook op zoek naar wellicht een oplossing, zodat we hopelijk niet jaarlijks deze boodschap moeten verkondigen.
Uiteraard staan we ook open voor andere ideeën.
Los daarvan zijn wij als bestuur, dat nu uit 4 leden bestaat, op zoek naar uitbreiding en frisse impulsen.
Dus als u interesse heeft horen wij dit graag.
Als u wilt doneren kan dat via bankrekening (IBAN): NL73 ABNA 0615 0242 54 o.n.v. Stichting MestreechOnline Maastricht.
Als u een donatie wenst te doen en reeds een geregistreerd lid bent van MestreechOnline, kunt u uw gebruikersnaam, indien u dat wenst, vermelden bij de overschrijving.
U krijgt dan bij uw avatar de toevoeging “Vriend van M.O.” vermeld.
Het stichtingsbestuur MestreechOnline
Klik hier om naar het artikel (posting) te gaan
Meer lezen
Minder zien
sint jozefkerk
Sluiten
X
-
Sint Jozefkerk = Augustijnenkerk
Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
Er was eerst geen trapje naar de ingang en op een bepaald moment wel. Waarom?
We praten hier eigenlijk over de Augustijnenkerk, die in deze vorm in het begin van de zeventiende eeuw is gesticht. Een eerdere, laat middeleeuwse (houten) kerk bouwden de augustijnen half in de Maas, die toen langs de Kesselskade stroomde. De absis was naar het oosten gebouwd en hing op houten palen boven de rivier. (Niet alleen in Amsterdam is gebouwd op palen.). Die eerste kerk eindigde ongeveer waar de huidige kerk begint. Het is mogelijk ook de reden dat de huidige Augustiene niet is georiënteerd: de absis is gericht op het westen.
Terugkomend op uw vraag: ik heb geen idee waarom dat trapje is gebouwd. Ik vermoed dat er binnen inderdaad een (klein) niveauverschil is (geweest) en dat men dáár liggende, brede treden naar de hal en het middenschip heeft genivelleerd om in de overgang van licht (buiten) naar donker (kerk) een hoop gestruikel door gebruikers te voorkomen. Vandaar de treden buitenshuis en een egale vloer binnenshuis.
Mooie theorie natuurlijk, maar ik weet niet of het klopt met de bouwgeschiedenis van de Augustiene.
Overigens: de tekening is gemaakt door Alfred (Ferry) Schiffeleers (1945-2024). Hij dreef in de Grote Staat de kantoorboekhandel Mevri, die nog altijd zeer wordt gemist. Hij was een selfmade amateurtekenaar en-schilder, die onder meer tal van gebouwen in Maastricht in pentekeningen heeft vastgelegd, deels naar oudere foto's en schilderijen. Enkele tientallen heeft hij uitgegeven als prentbriefkaart.Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 juni 2025, 05:59.
-
Sint Jozefkerk (Augustijnenkerk) - bouwvergunning
De Augustijnenkerk is in de Franse Tijd onttrokken aan de eredienst. In de negentiende eeuw had zij tal van functies waarvan de voornaamste de stadsarcmenschool en de stadstekenschool waren. Er is toen ook een extra verdieping in gelegd, die waarschijnlijk in 1920 weer is weggehaald. In de twintigste eeuw groeide de katholieke Sint Matthiasparochie namelijk zozeer, dat de mensen niet meer pasten in de Matthijskerk en de pastoor met zijn kapelaans overbelast raakten. In 1919 is die parochie gesplitst en werd de Sint Jozefparochie opgericht. In 1920 werden daar de eerste missen gelezen.
Het gebouw heeft het adres Kesselskade 43. Wat blijkt: op 6 juni 1920 is er een boiwvergunning toegestaan voor het aanbrengen van die trapjes naar het bordes: https://historischcentrumlimburg.nl/...le=Kesselskade
Over het waarom ben ik nog steeds het antwoord schuldig, maar misschien hing het samen met de onmiddellijke nabijheid van het Kanaal Luik-Maastricht voor de deur: geen 'ongelukken' bij het plotseling (al dan niet in het donker) naar buiten lopen?
Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 juni 2025, 05:53.
Opmerking
-
Met dank aan Ingrid M.H.Evers voor dat eerste deel van de uitleg.
ik kan me alleen voorstellen dat er een grote verandering in het straatprofiel heeft plaatsgevonden na aanleg van het kanaal.
Maar ik kan dat dus niet rijmen met de aangrenzende panden die er ook al stonden en geen nieuwe trap hebben gekregen.
M'n Pa die er nabij in de buurt woonde aan de Kesselskade en ik hebben er vaker over gesproken. Hij kon dat ook niet heel duidelijk verklaren.
Overigens een geweldig mooi gebouw met een dakstoel waar timmermannen van kunnen dromen.Iets te oud voor re-educatie
iets te jong voor afdanking
m.a.w. een stoer Mestreechter joonk
Opmerking
-
O eh ja, heel wat van de familie had er een winkel en zelfs een "water en vuurwinkeltje" in de Mariastraat voor 1920.
Naderhand Koloniaal waren en zelfs een wasserette die mijn groot tante dus de zus van mijn oma bedreef.
Ik heb helaas enkel puzzelstukjes uit die tijd en de verhalen in de familie.Iets te oud voor re-educatie
Opmerking
-
Tot mijn verrassing blijkt de kerk in de achttiende eeuw ook reeds trapjes en een bordes gehad te hebben. Dat blijkt tenminste uit een historiserende tekening van Philippe van Gulpen uit 1847.
Maar op een litho van Alexander Schaepkens (rechts) uit ca. 1870 zijn ze weg.
Bijzondere afbeelding trouwens, want rechts vooraan is nog net de aanzet te zien van de beweegbare (voet)brug over het Kanaal Luik-Maastricht, vanaf de Maasmolen op de Molendijk naar de Hoenderstraat.
Last edited by Ingrid M.H.Evers; 22 juni 2025, 12:20.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk berichtHeel wat van de familie had er een winkel en zelfs een "water en vuurwinkeltje" in de Mariastraat voor 1920.
Naderhand Koloniaal waren en zelfs een wasserette die mijn groot tante dus de zus van mijn oma bedreef. Ik heb helaas enkel puzzelstukjes uit die tijd en de verhalen in de familie.
Ik denk dat er over uw familie meer te vinden is dan u denkt. Ik vind in elk geval bij een eerste proef in de Adresboeken van Maastricht (op Delpher, bij de tijdschriften) een weduwe Gillissen 'in koloniale waren'.
Adresboek van Maastricht. Geraadpleegd op Delpher op 22-06-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=M...58748001:00005
Adresboek van Maastricht. Geraadpleegd op Delpher op 22-06-2025, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=M...58749001:00007
En bij het HCL een foto van haar pand, foto GAM 17686.
Zelf zoeken in de beeldbank van het HCL? Type 'Mariastraat' in, en men krijgt een waslijst beschrijvingen die niet altijd gaan over de Mariastraat, maar over de Kesselskade of de Muntstraat ('gelegen tussen ... en de Mariastraat'). Om dat te vermijden, voeg toe: 'bebouwingswijze' of 'gevelstenen'.
Met de familienamen kan men weer de geboorte-, trouw- en overlijdensdata en gezinssamenstellingen terugvinden op www.wiewaswie.nl.Last edited by Ingrid M.H.Evers; 22 juni 2025, 11:41.
Opmerking
-
Weduwe met één L in haar achternaam
Maar die foto's had ik ook al allemaal gezien. Goed dat er een HCL is. En https://www.maastrichtdigitaal.com
waar men per straat oude en nieuwe foto's kan bekijken.
Ik heb er zelf naast gewoond en was helaas destijds nooit in de gelegenheid om de buren te vragen daar die niks over de Augustijnenkerk wisten.Iets te oud voor re-educatie
Opmerking
Opmerking