Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Canisianum, ook wel Tweede Jezuïetenklooster of Jezuïetenklooster, Tongersestraat

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Canisianum, ook wel Tweede Jezuïetenklooster of Jezuïetenklooster, Tongersestraat

Geachte lezers,

Ik ben op zoek naar interieurfoto's van het kloosterkapel van Jezuïten aan de Tongersestraat. Deze kapel is in de jaren 1870 bemeubeld door o.a. Ramakers uit Geleen. Ramakers leverde het Aloysiusaltaar, statielijsten, twee biechtstoelen achter in de kerk en twee eikenhouten engelen.

Dank u voor uw aandacht.
    Joep.

Dag Joep! Long time not seen on MO.

Klein probleempje: de Beeldbank van het HCL heeft weinig tot niets over het interieur van die kerk. Bij het Erfgoedcentrum Nederlands Kloosterleven in Sint Agatha bij Cuijk is niets van deze sociëteit gedeponeerd. Ik traceerde eerder in Limburg een amateurfotograaf bij de jezuïeten:

Houben s.j., Josephus Petrus Joannes (Jos) (Eindhoven 1849 - Maastricht 1915).
    Priester, jezuïet; docent levende talen en natuur- en scheikunde aan het Aloysius College der jezuïeten te Sittard (1883-1900) en seminarie te Culemborg (1900- ?). Wetenschappelijk bibliothecaris van drie grote vestigingen van de jezuïeten in Nederland, waaronder te Maastricht.
    Bronnen:
    Piusalmanak 18 (1892) 330; Delpher (1915).

Ik heb geen idee hoe lang hij heeft gefotografeerd en of hij in Maastricht heeft gefotografeerd. Tot enige jaren geleden berustte het archief van de Nederlandse vestigingen der jezuïeten in Nederland, onder beheer van pater Paul Beghijn s.j.. Intussen is dit archief overgebracht naar Leuven. Van Houben berusten daar vijf of meer fotoalbums in het archief van de jezuïeten. De beschrijving op Internet is nogal globaal, maar misschien dat navraag iets oplevert? En misschien zelfs in andere bestanden van dat archief iets te vinden is?
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 5 juli 2022, 12:52.

Opmerking

Nog even gekeken bij J. Tesser s.j., De jezuïeten te Maastricht, 1852-1952. Maastricht 1952, maar hij geeft slechts één pagina met een collage van drie foto's en ik denk niet dat je daar veel aan hebt.

Heb je nog hetzelfde mailadres? Zo niet: het mijne ken je. Stuur even een update via de mail (niet de P-mail), dan heb ik wat foto's voor je.

Opmerking

Bezig...
      X