Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Onze Lieve Vrouwebasiliek

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Zoals je ziet is de beschrijving als 'Ionisch kapiteel' onjuist. De karakteristieke neerwaartse 'krul' is niet te zien.
    Ik ben absoluut geen kenner, maar ik zie wel degelijk een neerwaartse krul.
    Last edited by burgemeester; 17 augustus 2010, 15:03.

    Opmerking


    • #32
      Hey burgemeester, laat mij dan ook één van de 'onnozelen' zijn die er op ingaan! Het toeval wil, dat ik net bij Elizabeth den Hartog iets gelezen heb over dat oxaal (bij haar heet dat 'the westwork tribune'):

      In the twelfth century a tribune was built in front of the western choir over the westernmost bays of both nave and aisles. (...) The tribune over the westernmost bays of the nave and side aisles of Our Lady's was dismantled in 1651, together with three altars, in order to make way for an organ tribune, that in its turn was removed in 1905 when the original tribune was reconstructed.
      (E. den Hartog: Romanesque Sculpture in Maastricht. Maastricht 2002, p.287)

      Kort samengevat: er was dus eerst een romaans oxaal, dat is in 1651 afgebroken en vervangen door een barok oksaal met het orgel erbovenop (in de 19e eeuw door Van Gulpen getekend) en dat is in 1905 weer vervangen door een reconstructie van het romaanse oxaal (Cuypers hield nou eenmaal meer van romaans).

      Die hergebruikte zuilen en kapitelen zullen dus 17e eeuws zijn. Dat klopt ook wel met de Ionische kapitelen; die kom je in de twaalfde eeuw (althans in Maastricht) niet tegen, maar destemeer in de Barok. Bovendien zijn een aantal van de romaanse kapitelen van het originele oksaal bewaard en die zien er heel anders uit. Dat weet ik nu allemaal dankzij Den Hartog

      PS: Burgemeester, misschien bedoelde Ingrid dat de neerwaartse krul niet te zien is op de tekening van Van Gulpen? Maar we weten inmiddels wel dat Van Gulpen toch wel een beetje een sloddervos was - of mag ik dat niet zeggen?
      Last edited by El Loco; 17 augustus 2010, 14:58.

      Opmerking


      • #33
        Verwijderde zuilen uit de OLV-kerk (1905)

        Op de prentbriefkaarten kan ik het echt niet zien, maar op de eerder genoemde sites wel, heer burgemeester. Inderdaad hebben de zuilen een Ionische 'krul'. Van Gulpen maakt er weer een soort kruising tussen Ionisch en Korinthisch van. Enfin, duidelijk moet zijn, dat dit geen origineel 'Romeins' kapiteel is.

        En met de gegevens van El Loco c.q. mw. Den Hartog weten we nu ook een preciezer jaar van verwijdering: 1905.

        (Het was, heer burgemester, weer een interesante vraagstelling die de saaie natte dag heeft veraangenaamd. Ik hoop dat nog velen met mij van je vakantievraag genieten.)
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 augustus 2010, 14:59.

        Opmerking


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
          Hey burgemeester, laat mij dan ook één van de 'onnozelen' zijn die er op ingaan!

          (...)

          PS: Burgemeester, misschien bedoelde Ingrid dat de neerwaartse krul op de tekening van Van Gulpen niet te zien is? Maar we weten inmiddels wel dat Van Gulpen toch wel een beetje een sloddervos was - of mag ik dat niet zeggen?
          El Loco, jou had ik als de premier van dit rariteitenkabinet in gedachte!


          De neerwaartse krul heeft Ingrid al aangestipt.

          Opmerking


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
            Misschien kunnen we suikerzakjes van MestreechOnline laten bedrukken met 'n paar neerwaartse krullen en wat rondbogen die neigen naar spitsbogen
            Of die spitsbogen, wat zullen we zeggen..., 'augurkvormig' maken?

            Opmerking


            • #36
              Ja ja, lach er maar om.

              Het waren augurkvormige kolommen trouwens, met kapitelen met neerwaartse krullen en naar de spitsvorm neigende rondbogen: de Van Gulpen-stijl dus. Misschien kan SJEF een leuk ontwerpje maken voor ons clubsuikerzakje?

              Opmerking


              • #37
                Met ontwerpen voor beide kanten dan, want deze site heeft een serieuze en een amezaatiepoot! Wat betreft 'serieus': raken we hier niet een beetje off topic?

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                  Wat betreft 'serieus': raken we hier niet een beetje off topic?
                  Deze opmerking van Clio indachtig vervolg ik maar onze eerder ingeslagen route. Helemaal in het begin van de discussie over de steunberen van de OLV kerk (oostelijke zijde) plaatste ik dit bericht.

                  Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht

                  Ik trof onderstaande foto`s aan op www.rhcl.nl . Hierbij zie je de opbouw (of afbraak) van de steunbeer. Het RHCL dateert deze foto's in 01.01.1888. (...)

                  Een andere verklaring (andere aanbouw, poort) mist voor mij op dit moment elke grond. Maar alleen de allerdomsten en de allerwijsten veranderen nooit van mening, natuurlijk.
                  Die laatste toevoeging was verstandig, want inmiddels weet ik wel beter. Niet alleen door de toevoegingen van SJEF, El Loco en Ingrid Evers, maar ook doordat ik zojuist in bad het boek 'De weg naar het Paradijs" Van E. Den Hartog aan het lezen was. Ook zij komt met een heel verhaal over de situatie bij de absis. Aanleiding voor haar is het relief 'Eed op de Relieken' dat El Loco elders beschrijft (http://forum.mestreechonline.nl/show...65&postcount=9).

                  Ik geef even een samenvatting van het betoog van Den Hartog. Er is sprake geweest van een aanbouw in de 12de eeuw. Deze bestond uit een boven- en onderbouw. De onderbouw bestond uit een open boogconstructie. Het uiterlijk van de bovenbouw is onduidelijk. Cuypers opperde voorzichtig dat de bovenbouw gebruikt zou zijn geworden als een reliekentribune, Den Hartog meent echter dat er aanwijzingen zijn in het in- en exterieur van de kerk die duiden op het bestaan van een oostelijke kapel. Deze kapel was dan alleen toegankelijk vanuit de kerk. Een voorbeeld van hoe dit eruit gezien kan hebben ziet ze in een kerk bij Keulen (Brauweiler). Een afbeelding heb ik toegevoegd; zie de aanbouw voor de absis geheel links op de foto.

                  Deze aanbouw zou sneuvelen in de 13de eeuw. Toen werd er een galerij bovenop de bestaande omgang gemaakt. Het extra gewicht wat hiermee gepaard ging kon het fundament niet dragen, en dus werden de steunbogen gebouwd. De afbraak van deze steunbogen dateert Den Hartog op 1905.

                  Over het wedervaren van dit stukje OLV tussen de dertiende en eind 19de eeuw laat Den Hartog zich niet veel uit; ze wil louter beargumenteren waarom ze meent dat het Eed op de Relieken niet oorspronkelijk voor de oostelijke absis van de OLV kerk gemaakt is.

                  Overigens staat op p. 107 van het genoemde boek nog een foto van de steunbogen die hier nog niet gepasseerd is. Wegens gebrek aan camera (vrouw heeft die mee op vakantie) en scanner (ruimtegebrek) kan ik die hier niet plaatsen. Ik meen dat SJEF in het bezit is van het boek en scanner (dus.......), anders plaats ik de foto zelf later deze week.
                  Bestanden bijvoegen
                  Last edited by burgemeester; 31 oktober 2010, 15:16.

                  Opmerking


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                    Overigens staat op p. 107 van het genoemde boek nog een foto van de steunbogen die hier nog niet gepasseerd is.
                    Wegens gebrek aan camera (vrouw heeft die mee op vakantie) en scanner (ruimtegebrek) kan ik die hier niet plaatsen.
                    Ik meen dat SJEF in het bezit is van het boek en scanner (dus.......), anders plaats ik de foto zelf later deze week.
                    Maandag 1-11-2010 zal ik het scannen en plaatsen.
                    Altijd betere kwaliteit dan een foto gemaakt van een afbeelding uit een boek!
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #40
                      Dank, SJEF. Op deze foto is de dakrand te zien, die we al eerder aantroffen op de litho van Schaepkens.

                      Opmerking


                      • #41
                        SJEF, ik durf het bijna niet te vragen...

                        Ik heb het boek van Den Hartog inmiddels uit. Wat zie ik daar op pagina 162? Een tekening van Philip van Gulpen van de absis. Dat geeft de situatie in 1850 mooi weer.
                        Last edited by burgemeester; 23 december 2010, 21:11.

                        Opmerking


                        • #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                          SJEF, ik durf het bijna niet te vragen...

                          Ik heb het boek van Den Hartog inmiddels uit.
                          Wat zie ik daar op pagina 162?
                          Een tekening van Philip van Gulpen van de absis.
                          Dat geeft de situatie begin 19de eeuw mooi weer.
                          Last edited by Toller; 14 december 2014, 21:01.
                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • #43
                            In bad doe ik toch altijd nuttige dingen....

                            Zojuist maar eens het boek van dhr. Goessen erbij genomen: "In Beeld... De veel vereeuwigde Slevrouwe". De trotse schatbewaarder van de OLV kerk begint met een alleraardigste introductie, waarbij de volgende zin een glimlach op mijn gezicht toverde: "Intussen was op het graf van St. Servaas een grafkerk gebouwd. Ook daar wordt een kapittel gevestigd, talrijker en machtiger, maar het is juist deze ontwikkeling die haar buiten de stad plaatste." Vervolgens wordt de lezer getrakteerd op meer dan honderd afbeeldingen van de OLV kerk. En daar zijn er twee tussen die ik jullie niet wil onthouden.

                            Op de eerste zien we een tekening van Van Gulpen. Let op de 'eed op de relieken' tussen de steunbogen. Ook had ik de Barbaratoren nog nooit in deze vorm gezien; de andere toren (rechts) ziet er vreemd uit. Het moet een eerdere tekening zijn dan die onder de vorige post (die uit de post van SJEF is uit 1850); mede omdat dat de bouw tussen de twee steunbogen ontbreekt. Opmerkelijk.

                            Op de tweede foto zien we de roof van de klokken in 1943. De foto werd illegaal gemaakt door fotograaf Daniels uit de Kleine Staat vanuit een raam aan de overzijde, zo schrijft Goessens.
                            Bestanden bijvoegen
                            Last edited by burgemeester; 23 december 2010, 19:30.

                            Opmerking


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door rikth Bekijk bericht
                              Hier een afbeelding, die wordt toegeschreven aan Van Gulpen, waarop de St Nikolaas kerk ook te zien is.
                              Ik ben geen kenner, maar dit is 99 procent zeker niet Van Gulpen.
                              Leuk plaatje, overigens Rik!

                              Opmerking


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                                Ik ben geen kenner, maar dit is 99 procent zeker niet Van Gulpen.
                                Leuk plaatje, overigens Rik!
                                Burgemeester ik weet het niet. Ik ben naar alles van Van Gulpen aan het zoeken. Waarom is dit , volgens jouw, voor 99 procent, niet van Van Gulpen ?.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X