Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

TV toren Daalhof

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • TV toren Daalhof

    Rieu live op tv?
    Dat kan alleen via Daalhof.


    We durven er geen eed op te doen, maar de TV-toren van Daalhof is vrijwel zeker het hoogste bouwwerk van Maastricht.
    Om dat vast te stellen is fotofinishapparatuur nodig.
    Wolkenkrabberwebsite skyscrapercity gunt de ENCI- schoorsteen de eer van de hoogste.
    Het scheelt niks: 150 tegen 149,5 meter.



    Maar wie de TV-toren bezoekt, ziet daar toch echt op de muur staan dat hij 151 meter hoog is.
    Beheerder Paul Beenen haalt er een ouderwetse ordner bij om definitief ‘bewijs’ te tonen.
    De toren zelf meet 130,5 meter, de antenne-opbouw op het dak tilt de zender net boven de schoorsteen.
    Nogmaals: met het blote oog niet waar te nemen, maar hoe dan ook staat in Daalhof de hoogste toren van de stad.
    Altijd leuk: de hoogste, de dikste, de mooiste, noem maar op.
    Maar veel stelt het allemaal niet voor.
    Want wie de TV-toren van Daalhof zoekt op de lange lijst van hoogste torens ter wereld zal de hulp van een loep hard nodig hebben.
    De bouwcompetitie klimt inmiddels richting de kilometer.
    In Nederland is de 151 meter van Daalhof niks vergeleken met de uit 1961 stammende Gerbrandytoren van 375 meter.
    U kent hem vast wel onder de naam ‘zendmast van Lopik’.
    Maar het Maastrichtse broertje heeft wel dezelfde functie: straalzender van beeld en geluid, analoog en digitaal.



    Alle Nederlandse zendmasten worden momenteel aangepast aan het digitale tijdperk.
    Daalhof was al aan de beurt, Eys staat op de rol.
    De twee Zuid-Limburgse zenders staan met elkaar in verbinding via een knots van een straler.
    0829 Eys T staat achterop de schaal op het torendak, die op het Heuvelland is gericht.
    Digitalisering van beeld en geluid scheelt heel wat ruimte in een TV-toren.
    Had tot voor kort elke publieke zender (Nederland 1, 2 en 3) nog zijn eigen etage vol apparatuur, nu kunnen bij wijze van spreken alle netten in één kamer worden gehuisvest.
    Bijgevolg is de TV-toren in Daalhof - 11 verdiepingen - vrijwel leeg, op een riedel antennes na.
    Vanwege die technische ontwikkelingen kreeg de Roermondse projectontwikkelaar Muermans belangstelling voor de torens.
    In 2004 lanceerde hij het plan om alle zendtorens bewoonbaar te maken.
    Ineens hadden we een nieuw ‘Nederlands’ woord: airvilla’s.
    Muermans wilde om elke toren een extra schil maken, om luxueuze appartementen te kunnen bouwen.
    Wonen in de lucht wordt populairder, niet zo’n gek idee dus.
    Maar het is intussen een stille dood gestorven ‘wegens onbetaalbaar’.



    Op het dak van de tv-toren van Daalhof wijst beheerder Beenen in het rond en vraagt droog: „Wat denk je, zouden die mensen beneden het leuk vinden als hier gewoond zou worden?â€
    Inkijk in tientallen tuinen.
    Een bestemmingsplanwijziging zou ongetwijfeld tot een berg planschadeclaims leiden vanwege ernstige aantasting van de privacy.
    Nee, de toren blijft wat hij was: doorgeefluik van beeld en geluid.
    Op de 11de verdieping - achter glas - staan twee forse statieven waar mobiele straalverbindingen op gemonteerd kunnen worden.
    Als de Amstel Gold Race wordt verreden, zorgt de TV-toren voor beeld in de huiskamers.
    Wil het ZDF André Rieu live op het Vrijthof uitzenden, dan moet het signaal altijd via Daalhof de wereld in.




    TV-toren Daalhof
     Eigenaar: TDF Group, de grootste exploitant van radio-netwerken en infrastructuur in Europa.
    Ondersteunt televisie, radio, telecom en andere diensten in Frankrijk, Duitsland, Finland, Hongarije, Spanje, Estland, Monaco en Nederland, waar Alticom het beheer en onderhoud verzorgt.
     Hoogte: 151 meter (toren inclusief antennes).
     Functies: straalzender tv-programma’s, mobiele telefonie, radio, internet.
    Klanten: KPN, T-mobile, Vodafone, Nozema.
     Historie: gebouwd door de voorlopers van KPN Telecom.
    De Nederlandse Mededingingsautoriteit verplichtte KPN alle 23 zendtorens die het in Nederland bezat te verkopen, omdat het bedrijf anders te veel macht in het Nederlandse medialandschap zou krijgen.

    © gazet De Limburger; John Hoofs; 150708.
    Last edited by Rubke; 18 april 2013, 23:19. Reden: link alticom
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    De vaste bewoners van de objecten op de voorgrond van de onderste foto zullen niet veel last hebben van de straling.

    Ik kan wel zeggen: vlakbij de toren stoort de FM-ontvangst, althans die uit de vrije ontvangst, behoorlijk. En dat is het geval sinds de vervanging van de antenne door het Eiffeltoren-model........
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

    Opmerking


    • #3
      zit nu digitenne in.. misschien datdat stoord ?
      Fallor ergo sum

      Opmerking


      • #4
        Ik woon zelf vlakbij de toren en vind het leuk om te lezen waar hij nou precies voor dient. Er gingen hier verhalen in de rondte dat er ook iets van verbindingen, van het leger in zou zitten, maar dat kan ik niet in het stuk terugvinden. Wat betreft storing in de FM ontvangst, ik heb er geen last van in ieder geval.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door 1591 Bekijk bericht
          Ik woon zelf vlakbij de toren en vind het leuk om te lezen waar hij nou precies voor dient. Er gingen hier verhalen in de rondte dat er ook iets van verbindingen, van het leger in zou zitten, maar dat kan ik niet in het stuk terugvinden. Wat betreft storing in de FM ontvangst, ik heb er geen last van in ieder geval.

          Het gaat om ether-ontvangst, niet om kabel-ontvangst. Wanneer ik de toren tijdens mijn werk passeer, heb ik steeds even gestoorde ontvangst. Bij de Drietand is het weer normaal.
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
            Het gaat om ether-ontvangst, niet om kabel-ontvangst. Wanneer ik de toren tijdens mijn werk passeer, heb ik steeds even gestoorde ontvangst. Bij de Drietand is het weer normaal.
            Oke Haas,

            dat is vreemd, zal wel aan de apparatuur liggen dan. Ik kom er dagelijks langs en heb geen problemen met heet FM ether ontvangst. Thuis niet en in de auto ook niet. Maar het moge duidelijk zijn dat er wel degelijk straling nabij de toren zal zijn ivm de vele antennes.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door 1591 Bekijk bericht
              Er gingen hier verhalen in de rondte dat er ook iets van verbindingen, van het leger in zou zitten, maar dat kan ik niet in het stuk terugvinden.
              Na het bezoek van M.O. aan het ontmantelde NATO commando centrum in de Cannerberg blijkt dat dit niet alleen verhalen zijn geweest.
              Fallor ergo sum

              Opmerking

              Bezig...
              X