Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Brandweerkazerne Lindenkruis en Capucijnenstraat met 'slangentoren'

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Brandweerkazerne Lindenkruis en Capucijnenstraat met 'slangentoren'

    De meeste sites met historische foto's van de Brandweer Maastricht zijn 'uit de lucht' of nauwelijks te openen. Wat ik nog kon vinden aan historisch beeldmateriaal heb ik gegroupeerd in een filmpje. Omdat ik zelf bijna 'naast' de kazerne Capucijnenstraat ben opgegroeid, was ik nieuwsgierig naar het nog beschikbare beeldmateriaal. Ik houd me uiteraard graag aanbevolen voor aanvullingen. Veel plezier ermee !

    http://www.youtube.com/my_videos_edi...id=9MGnNeG3Iwo



    René Brouwers

    rcmbrouwers@gmail.com
    Last edited by Breur; 17 december 2014, 14:07.

  • #2
    Mooi gedaan brourtje !. De brand in de middentoren van de St. Servaas was op 9 september 1955.

    Opmerking


    • #3
      De voormalige Brandweerkazerne Maastricht Capucijnenstraat

      De verbouwing van de voormalige brandweerkazerne aan de Capucijnenstraat te Maastricht werd in september 2013 gestart. Het project kreeg als werktitel BRNDWR. In het gebouw worden creatief ondernemers gehuisvest evenals het Centrum voor Natuur en Milieu Educatie - CNME. De ontwikkeling van BRNDWR maakt onderdeel uit van het Programma Belvédère Maastricht.

      De brandweerkazerne aan de Capucijnenstraat werd gebouwd in 1951. Na drie jaar werd het aanzien ervan verfraaid door een beeld gemaakt door Jef Courtens. Enkele brandweermannen vangen een persoon die kennelijk uit een brandend huis naar beneden is gedoken op met een vangnet. Dit beeld verhuisde mee naar de nieuwe kazerne aan de Willem-Alexanderweg.
      Lambert Marie Gerard (Libert) Ramaekers (Maastricht 1925 -1993) is de maker van de keramische reliëfwand in het trappenhuis van de voormalige brandweerkazerne.
      In de "slangentoren" werden de slangen, na gewassen en gecontroleerd te zijn op lekken in een lange goot, gedroogd en mooi opgerold. Verder o.a. de telefooncentrale, kelders en mooie uitzichten ...

      Last edited by Breur; 17 december 2014, 19:28.

      Opmerking

      Bezig...
      X