Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
IJzeren spoorbrug
Sluiten
X
-
In Maastricht wordt heel veel geld verkwist het traject
Maastricht /Lanaken heeft miljoenen gekost.
Voorbeeldje !!
De brug werd in 2010 nog voor 33 miljoen euro opgeknapt, de goederenspoorlijn Lanaken-Maastricht werd in 2011 heropend. In juni 2011 vertrok een goederentrein van Lanaken naar Roemenië. Sindsdien hebben er maar een klein aantal goederentreinen over de spoorlijn gereden.
-
Dat zal wel vooraf aan de berichten over de hoogwater situatie zijn geweest?Oorspronkelijk geplaatst door Willy Bronckers Bekijk bericht50PLUS Maastricht dient amendement in vóór behoud van deze spoorbrug.
Inmiddels is bekend dat de Maas grotendeels gekanaliseerd vanaf Heugen tot aan de stuw van Borgharen al jaren problemen heeft met die zondvloed hoogwater situaties welke beslist nog vaker gaan voorkomen wegens de klimaatverandering.
Niet enkel de St Servaasbrug ook de Stalen spoorbrug met peilers over de Franciscus Romanusweg zijn een sta in de weg! De waterweg van de Maas.
Afgezien van die decennia lange discussie over een treinverbinding van Hasselt<>Maastricht met Spoorbrug en toen weer een vaste tramlijn, allemaal discussies tijdens dat het Maaswater onder de brug passeerde.
Wel een beetje duivels
(toegegeven) zoals de Limburger het als een bominslag bracht in een krantenartikel online, maar is die behoudende groep Maastrichtenaren, die het artikel suggereert, voor behoud van een tigtig maal gewijzigde St Servaas Brug. Oorspronkelijk is die brug in ieder geval niet.
Limmel aan de Maas en de risico analyse zal zeer zeker ook een "late" overdenking zijn geweest over onze vriendin de Maas.
Ik zag mijn oom die voor Rijkswaterstaat werkte destijds als ingenieur nog op de Stenenwal staan met tekening en een Geodoliet en de nieuwe aanleg van die Stenenwal voorbereide.
Niet wetende dat er in de toekomst (ons heden) zoveel vaker hoog water en zondvloed ook de Maas en het achterland zal treffen.
Zelf heb ik tweemaal hoogwater gezien in de uiterwaarden (de overloop) die echt nog konden vollopen waar tegenwoordig Randwyck / MeCC en Universiteit staat. Dat persen we nu door de binnenstad van Maastricht zonder een overloop. Ik wijs erop dat die watermassa's afgelopen jaren rampspoed heeft veroorzaakt in meerdere dorpen stadjes en steden in Wallonië alsook aan de Geul / Valkenberg
Nu zou ik graag willen lezen wat 50plus als amendement heeft ingediend.
voorafgaand van de Gemeenteraad verkiezingen a.u.b.
Last edited by Antonius; 21 januari 2026, 16:23.Iets te oud voor re-educatie
iets te jong voor afdanking
m.a.w. een stoer Mestreechter joonk
Opmerking
-
Ik stuur u graag het amendement spoorbrug Maastricht door partij 50PLUS. Stuur een e-mail aan: info@50plusmaastricht.nl
Opmerking
-
Beste Willy
dank voor de post
Je mag echter ook verwachten dat ik dus nog meer overtuigd ben, na het lezen van dat amendement, van het feit dat jullie misschien goedbedoelend geen sjoege hebben van de echte kwestie.
Ja hebben jullie gelijk dat het ministerie van verkeer en waterstaat erover gaat met als uitvoerende Prorail en niet de gemeente van Maastricht, of het halfslachtige promotie beleid uit Den Haag inzake vrije mobiliteit via grenzen, liefst zonder grenzen.
Dat amendement doet echter niets af aan het feit dat jullie niet beseffen wat de natuurwetten met bruggen en waterwegen doen. De spoorbrug verhogen staat er zelfs bij? ECHT zijn jullie nog bij zinnen? Dat is ook financieel minstens het tienvoudige van de door jullie partij erbij gesleepte kapitaal vernietiging die met de sloop ten laste valt van aan... Ja wie eigenlijk. Prorail als infrastructuur beheerder gaat never nooit een brug die geen rendement levert terugbouwen om hem dan 2 meter hoger weer op te bouwen. MAW je beseft gewoon niet wat voor suggesties jullie leveren.Iets te oud voor re-educatie
Opmerking
-
Geachte meneer Antonis, 50PLUS heeft dit amendement afgestemd met meerdere partijen zowel in Nederlands Limburg en Belgisch Limburg. Ook heeft 50PLUS Maastricht Waalse partijen erbij betrokken. Dit amendement is door al die partijen ondersteund. Wij begrijpen dat u een andere mening en een andere opvatting heeft. Wij blijven graag met de tegenstanders in gesprek.
Opmerking
-
Het is niet zozeer dat ik tegenstander ben, ik vertel alleen dat er een heel moverende waterbouwkundige en technische reden is om wel tot sloop over te gaan.
En ik ben zeer zeker niet tegen één betere bereikbaarheid voor de pendelaars vanuit het Belgische Limburg noch vanuit het Luikse. Daar hebben wij oudere Maastrichtenaren namelijk ook baat bij.
Maar zelfs met de roemruchte Tram verbinding was dat ook met overstappen verbonden, hetgeen volgens mij nu ook met een treinverbinding tot Bosscherveld en het reeds aanwezige openbaar vervoer mogelijk is. Lijn 10 en 3 zouden met een straatlengte uitgebreid kunnen worden tot de Sint Hubertuskerk ter zijner tijd.
Overigens nog een aanvulling die we maar al te goed kennen mbt bouwen en infrastructuur is de Stikstof depositie en het Energieknelpunt van ons landelijke netwerk.
Of men daar ook over nagedacht heeft bij de voorstanders?Iets te oud voor re-educatie
Opmerking
Opmerking