Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Boerum / Waarom ?

Sluiten
Dit is een belangrijk onderwerp / mededeling
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Boerum / Waarom ?

    In deze nieuwe rubriek met de titel Boerum / Waarom ? worden vragen gesteld die heel gewoon schijnen te zijn, maar die bij nader inzien weer niet zo gewoon blijken te zijn.
    De vragen hebben direkt betrekking op Maastricht en kunnen gaan over gebouwen, straatnamen, namen van wijken of buurten en alles eigenlijk waar u zich verwonderd bij afvroeg: Boerum / waarom ?

    Veel plezier ermee .
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Voor alle duidelijkheid het volgende.
    Iedereen staat het vrij om een boerum / waarom vraag te stellen.
    Je hoeft heus niet te wachten op het antwoord van een eerder gestelde vraag, of te wachten of een gegeven antwoord historisch wel juist verklaard is.
    Maar verwijs bij het beantwoorden wel voor de duidelijkheid, op welke boerum / waarom u een antwoord geeft.
    Ook geschiedkundigen kunnen wel eens fout zijn in het interpreteren of verklaren van iets.
    Ik ben vooral ge?nteresseerd wat u via ouders - grootouders verteld is geworden omtrent bepaalde gegevens, aangaande Maastricht.
    En of u gegevens (te vinden via internet) zonder meer als waarheid aanvaardt.
    Sagen en legenden via overdracht van generatie op generatie spelen ook een belangrijke rol mee; en dat wordt in wetenschappelijke verklaringen vaak over het hoofd gezien.
    Vandaar dit nieuwe onderwerp.

    Zelf heb ik nog wel een lijstje van boerum / waarom vragen.

    Boerum / waarom heet het plein bij de St. Janskerk en St. Servaaskerk eigenlijk Vrijthof?

    Boerum / waarom is er een engel in het gemeentewapen van Maastricht?

    Boerum / waarom is er een vijfpuntige ster in het gemeentewapen, en was er vroeger een zespuntige ster in de vlag van Maastricht?

    Boerum / waarom heet het gebouw op de kruising van de Muntstraat, de Grote Staat, de Kleine Staat en de Jodenstraat eigenlijk Dinghuis?


    Etcetera; enzovoorts.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      kunnen straks een mestreechs trivia spel maken
      Fallor ergo sum

      Opmerking


      • #4
        zullen we een apparte "thread" maken voor boerum / waarom ?
        dan kun elke vraag in z'n eigen topic beantwoord worden
        alles loopt nu een beetje door elkaar heen.. misschien ook voor andere topics doen ?
        Fallor ergo sum

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
          zullen we een apparte "thread" maken voor boerum / waarom ?
          dan kun elke vraag in z'n eigen topic beantwoord worden
          alles loopt nu een beetje door elkaar heen.. misschien ook voor andere topics doen ?
          Als het niet teveel moeite is Rubke, mag je van mij alles gaan reorganiseren.
          Maar tot nu toe is het ook wel duidelijk.
          Ik laat het aan jou en je vrije tijd over .
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #6
            ik zal dan "boerum" eens doen, dan kunnen jullie zeggen of het beter is geworden of niet

            zo, het is klaar.. nu jullie mening
            Last edited by Rubke; 1 september 2007, 12:09.
            Fallor ergo sum

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
              ik zal dan "boerum" eens doen, dan kunnen jullie zeggen of het beter is geworden of niet

              zo, het is klaar.. nu jullie mening
              Een hele verbetering wat mij betreft.
              Ook het item geschiedenis heeft nu zijn eigen plekje.
              Het is nu meer overzichtelijk geworden.
              Helaas mis ik wel een paar dingen.
              Ik ben toen begonnen met de vraag boerum / waarom heeft het stadhuis 2 trappen?
              Had er ook nog een mooie foto van de maquette van het Maastrichtse stadhuis bij geplaatst.
              Kan dat nog terug geplaatst worden hier naar toe?

              Bedankt voor de genomen / te nemen moeite Rubke !!
              Last edited by SJEF †; 1 september 2007, 15:13.
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                Had er ook nog een mooie foto van de maquette van het Maastrichtse stadhuis bij geplaatst.
                Kan dat nog terug geplaatst worden hier naar toe?
                die heeft nu z'n eigen topic.. zie stadhuis..
                Fallor ergo sum

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
                  die heeft nu z'n eigen topic.. zie stadhuis..
                  Ik zie het nu pas.
                  Rubke: geweldig; heel overzichtelijk nu.
                  Daaank uch .
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                    Bij de topic "Boe is dit" geeft Sjarel uitleg over de naam van de geplaatste foto en merkt daarbij onder ander op :....Kristallunet is nooit aan de orde geweest. Dat zou te veel verwarring geven met de Kristalstraat op Pottenberg. Daarbij zijn de namen op Céramique allen afgeleid uit de Maastrichtse aardewerkindustrie......Toch staat de naam Kristallunet vermeld op de nieuwe Falke stadsplattegrond , kan ik daar m'n geld voor terug vragen..?
                    Ook bij Google Maps staat de naam Kristallunet vermeld, en bij Live Search Maps staat de juiste naam: Boschcour.
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                      Wie weet kan 'Kókkerel' uitleg geven over 't feit dat 'n straatnaam die 'nooit aan de orde' is geweest tòch in stratenplannen terecht komt..
                      Even een "tussenberichtje". Ik heb even contact opgenomen met Kókkerel. Even uitgelegd en het blijkt dat mijn uitleg niet helemaal correct is. Maar Kókkerel heeft even geen tijd nu om uitgebreider nu hierop in te gaan. Hij is druk doende met een aanpassing/vernieuwing van zijn eigen internetgebeuren. Hij heeft me beloofd komende week uitgebreid uitleg te geven. Misschien zelfs vanavond nog. Wordt dus vervolgd... (alvast mea culpa voor mijn vergissing)

                      Opmerking


                      • #12
                        In een mededeling van het college van B&W van Maastricht lees ik:

                        Céramique: door het plaatsen van de borden E10(A1) en E11(A1) van Bijlage I van het RVV 1990 wordt aangewezen als 30 km-zone in de wijk Céramique: Bellefroidlunet, Boschlunet, Daemslunet, Heugemerweg, Kristallunet, Levignelunet, Mosalunet, Remalunet, Sonnevillelunet, Spinxlunet, Stellalunet, Zeguerslunet.

                        Dan is volgens mij de Kristallunet de verbinding tussen Mosalunet en Remalunet en wel direct achter het gebouw van Rijkswaterstaat.

                        De Boschcour is dan het omsloten plein van de Piazza Céramique.
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Sjarel Bekijk bericht
                          Even een "tussenberichtje". Ik heb even contact opgenomen met Kókkerel. Even uitgelegd en het blijkt dat mijn uitleg niet helemaal correct is. Maar Kókkerel heeft even geen tijd nu om uitgebreider nu hierop in te gaan. Hij is druk doende met een aanpassing/vernieuwing van zijn eigen internetgebeuren. Hij heeft me beloofd komende week uitgebreid uitleg te geven. Misschien zelfs vanavond nog. Wordt dus vervolgd... (alvast mea culpa voor mijn vergissing)
                          Sjarel had zich inderdaad een beetje vergist. Niet met de locatie van het Boschcour. Wel voor wat betreft het Kristallunet. Begrijpelijk, want onlangs heeft een dergelijke discussie over een "dubbele" straatnaam plaatsgevonden, toevallig ook in relatie met een (andere) straatnaam op Pottenberg. Zoals Jef al opmerkt: het Kristallunet is de verbindingsstraat tussen Remalunet en Mosalunet. De tekst die hij heeft gevonden is uit het verkeersbesluit 30km-zones Cëramique. Begrijpelijk ook dat Sjarel zich verder vergist, want het Kristallunet kent geen huisnummers (gebouwen liggen "met de rug"ernaar toe). Daardoor kon deze straat in stand blijven zonder verwarring op te leveren voor postbezorging, bezoek e.d. Hier het plattegrondje:


                          Dan over het Kristallunet: De in 1825 in de Jodenstraat door Petrus Regout gevestigde slijperij van kristal fuseerde in 1925 met de kristalfabriek Stella tot de Kristalunie. (Bron: straatnamenregister)
                          Last edited by Moderator; 12 december 2014, 19:46.
                          Laot de zon in dien hart
                          en geneet vaan 't leve
                          (B.K.)

                          Opmerking


                          • #14
                            Nou kókkerel ben ik blij, dat jij meer weet dan Sjarel, bedankt voor je uitleg.
                            Als je Sjarel ziet, maak hem dan de groeten van mij, en zeg dat vergissen menselijk is,.....waarom heb ik er nooit last van?
                            Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
                              Nou kókkerel ben ik blij, dat jij meer weet dan Sjarel, bedankt voor je uitleg.
                              Als je Sjarel ziet, maak hem dan de groeten van mij, en zeg dat vergissen menselijk is,.....waarom heb ik er nooit last van?
                              He hallo, Parel. Dank je voor deze indirecte groeten. Had je ook rechtstreeks mogen doen hoor. Ik zie Kókkerel over een tijdje weer en dan zal ik hem de groeten van jou doen. Draaien we de boel een beetje om. Intussen ben ik blij dat hij mijn vergissing heeft rechtgezet. Ik putte inderdaad uit een verkeerd gesprek in mijn geheugen.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X